ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، درباره مطلب فارس، با عنوان "نمایشگاه TGC وزارت ارشاد، به نام همکاری با فرانسه به کام شرکت‌های آمریکایی" جوابیه ای منتشر کرده است.

به گزارش فارس، متن این جوابیه به اضافه توضیحات فارس در ادامه می آید.

جوابیه بنیاد:

پیرو درج گزارشی در خبرگزاری فارس با عنوان: «نمایشگاه TGC وزارت ارشاد، به نام همکاری با فرانسه به کام شرکت‌های آمریکایی» در تاریخ 13 تیرماه 1396 که حاوی گزاره هایی نادرست و اخباری کذب است، برای تنویر افکار عمومی، پاسخ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به این گزارش در اختیار این رسانه قرار خواهد گرفت و امیدواریم که در اسرع وقت براساس قانون مطبوعات آن را منتشر نمایند.

1- در همان آغاز گزارش با در نظر گرفتن فرضی عجیب ادعا شده است که هدف از برگزاری نمایشگاه TGC، همکاری با فرانسویان بوده است. از آنجا که نمایشگاه TGC، با همکاری شرکت معتبر فرانسوی Game Connection (شرکتی که بزرگ‌ترین رویدادهای تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای را در جهان برگزار می‌کند) برپا شده است، گزارش نویس محترم فارس تصور کرده که رویدادی به این عظمت تنها برای همکاری با یک کشور است. در حالی  که هدف از برگزاری TGC، چنان که بارها در نشست‌های خبری و اخبار بنیاد اعلام شده آشنایی بازی‌سازان ایرانی با بازار جهانی و  تعامل و استفاده از تجربیات و دانش بازی‌سازان مطرح بین‌المللی است. بدین منظور با حضور شرکت‌هایی از 14 کشور خارجی و سخنرانانی از 15 کشور خارجی (نه یک یا دو کشور)   در نمایشگاه تهران زمینه  پیشرفت و  توانمندی بازی‌سازان ایرانی فراهم می شود. لازم به ذکر است که شرکت‌های خارجی دعوت شده به این رویداد، اکثرا خریدار و ناشر بازی‌های رایانه‌ای هستند و هدف از حضور آنها،  امکان صادرات بازی‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی است.

2- در ادامه، نویسنده مدعی شده است که این نمایشگاه به کام امریکایی‌ها شده  و برای اثبات آن  اعلام می‌کند که سه شرکت امریکایی در راه تهران هستند. اولا هیچ یک از شرکت‌های حاضر در بخش تجاری TGC (بخش نمایشگاهی) امریکایی نیستند. ثانیا از سه شرکت نام برده شده در گزارش تنها شرکت THQ Nordic به ایران می‌آید که شرکتی اروپایی است.

3- هیچ یک از افرادی که ملیت امریکایی دارند برای مراودات تجاری به ایران سفر نکرده و  حضور افراد امریکایی در TGC، محدود به بخش علمی رویداد و قسمت کنفرانس‌ها و سخنرانی‌ها است. خوشبختانه تمام اطلاعات مربوط به سخنرانی‌ها نیز در سایت رویداد وجود دارد و واضح است که این سخنرانی‌ها جنبه علمی و فنی دارد. قطعا انتقال دانش و تجربه بازی‌سازان سراسر جهان به بازی‌سازان ایرانی، آثار ارزشمندی در توسعه و رشد صنعت بازی‌سازی ایران و تلاش برای تحقق دانش بنیان شدن این عرصه به همراه خواهد داشت.

4- موضوعی  که نویسنده در نقد حضور برخی میهمانان از آن غفلت کرده این است که طبیعتا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،  فرآیند بررسی پیشینه میهمانان را رعایت کرده و بدین منظور استعلام‌های لازم از نهادهای مرتبط اخذ شده است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

5- نویسنده درباره شرکت THQ Nordic مدعی شده است که این شرکت در فتنه 88 بازی Red Faction: Guerrilla را جهت آموزش براندازی نیمه سخت به فتنه‌گران ایرانی تولید کرده بود! با یک جست‌وجوی ساده کاملا مشخص است که این بازی توسط شرکت Volition ساخته شده و THQ تنها ناشر و توزیع‌کننده آن بوده است. حال این که نویسنده چگونه یک بازی تیراندازی سوم شخص سراسر اکشن که اتفاقات آن در کره مریخ روی می‌دهد را به حوادث سال  88 ربط می دهد، جای تعجب دارد.

