ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ثروتمندترین مردان فناوری جهان در سال 2009

| يكشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۸۸، ۰۲:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

ندا لهردی - بحران اقتصادی در ماه‌های اخیر انگار دیگر توانی برای جهان و مردمانش باقی نگذاشته است. این قاعده هیچ استثنائی هم قائل نبوده و تر و خشک را با هم می‌سوزاند؛ ثروتمند و فقیر ندارد. رکود مالی دیگر حتی گریبان‌میلیونرهای دنیا را هم گرفته است تا با این اوصاف ثروتمندترین افراد جهان هم روزهای خوبی را نگذرانند.
25-0r1.jpg
مجله معتبر فوربس به رسم هر ساله خود یک بار دیگر فهرست ثروتمندترین افراد دنیا را اعلام و منتشر کرده است تا به این ترتیب بتوانیم با بررسی آن سایه سنگین رکود اقتصادی بر سرمایه‌های در جریان جهان را بیشتر احساس کنیم.

شاید عجیب باشد، اما این مجله در سال میلادی گذشته 1125‌نفر را در فهرست میلیاردرهای خودش قرار داد، در حالی که این فهرست حالا و امسال تنها میزبان 793‌نفر از ثروتمندترین افراد جهان است. به این ترتیب حتی فهرست ثروتمندترین افراد جهان هم امسال با کاهش 30‌درصدی در تعداد مواجه بوده است. بر اساس گزارش فوربس، از 1125 ثروتمند دنیا در سال 2008، 373‌نفر به دلیل ورشکستگی و تاثیر بحران اقتصادی از فهرست بیرون مانده‌اند. این در حالی است که علاوه بر اینها 18‌نفر از ثروتمندان فهرست سال 2008، نیز امسال فوت کرده‌اند. در مقابل اما در فهرست امسال 38‌ نفر ثروتمند جدید هم وارد شده‌اند.

با تمام اینها، اما گویا روزگار با تکنولوژی و طرفدارانش هنوز موافق است تا همچنان ثروتمندترین فرد جهان، مرد شماره یک دنیای تکنولوژی باشد. با این مقدمه قرار است ثروتمندترین مردان عرصه تکنولوژی را در سال 2009 به انتخاب مجله فوربس معرفی کنیم.

1 - بیل گیتس: ثروتمندترین مرد دنیا که رییس بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان هم هست، با تمام مشکلات جدی اقتصادی همچنان توانسته است جایگاه خود را به عنوان ثروتمندترین فرد دنیا حفظ کند. برای توضیح نفوذ بحران اقتصادی شاید کاهش 18‌میلیارد دلاری سرمایه و دارایی‌های بیل گیتس در یک سال گذشته، بهترین سند باشد. گیتس این روزها بیشترین سرمایه و انرژی خودش را در بنیاد خیریه «بیل و ملیندا» صرف می‌کند تا جایی که تا ماه ژانویه گذشته بیش از 30‌میلیون دلار برای این بنیاد هزینه کرد. او در سال 2009 تصمیم گرفت تا با صرف هزینه 8/3‌میلیارد دلاری که نسبت به سال گذشته با رشد 15‌درصدی همراه بود، در زمینه بهبود وضع تغذیه در کشورهای فقیر، توسعه آموزش و افزایش میزان واکسیناسیون برای بیماری‌هایی مانند مالاریا، سل و ایدز فعالیت‌های بهتری انجام دهد. دارایی خالص بیل گیتس هم اکنون 50‌میلیارد دلار برآورد می‌شود.

2 - کارلوس اسلیم هلو: این‌میلیاردر مکزیکی در سن 69 سالگی و با سرمایه خالص 35‌میلیارد دلار عنوان سومین مرد ثروتمند دنیا و دومین ثروتمند جهان تکنولوژی را به خودش اختصاص داده است. او که پسر یک مهاجر لبنانی است در سال 1990 بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی مکزیک را با نام Telmex خرید تا امروز بیش از 90‌درصد صنعت مخابرات این کشور را در دست داشته باشد.

