ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

جهش‌های بزرگ توسعه شبکه همراه اول در سال ۱۴۰۱

| سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۳:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

بررسی مشروح گزارش عملکرد شرکت ارتباطات سیار در مقطع زمانی منتهی به سال 1401 که اخیرا در مجمع این شرکت ارایه شد، گویای تداوم جهش‌های بزرگ در توسعه شبکه همراه اول است.
به گزارش آی‌تی آنالیز، اهمیت رصد دقیق و مستمر شبکه بزرگترین اپراتور ایران و خاورمیانه از آن جهت دارای اهمیت و حساسیت است که گستردگی سرعت توسعه شبکه و زیرساخت‌های همراه اول در واقع به منزله تعیین سرعت رشد تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، انواع خدمات و مشاغل الکترونیکی، عدالت ارتباطی، کاهش شکاف دیجیتال و در یک کلام توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم آن در GDP و توسعه کشور محسوب می‌شود.
لذا هرگونه کندی و نوسان در ریل‌گذاری دیجیتال کشور که بخش اصلی آن از سوی همراه اول انجام می‌شود، مترادف با کندی و نوسان توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی در کشور خواهد بود.
با این مقدمه اما نگاهی به آخرین آمار توسعه شبکه همراه اول گویای آن است که شتاب سرمایه‌گذاری و گسترش شبکه این اپراتور با سرعت و آمارهای جهشی همراه است که از اهمیت استراتژیک و ملی برای کشور برخوردار است.

 

•  آخرین آمار از توسعه شبکه
بررسی آخرین وضعیت توسعه شبکه‌های دسترسی همراه اول تا پایان سال 1401 گویای آمار زیر است:
-  آنتن‌های نسل پیشرفته پنجم: حدود 400 سایت لوکیشن
-  آنتن‌های نسل 4: حدود 40 هزار سایت
-  آنتن‌های نسل 3: بیش از 25هزار سایت
-  آنتن‌های نسل 2: بیش از 30هزار سایت لوکیشن

 

•  جهش در سرعت مراکز داده همراه اول
مراکز داده و سرعت تبادل داده میان آنها یکی از زیرساخت‌ها و شاخص‌های مهم توسعه‌ای محسوب می‌شود. در حال حاضر بیش از 2 هزار رک در مراکز داده همراه اول ایجاد شده است و بررسی میزان افزایش پهنای باند سرویس‌های داخلی مراکز داده همراه اول طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که این سرعت از 1300Gbps با جهشی 254 برابری به 3300Gbps رسیده است.


•  مصرف کل دیتا
بررسی میزان مصرف دیتا در شبکه همراه اول نیز یکی از شاخص‌های مهم در بیان میزان افزایش تقاضا از سمت کسب‌وکارها و کاربران محسوب می‌شود.
بر اساس این آمار میزان رشد مصرف دیتا در شبکه همراه اول طی 5 سال گذشته رشدی 325درصدی داشته و به حجم بی‌سابقه 5هزار و 574 پتابایت رسیده است.

 

•  سایر آمار و دستاوردهای همراه اول در سال 1401
بررسی دیگر آمارها و دستاوردهای همراه اول در سال قبل گویای نصب و راه‌اندازی 6 هزار و 551 سایت فناوری جدید شامل 4 هزار و 378 فناوری new site و 2 هزار و 109 فناوری Add Tech و 64 سواپ تکنولوژی است.
رکورد ترافیک صودت و دیتا در شبکه همراه اول نیز گویای 31.9 میلیون ارلانگ در ترافیک روزانه صوت تا مقطع 6 اسفند سال 1401 و رکورد عدد 20.5 پتابایت رکورد مصرف دیتای روزانه تا مقطع 25 شهریورماه سال قبل است.
همراه اول همچنین با توجه به هدف‌گذاری استراتژیک سازمانی (مهندسی شبکه برای سرویس نسل آینده) و در راستای توسعه پوشش و ظرفیت شبکه، افزایش کیفیت و بهبود تجربه مشتری، پروژه کلان توسعه شبکه فاز 8 پلاس را در دستور کار گذاشته است.
این پروژه، توسعه شبکه رادیویی به منظور رفع خلاء پوششی و ظرفیتی شبکه رادیویی کشور از منظر طراحی و بهینه‌سازی، نقاط نیازمند سرمایه‌گذاری از نظر بازاریابی و اجرای الزامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا حد امکان (با تامین تجهیزات رادیویی مورد نیاز) تعریف و در فرایند عملیاتی‌سازی از سوی همراه اول است.

  • ۰۲/۰۳/۳۰

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">