6- ادعای نویسنده مبنی بر این که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای‌، صرفا ایران را به عنوان بازار مصرف به خارجی‌ها معرفی می‌کند، قابل قبول نیست. در وهله نخست، صادرات بازی‌های ایرانی با تلاش و همت بازی‌سازان و در کنار آن حمایت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روی داده است که خود این موضوع نشان دهنده تلاش و تمرکز بنیاد به صدور بازی‌ها و نه موارد ادعایی  است. با این حال نویسنده برای اثبات ادعای خود، به جای رجوع به آمار و گزارش‌های تهیه شده از پاویون ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تصویری از مراسم امضای قرارداد TGC میان مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت گیم کانکشن را منتشر کرده است که در گوشه‌ای از آن عبارت «Iran is one of the biggest market in the middle east» به چشم می‌خورد. نویسنده با افزودن چند کلمه فرضی جمله فوق را چنین ترجمه کرده است: «ایران به عنوان بزرگترین بازار خاورمیانه جهت فروش بازی‌های اروپایی و آمریکایی معرفی شده است». مشخص نیست نویسنده محترم عبارت امریکایی و اروپایی را  از کجا آورده است، معرفی یک شرکت به عنوان یک بازار بزرگ با لفظ عمومی Market به معنی اشاره به جنبه مصرفی بودن آن نیست. بارها در غرفه‌های شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و  سایر کشورها نیز از عبارات مشابهی استفاده شده است. استفاده از لفظ بازار بزرگ به معنای تاکید بر فرصت‌های سرمایه گذاری و تولید مشترک در آن است که در مذاکرات بنیاد با طرف‌های خارجی همواره بر آن تاکید می شود. تردیدی نیست که  حضور قانونی،  مجوزدار و مدیریت شده بازی‌های رایانه‌ای خارجی مجاز، به مراتب بهتر از حضور غیر قانونی و غیر شفاف آنها در کشور است.

7- نویسنده بدون اشاره دقیق، در ادامه از حضور تنها سه شرکت در آلمان  همراه با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سخن گفته است. برای تنویر افکار عمومی، خاطرنشان می شود بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاکنون بیش از 8 مرتبه در نمایشگاه گیمزکام آلمان حضور داشته است. تنها در یکی از این دوره‌ها، شرکت مدریک (همراه با دو شرکت دیگر) برای حضور در این نمایشگاه مورد حمایت قرار گرفته و در سایر دوره‌ها حمایتی از این شرکت نشده است. این که چه شرکتی برای حضور در نمایشگاه گیمزکام آلمان مورد حمایت قرار می‌گیرد فرایندی روشن و شفاف دارد و طی یک فراخوان عمومی و از سوی یک تیم کارشناسی مجرب با معیارهای مشخص انتخاب می‌شود. اتفاقا حضور مدریک در همان دوره نیز با موفقیت همراه بوده و پروژه خروس جنگی به بازارهای بین‌المللی وارد شد.

8- در ادامه مطلب ادعا شده است که آقای مهدی آشتیانی هم‌‌زمان با مسوولیت در شرکت مدریک، در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حضور دارد. احتمالا منظور نویسنده آقای مهرداد آشتیانی بوده است که ایشان هم هیچ سمت رسمی اجرایی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نداشته و به عنوان مشاور امور بین‌الملل در کنار مجموعه حضور دارند. درباره همکاری ایشان با TGC، باعث افتخار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است که این رویداد با همکاری فعالان حوزه بازی‌سازی برگزار می‌شود و علاوه بر وی، بازی‌سازان و فعالان دیگری از شرکت‌های بخش خصوصی این حوزه، در هیات مشاوران و اعضای تیم اجرایی حضور دارند.