3 - لورنس الیسون: پر درآمدترین مدیر عامل جهان در سال 2007 و رییس شرکت اوراکل حالا با دارایی خالص 5/25‌میلیارد دلاری در جایگاه چهارم فهرست ثروتمندترین افراد دنیا و‌نفر سوم لیست ثروتمندان تکنولوژی قرار گرفته است. الیسون که در سال 2009 از طرف مجله CNNMoney به عنوان دومین مدیر عامل پر درآمد دنیا انتخاب شده است، سهامی با ارزش 300‌میلیون دلار در بازار بورس دارد. این در حالی است که حجم سرمایه خالص او در سال 2008 به بیش از 84‌میلیارد دلار ‌رسیده است.

4 - مایکل دل: مدیر عامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کامپیوتری دنیا سال 2009 را با کاهش 60‌درصدی قیمت سهام شرکتش طی کرده است. او در رده بیست و پنجمین ثروتمند جهان و چهارمین ثروتمند جهان تکنولوژی قرار می‌گیرد. این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند فروش شرکت Dell تا سال 2011 با سقوط سالانه 17‌درصد تا 4‌میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند. از طرفی گویا مایکل دل هم مانند بیل گیتس به امور خیریه علاقه‌مند بوده و همراه با همسرش بنیادی خیریه به نام «مایکل و سوزان دل» را تاسیس کرده و حتی در سال 2009 بیش از یک‌میلیارد دلار از دارایی‌های خود را صرف انجام امور خیریه در آن کرده‌اند. مدیر عامل شرکت Dell که سال گذشته یک بار سمت مدیرعاملی این شرکت را برعهده گرفته در حال حاضر سرمایه خالصی برابر 3/12‌میلیارد دلار دارد.

5 - سرگی برین و لری پیج: موسسان بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین موتور جست و جوی اینترنتی دنیا که روزی از روزهای سال 1998 و بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه استنفورد در یک گاراژ کوچک شرکتی به نام Google را تاسیس کردند، حالا عنوان 26 را در فهرست ثروتمندترین افراد دنیا و رتبه پنجم ثروتمندان جهان تکنولوژی را به خودشان اختصاص داده‌اند. اگرچه این شرکت در ماه ژانویه و با وجود موج بحران اقتصادی به شرایط بهتری نسبت به پیش‌بینی کارشناسان رسید، اما در شش ماه اول سال 2009 کاهش 30‌درصدی را در سهام خود تجربه کرد. سرگی برین در این سال کاهش 9/3‌میلیارد دلاری را در سرمایه خالص خود تجربه کرد و لری پیج هم این تجربه را با کاهش 4‌میلیارد دلاری دارایی‌های خالصش داشت. با این همه اما موسسان Google در حال حاضر ثروت خالصی برابر 12‌میلیارد دلار را در اختیار دارند.

6 - استیو بالمر: رییس غول نرم‌افزاری دنیا حالا با سرمایه خالص 11‌میلیارد دلار، عنوان بیست و نهمین مرد ثروتمند دنیا و ششم جهان تکنولوژی را به خودش اختصاص داده است. در حالی که او با ایده‌هایی مانند موبایل‌های هوشمند و افزایش فرصت‌های بازاریابی به دنبال افزایش میزان فروش و سود Microsoft است، اما شرکتش با کاهش 40‌درصدی قیمت سهام خود در شش ماه اول سال 2009 مواجه شده است. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش این شرکت در سال 2008 برابر 60‌میلیارد دلار بوده است.

7 - پاول آلن: یکی از موسسان شرکت بزرگ نرم‌افزاری Microsoft در 12 ماه گذشته کاهش 65‌درصدی را در میزان دارایی‌های خالص خود تجربه کرده است تا امروز با ثروت 5/10‌‌‌‌میلیارد دلاری در این جایگاه قرار بگیرد. این در حالی است که با وجود کاهش 40‌درصدی قیمت سهام این شرکت، Microsoft بیش از 25‌درصد از سرمایه خالص آلن را تامین می‌کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان او بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خودش را در صنعت مخابرات انجام داد و حالا بیشترین ضرر را هم از همین بخش کرده است.

