ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ثبت نخستین تخلف سایت دیوار در سال 98

| دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۱۱ ق.ظ | ۰ نظر

سمیه مهدوی‌پیام - زمان زیادی از ثبت شکایت پلیس فتا در روزهای پایانی سال از سایت دیوار به علت وقوع تخلفات متعدد، افزایش 40 درصدی جرایم رایانه‌ای و تشکیل 10 هزار پرونده شکایت طی 10 ماه از این سایت نمی‌گذرد که سایت دیوار نخستین تخلف خود را در روزهای ابتدایی فروردین 98 با درج آگهی‌های فروش چادرهای غیرقابل فروش هلال احمر به ثبت رساند.

ماجرا از جایی شروع شد که همزمان با وقوع سیل‌های مهیب در شهرهای مختلف ایران در نخستین روزهای فروردین 98 که خسارات مادی و معنوی زیادی نیز به همراه داشت، آگهی‌های فروش چادرهای غیرقابل فروش هلال احمر در برخی سایت‌های اینترنتی و از جمله سایت دیوار، با تعجب و اعتراض گسترده مردم و رسانه‌ها مواجه شد.

متعاقب این موضوع سایت دیوار به انتشار متن کوتاهی با این مضمون در شبکه اجتماعی فیلترشده توییتر بسنده کرد: «دقایقی پس از انتشار خبر «فروش چادرهای #هلال‌_احمر در سایت دیوار» ۴۰ مورد آگهی با این عنوان، برای جلوگیری از سوءاستفاده از اموال دولتی و همچنین کاهش آلام سیل‌زدگان غرب‌ کشور از سایت دیوار حذف شد و دیگر هیچ آگهی با این محتوا اجازه انتشار نخواهد یافت»!

اگرچه برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند که در همین حال، کاربران ذیل همین توییت سایت دیوار از وجود آگهی‌های مشابه در این سایت خبر دادند و بر لزوم پیگیری نهادهای ناظر برای شناسایی آگهی‌دهندگان تاکید داشتند.

نکته قابل توجه اینکه مسوولان سایت دیوار همواره و در واکنش به فراهم‌سازی بستر فعالیت‌های مجرمانه و تبدیل شدن به بهشتی برای کلاهبرداری و کلاهبرداران به این پاسخ تکراری و کلیشه‌ای پرداخته‌اند که همواره دقت بالایی در ممیزی قبل از انتشار آگهی‌ها دارند. حال آنکه در مورد اخیر به این ابهام همیشگی پاسخ نداده‌اند که چطور بالغ بر 40 آگهی فروش غیرقانونی (با وجود ادعای نظارت‌های متعدد از سوی ایشان) امکان انتشار یافته‌اند.

لذا اگر تنها یک یا دو فقره آگهی خلاف قوانین و مقررات کشور در این سایت منتشر می‌شد، با توجیه حجم تراکنش‌ها می‌شد آن را اشتباه سهوی و نظارتی از سوی مسوولان تایید انتشار دانست، اما زمانی که ده‌ها فقره آگهی ممنوعه در سایت دیوار منتشر می‌شود، موضوع نیازمند تامل و توجه است.

بار دیگر تاکید می‌شود این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تنها چند روز از انتشار خبر ثبت 10 هزار شکایت از سایت دیوار و شکایت پلیس فتا از این سایت می‌گذرد و منتظر و پیگیر نتیجه این شکایات و اقدامات برای کاهش 40 درصدی جرایم سایبری از این طریق هستیم. لذا در چنین شرایطی کمترین حد انتظار این بود که حداقل تا مدت محدودی شاهد تشدید نظارت‌ها و جلوگیری از وقوع تخلف در سایت دیوار باشیم، اما ظاهرا این حجم از شکایات مردم و پلیس فتا در کنار سال‌ها انتقادات گسترده رسانه‌ها، تاثیر ملموسی بر تغییر رویه این سایت نداشته است!

این که دلیل یا دلایل احتمالی چیست، موضوعی است که تا حد توان و امکان برای انتشار، در آینده به آن خواهیم پرداخت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">