9- در ادامه مطلب ادعای کذب دیگری درباره برگزار کننده این رویداد و سود حاصل از آن مطرح شده است. رویداد TGC قراردادی میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به مدیر عاملی آقای حسن کریمی قدوسی و مجموعه Connection events به مدیر عاملی Pierre Carde است. تمامی درآمدهای این رویداد نیز متعلق به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بوده و قرارداهای آن هم موجود  و اتهام وارده بی‌اساس است. لازم به ذکر است نخستین دوره این رویداد نه تنها سودی در پی نداشته، که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هزینه‌های آن را با هدف حمایت از بازی‌سازان ایرانی متقبل گردید.

10- برای برگزاری رویداد TGC، کارشناسان و همکاران خبره ما در TGC، با بازی‌سازان ایرانی ساعت‌ها جلسه داشته و برای هرچه مفید و موثر بودن این رویداد برنامه ریزی کرده اند و در نتیجه این رویداد با نظر موافق و درخواست بازی‌سازان ایرانی برگزار می‌شود. حضور  قریب به 2 هزار فعال بازی‌ساز و  ده ها شرکت و بازی‌ساز مستقل ایرانی در TGC، نشان  می دهد که بر خلاف نظر نویسنده محترم که این رویداد را  موجب تضعیف صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشورمان می‌داند، بازی‌سازان ایرانی استقبال کم نظیری از آن داشته‌اند.

11- به نظر می رسد این مطلب، بدون آگاهی کافی درباره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و رویداد TGC نوشته شده است. روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بارها خبرنگار محترم خبرگزاری فارس را برای شرکت در برنامه‌های خبری این مجموعه دعوت کرده است و مناسب بود یک بار دعوت ما را می‌پذیرفتند تا با اطلاعاتی صحیح  به نقد  این رویداد و عملکرد بنیاد پرداخته می شد.

12- امروزه یکی از روش‌های موثر صدور فرهنگ ایرانی-اسلامی، بازی‌های رایانه‌ای است. در این راه بازی‌سازان ایرانی علاوه بر حمایت‌های مادی، نیازمند برخورداری از حمایت‌های معنوی همچون امکان آشنایی با دانش و تجربه روزآمد و جهانی صنعت بازی‌سازی و امکان برقراری ارتباط با ناشران بین‌المللی  و تعامل سازنده با آن ها هستند  تا بتوانند با تکیه بر توانایی ها و ظرفیت های خود در تولید و عرضه بازی‌های فاخر، جذاب و برگرفته از ارزش های دینی و فرهنگی، پیام انقلاب اسلامی ایران را به جهانیان اعلام کنند.

13- رویدادهای تجاری و علمی مشابه TGC نشان‌دهنده‌ بلوغ یک صنعت در یک کشور هستند.  و ما امروز شاهد برگزاری نمایشگاه های مشابه در کشورهای همسایه هستیم. همانطور که کشور ترکیه با نمایشگاه GIST صنعت بازی خود را به رخ جهانیان می‌کشد یا نمایشگاه Dubai Game World در امارات قصد همین کار را دارد.  جمهوری اسلامی ایران نیز با برگزاری قدرتمند رویداد TGC، فرصت فوق‌العاده‌ای را برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در صنعت بازی‌های رایانه‌ای پیش روی خود دارد. حضور بیش از  2 هزار شرکت کننده فعال بازی‌سازی از چهار قاره دنیا، TGC را به بزرگ‌ترین رویداد تجاری صنعت بازی‌سازی منطقه بدل کرده است و قطعا امنیت و عزت کشور و  توانمندی و استعداد  بازی‌سازان ایرانی را به جهانیان نشان خواهد داد.

پاسخ فارس:

بنیاد در این جوابیه اشاره داشته که این نمایشگاه بین المللی بوده و هدف از برگزاری آن، فقط همکاری با فرانسه نیست و میهمانانی از 15 کشور در آن حضور دارند. در ادامه نیز بیان کرده که سه شرکت مورد بحث در گزارش فارس، آمریکایی نبوده و از میان آن ها فقط یکی به ایران آمده است.

