ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جهش تله‌مدیسین بعد از فراگیری کرونا

| يكشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۳:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پیش بینی می‌شود تا پنج سال آینده بخش بزرگی از سرمایه گذاری‌ها در بخش سلامت، اقتصاد و تجارت در حوزه هوش مصنوعی باشد که البته جایگاه ایران در بهره مندی از این دانش و ظرفیت قابل دفاع است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر علیرضا زالی در آیین تقدیر از دانشجویان نخبه و استعداد درخشان ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اولین تحول چشمگیری که جوامع معاصر با آن روبه رو هستند، انفجار اطلاعات است؛ این تبادل برق آسای اطلاعات و داده و فاصله اندیشمندان و کنشگران هر حوزه ای با آن نیاز به مراقبت دارد.

وی ادامه داد: سرعت تولید و انتشار اطلاعات به حدی بالاست که پیش بینی می شود، ۹۰ درصد از داده های موجود در حوزه ارتباطات طی دو سال اخیر تولید شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری حرکت علم پزشکی به سمت پزشکی دقیق و ژرف اندیش گفت: پزشکی دقیق، چهره آینده سلامت در دنیا بوده و پزشکی شخصی نیز از همین قبیل مفهوم ها است. در آینده تولید دارو و درمان به سمت شخصی سازی شدن پیش می رود و حتی می‌تواند ابتلا به بیماری در افراد را پیش بینی کرد که به دنبال آن جراحی های پیشگیرانه توسعه پیدا خواهد کرد.

زالی با بیان این که مباحث جدیدی  در علم پزشکی ظهور پیدا کرده اند، افزود: آزمایشگاه‌ روی تراشه، هوش مصنوعی، یادگیری عمیق و ماشینی از جمله مفاهیمی است که برای حرکت بر لبه دانش باید هرچه سریع تر به آن ورود کنیم.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود تا پنج سال آینده بخش بزرگی از سرمایه گذاری ها در بخش  سلامت، اقتصاد و تجارت در حوزه هوش مصنوعی صورت می گیرد که البته جایگاه کشور از بهره مندی از این دانش و ظرفیت، قابل دفاع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهره گیری از ظرفیت های موجود در کشور در حوزه سلول درمانی، مهندسی بافت، طب بازساختی و سلول درمانی را تجربه ای موفق در سطح جهانی دانست.

زالی تصریح کرد: در حوزه آموزش و پژوهش نیز موضوع واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و فناوری دوقلوی دیجیتالی مباحث نوینی است که مطالعات در خصوص آن می تواند ارزشمند باشد.

وی به تحولاتی که در علم سلامت در حال رخ دادن است اشاره کرد و ادامه داد: تا پیش از شیوع همه گیری کرونا، سهم استفاده از تله مدیسین یا پزشکی از راه دور یک دهم درصد در نرخ جهانی بود و این رقم در حال حاضر به ۴۳.۵ درصد رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم فرصت شناسی، استفاده از ظرفیت های مناسب، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و توسعه فعالیت های فناورانه، عنوان کرد: با بیانات مشوقانه رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوعاتی از قبیل جنبش نرم افزاری، نهضت علمی آزاداندیشی، رشد و شکوفایی علمی، آرمان گرایی و هویت بخشی در دانشگاه ها، زمینه برای پیشرفت های علمی فراهم است و تردیدی نیست با نشاط و طراوت دانشجویان در تمامی این حوزه ها گام های موثری برداشته خواهد شد.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود حضور دانشجویان نخبه و استعداد درخشان ورودی ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را گام مقدماتی برای استمرار و تعمیق ارتباط متقابل با دانشگاه در حوزه های پژوهش، آموزش، فرهنگ و ورزش دانست و برنامه ریزی در معاونت‌های این دانشگاه را برای ثبات و پایداری این ارتباط  ضروری خواند.

وی دانشجویان نخبه و استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را لژیونرهای دانشگاه خواند و عنوان کرد: این دانشجویان قرار است در افتخارآفرینی دانشگاه بزرگ علوم پزشکی شهید بهشتی سهم ممتازی داشته باشند و البته این موضوع به معنای نفی نقش سایر دانشجویان در ارتقای جایگاه دانشگاه نیست و مسلم است فعالیت های تیمی در تمام عرصه ها نتیجه بخش خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به این دانشجویان افزود: شما در دورانی وارد دانشگاه علوم پزشکی شده اید که تحول چشمگیری در حوزه سلامت و پزشکی در حال وقوع است و این تحول می تواند منجر به تغییر در سرنوشت آکادمیک، شغلی و حرفه ای شما شود.

  • ۰۱/۰۲/۲۵

وزارت بهداشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">