ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ثبت نام سیم کارت را دائمی کنید

| پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۸۶، ۰۳:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی – سال گذشته از دکتر معتمدی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات نقل شد که اگر جای آقای سلیمانی بودم به این شکل سیم کارت واگذار نمی کردم. مخالفت ها و اختلاف نظرهایی از این دست به غیر از مطرح شدن اصل 44 و لزوم فضا سازی برای حضور بخش خصوصی در عرصه های مختلف بود.

از مرحله طرح اصل 44 به بعد نیز این بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند که به مخالفت با ادامه واگذاری سیم کارت ازسوی اپراتور دولتی پرداختند و آن را ناقض اصل مذکور تشخیص دادند. اگرچه هیچ گاه ثمره و خروجی مخالفت نمایندگان ملت در این خصوص به نتیجه روشنی نرسید. درست مثل خبرهایی که هر از چندگاهی در خصوص استیضاح وزیر ارتباطات مطرح می شود.

به این ترتیب به نظر نمی رسد که ادامه واگذاری سیم کارت های دولتی به هیچ وجه ناقض اصل 44 و یا تهدید کننده منافع بخش خصوصی باشد، چون اگر چنین واقعیتی وجود داشت ثبت نام سیم کارت های دولتی با فاصله های اندک و به صورت نامحدود انجام نمی شد.

بنابراین از آنجا که واگذاری سیم کارت های دولتی تا آخرین روز واگذاری اپراتور دولتی به بخش خصوصی با تمام توان و برای پاسخ به نیاز مردم ادامه خواهد یافت، و از طرفی نیز هیچ نهاد، مقام و قانونی نیز تناقضی با اصل 44 در این مورد نمی بیند،‌ تنها یک موضوع دیگر باقی می ماند.

در حال حاضر مخابرات در دو مرحله و به آهستگی ثبت نام اینترنتی سیم کارت اعتباری و بعد دایمی را در دو مرحله موقت و همیشگی مورد آزمایش قرار داد. در این خصوص نیز هیچ قانونی مغایر چنین عملکردی تشخیص داده نشد.

اما از ثبت نام دایمی اینترنتی سیم کارت های دولتی که بگذریم به مرحله ثبت نام های حضوری می رسیم که با فواصل 4 تا 6 ماهه در حال انجام است. اما در این خصوص به نظر می رسد که با توجه به توان نامحدود اپراتور دولتی در پاسخ به نیازهای مردم، امکان ثبت نام دایمی و حضوری نیز همچون اینترنتی فراهم است.

در این خصوص شاید برخی مخالف ایده دایمی شدن ثبت نام سیم کارت های دولتی باشند و مشکلاتی را برای این امر متصور باشند اما برای رد مخالفت های احتمالی و از این دست نگارنده دلایلی دارد.

دلیل نخست که پیش تر به آن اشاره شد، به عدم مخالفت هیچ نهاد، مقام و قانونی با موضوع ثبت نام دایمی سیم کارت مربوط می شود.

دلیل دوم برای پشتیبانی از دلیل اول آن که با وجود اعتراف مسوولان شرکت ارتباطات سیار مبنی بر آمادگی تهرانی ها برای مواجهه با اختلال های بیشتر (به علت عدم همکاری شهرداری برای نصب BTS) ثبت نام های جدید هم بی هیچ مخالفتی و با قدرت هر چه تمام تر انجام می شود. به هر حال این مشکل مشترکان است با شهرداری شهرشان.

دلیل سوم آن که در خبرها به نقل از مدیر عامل شرکت مخابرات اصفهان آمده بود که یک میلیون سیم کارت بیش از ظرفیت BTSها در این شهر واگذار شده و با این وجود بی هیچ مخالفتی ثبت نام ها ادامه خواهد یافت و به موازات آن توسعه نیز انجام خواهد شد. به هر حال این هم مشکل مشترکان است با کندی پیمانکاران خصوصی ارتباطات سیار (GCها).

و بالاخره مهمترین دلیل یعنی چهارم آن که می بایست برای پاسخ به نیازهای مردم و جلوگیری از شکل گیری بازار سیاه قطعا اقدامات لازم و عاجل را به عمل آورد. آیا کسی را می شناسید که مخالف رفع مشکلات مردم باشد؟ آیا کسی را می شناسید که طرفدار دلالی و بازار سیاه باشد؟ قطعا خیر.

به اصل 44 هم که اشاره شد کسی تنقاضی در ثبت نام ها با آن نمی بیند. لذا جا دارد که با وجود چنین فضای فراهمی برای شرکت مخابرات این سوال طرح شود که چرا ایشان ثبت نام حضوری سیم کارت را دایمی نمی کنند تا همین تتمه بازار سیاه نیز برچیده شده و خدمت به مردم کامل شود؟

  • ۸۶/۰۴/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">