ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جزییات مکانیزه شدن روزنامه رسمی

| چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶ ق.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل سازمان روزنامه رسمی کشور از راه اندازی پروژه مکانیزاسیون آگهی‌های قانونی منتشره در روزنامه رسمی کشور خبرداد و گفت: به زودی پروژه مکانیزاسیون آگهی‌های قانونی منتشره در روزنامه رسمی کشور سال‌های ۱۳۷۲-۱۳۰۷ با استفاده از تکنیک OCR راه اندازی خواهد شد.
مجید اکبرپور مدیر عامل سازمان روزنامه رسمی کشور در گفت و گو با میزان از راه اندازی پروژه مکانیزاسیون آگهی‌های قانونی منتشره در روزنامه رسمی کشور خبرداد و گفت: به زودی پروژه مکانیزاسیون آگهی‌های قانونی منتشره در روزنامه رسمی کشور سال‌های ۱۳۷۲-۱۳۰۷ با استفاده از تکنیک OCR راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر اسناد به صورت آرشیو کاغذی و تصویر اسکن شده با کیفیت پایین موجود می‌باشد که قابلیت جستجو یا ویرایش نداشته و برای پیدا کردن یک آگهی یا یک متن مورد نظر ساعت‌ها زمان نیاز می‌باشد. با پیاده سازی و عملیاتی شده پروژه مزبور کلیه آگهی‌ها به صورت تفکیک شده در دیتابیس سیستم جامع و یکپارچه روزنامه رسمی الکترونیکی قابل دسترس برای عموم خواهد بود.

وی مزایای مکانیزاسیون اسناد روزنامه رسمی به روش OCR را به شرح زیر اعلام کرد:
۱) حفظ اسناد مهم و چاپی قدیمی به وسیله آرشیو دیجیتالی:
اسناد قدیمی چاپ شده در روزنامه و قوانین مصوب مجالس و دولت‌های گذشته از دیرباز به دلیل استفاده از کاغذ و عمر کوتاه کاغذ دچار تغییرات فرسایشی و مشکلات تجزیه شدن هستند از این رو برای نگهداری اطلاعات موجود در این اسناد کاغذی بهترین راه حل استفاده از آرشیو دیجیتال است، آرشیو‌های دیجیتالی امروزه به تعدد در جا‌های مختلف استفاده شده است که صرفاً برای نگهداری اسکن و تصاویر اسناد است که قابلیت جستجو ندارد، از این رو روزنامه رسمی کشور بر این است که برای استفاده از آرشیو دیجیتال کامل و امن و قابل جستجو از سیستم نوین OCR بر اساس الگو‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر استفاده نماید.
۲) قابلیت جستجو معنایی و لغوی در متن اسناد:
آرشیو دیجیتال روزنامه رسمی کشور دارای قابلیت جستجوی هوشمند می‌باشد که از الگو‌های بازشناسی جستجوی معنایی بر پایه الگوی تزاروس و جستجوی لفظی بر پایه الگوی سینتکس لاندا استفاده می‌کند، که این قابلیت را به کاربران می‌دهد که حتی با کلمات مشابه و هم معنی هم به نتایج دلخواه خود در آرشیو برسند.
۳) قابلیت بازخوانی نسخه‌های خطی و دست نویس:
موتور پردازش تصویر آرشیو دیجیتال روزنامه قابلیت بازخوانی متون دست نویس با خط شکسته و یا نسخ و نستعلیق با فونوتیک آرامیک را دارا می‌باشد که برای بازخوانی جملات فارسی و عربی کاربرد بسیاری دارد و اسناد دستی موجود در آرشیو روزنامه را به شکل قابل ویرایش درآورده به آن قابلیت تغییر فونت و تغییر چیدمان پاراگراف‌های متن را می‌دهد.
۴) ایجاد بزرگترین آرشیو دیجیتال اسناد کشور با قابلیت جستجوی کلمه به کلمه:
آرشیو دیجیتال روزنامه قابلیت جستجو در متن تمام آگهی‌ها با قابلیت جستجو با نام اعضای موجود در آگهی‌ها و یا سمت آن‌ها را به شکل کلمه به کلمه دارا می‌باشد.
۵) قابلیت مقایسه متن اسناد و آگهی‌های قدیمی با متون حقوقی جهت استناد در دادگاه:
سنسور نرم‌افزاری موجود در آرشیو دیجیتال قابلیت تطبیق متون چاپ شده با متون موجود در پایگاه داده را به صورت آنی برای جلسات دادرسی و یا وکلای محترم فراهم ساخته است.

۶) قابلیت ترمیم متون اسناد قدیمی به روش هوش مصنوعی و الگو‌های پردازش تصویر:
موتور بازشناسی موجود در آرشیو دیجیتال با داشتن پایگاه داده قوی قابلیت ترمیم کلمات ناقص و یا آسیب دیده موجود در اسناد کاغذی را با قابلیت ۹۳ درصد تشابه و خوانایی معنایی با بقیه جمله دارا می‌باشد.
 

  • ۹۷/۰۸/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">