8 - کارل آیکان: ثروتمندترین سهامدار فعال آمریکا که یکی از مدیران ارشد شرکت Yahoo هم هست در حال حاضر 9‌میلیارد دلار سرمایه خالص دارد. این در حالی است که دارایی‌های خالص آیکان در سال 2008 برابر 14‌میلیارد دلار بوده است. او در جدول ثروتمندان جهان نیز در رتبه چهل و سوم قرار دارد.

9 - جفری بزوس: مدیر 45‌ساله بزرگ‌ترین بازار مجازی دنیا یعنی Amazon که در سال 2008 عنوان بهترین مدیر آمریکایی را هم به خودش اختصاص داده است، حالا سرمایه‌ خالصی برابر 8/6‌میلیارد دلار را در اختیار دارد. در حالی که شرکت او در فصل تعطیلات سال 2008 بیشترین فروش را در تاریخش تجربه کرد، اما در شش ماه اول سال 2009 با کاهش 30‌درصدی قیمت سهام خود مواجه شد.

10 - جیمز گودنایت: مدیر عامل 66ساله شرکت نرم‌افزاری ‌SAS در حال حاضر دارایی‌ خالصی برابر 1/6‌میلیارد دلار دارد. او در واقع مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری دنیا است که در سال 2008 به فروشی برابر 3/2‌میلیارد دلار دست پیدا کرد. با این حال، اما سهام این شرکت در نیمه اول سال 2009 تا بیش از 30‌درصد سقوط کرد.

11 - استیو جابز: مدیر عامل محبوب یکی از بزرگ‌ترین شرکت کامپیوتری دنیا یعنی Apple اگرچه در فهرست ثروتمندترین افراد دنیا در سال 2009 قرار نگرفته است، اما در فهرست ثروتمندترین آمریکایی‌های جهان رتبه چهل و سوم را در اختیار دارد. حجم دارایی‌های خالص او در سال 2009 برابر 1/5‌میلیارد دلار است که می‌تواند او را در میان ثروتمندترین افراد دنیا قرار دهد.

12 - اریک اشمیت: مشاور ارشد رییس جمهور آمریکا در زمینه تکنولوژی این روزها در سن 53سالگی‌اش سرمایه خالصی برابر 4/4‌میلیارد دلار در اختیار دارد. او با وجود داشتن این عنوان، اما همچنان علاقه‌مند است که به عنوان مدیر عامل بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا Google در بخش خصوصی فعالیت کند. این در حالی است که سهام شرکت متبوع اشمیت در نیمه اول امسال رکود 30‌درصدی را تجربه کرده است.

13 - پیر امیدیار: مدیر ایرانی‌الاصل بزرگ‌ترین حراجی اینترنتی دنیا یعنی eBay حالا حجم دارایی‌های خالصش را به 6/3‌میلیارد دلار سانده است. او حالا در سن 41‌سالگی توانسته است که تعداد کاربرانش را تا 84‌میلیون ‌نفر افزایش دهد. این در حالی است که نیمه اول سال 2009 با رکود مالی خود سقوط 55‌درصدی سهام شرکتش را برای او به همراه داشته است.
بزرگ‌ترین بازنده

با تمام این‌ها، اما گویا در میان ثروتمندترین مردان تکنولوژی دنیا بیل گیتس همچنان بزرگ‌ترین بازنده بوده است، چون ثروت خالصش از 57‌میلیارد دلار در سال 2008 به 50‌میلیارد دلار در سال 2009 رسیده است. بعد از او هم پاول آلن و استیو بالمر به ترتیب با از دست دادن 5/4 و 7/1‌میلیارد دلار بازندگان بزرگ بعدی این رقابت هستند.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۷/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">