 در پاسخ باید گفت مطلبی که فارس منتشر کرده بر این نکته تاکید دارد که هدف اولیه این نمایشگاه همکاری با فرانسه بوده ولی آمریکایی ها بیشترین برداشت را از آن داشته اند. همانطور که در نمودار زیر مشخص است بررسی لیست سخنرانان این همایش و نمایشگاه از سایت خود نمایشگاه [1] نشان می دهد نیمی از سخنرانان این نمایشگاه تنها از 2 کشور هستند که آمریکا در صدر آن قرار دارد.

 

در رابطه با سه شرکت مذکور نیز گزارش فارس تاکید داشته که این شرکتها عضو لابی صهیونیستی آمریکایی Esa و تحت نفوذ آنان قرار دارند نه اینکه دفتر اصلی آنها در آمریکا باشد . برای اطلاع بیشتر مسئولان بنیاد باید گفت که مجموعه ESA یک مجموعه آمریکایی است که نه تنها از شرکت های آمریکایی بلکه از شرکت های بین المللی از کشورهای دیگر عضوگیری کرده و نقش مهمی در مدیریت صنعت گیم دنیا دارد . گرچه برخی از سخنرانان همایش نیز از کارکنان و مدیران شرکت های آمریکایی هستند و مهم نیست که شرکت مطبوع آنها مستقیما غرفه داشته باشد یا نه. درباره حضور سه شرکت از این مجموعه ، منبع فارس ، سایت خود نمایشگاه به آدرس tehrangamecon.com است اما اینکه از میان این سه شرکت تنها یکی توانسته به تهران بیاید و در نمایشگاه حاضر شود ، موضوعی است که به خود بنیاد و شرکت مذکور بر می گردد.

در بخش دیگری از جوابیه بنیاد آمده است "شرکت‌های خارجی دعوت شده به این رویداد، اکثرا خریدار و ناشر بازی‌های رایانه‌ای هستند و هدف از حضور آنها،  امکان صادرات بازی‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی است" . همچنین اشاره شده که هدف از حضور بنیاد در نمایشگاه های خارجی صادرات بازی های ایرانی است و به کار بردن کلمه market در غرفه بنیاد به معنای تبلیغ بازار مصرفی ایران نیست . همچنین در بخش دیگری بنیاد تاکید داشته که شرکت مدریک به خاطر بازی ایرانی خروس جنگی که تولید کرده به آلمان فرستاده شده است.

در این رابطه باید متذکر شد یک ناشرخارجی علاوه بر خرید ، به دنبال فروش بازی است و متقاعد کردن ناشر خارجی به اینکه بازار ایران بیشتر از آنکه بازار مصرف خوبی باشد، یک فن بازار تولید است، به عهده بنیاد است ، که این امر نیز در نمایش هایی که از ایران در کشورهای دیگر داشته به خوبی نمایان نشده است . درباره کلمه مارکت نیز در بخشهای مختلف غرفه بنیاد ( خصوصا بخشی که مدریک در آن حضورداشته) وجه مصرف  کنندگی آن بیشتر نمود کرده چنانچه به کار بردن این جمله در غرفه بنیاد در نمایشگاه آلمان " Your path to publish your games in the iranian market " جز معنای مصرفی چیز دیگری به ذهن متبادر نمی کند. درباره شرکت مدریک نیز همانطور که در تصویر نیز مشخص است شرکت مدریک به عنوان تولید کننده در این نمایشگاه حاضر نشده بلکه مدریک fze که بخش وارد کننده بازی های خارجی در این شرکت است در نمایشگاه آلمان حضور دارد.

 

درمورد بازی Red Faction: Guerrilla نیز بنیاد اشاره کرده که شرکت thq (که شعبه اروپای آن در نمایشگاه تهران حضور پیدا کرده) تولید کننده نیست و تنها ناشر آن بوده و این بازی نیز ربطی به فتنه نداشته و داستان آن در مریخ اتفاق می افتد.

در این مورد نیز باید گفت در ادبیات رایج بازی سازی در دنیا، دربسیاری از اوقات این شرکت ناشر است که سفارش ساخت و تغییرات بازی را به تولید کننده ارائه می دهد . سابقه شرکت  thq هم در همکاری با سازمان CIA  آمریکا در ساخت بازی هایی برای پیشبرد اهداف دولت آمریکا (مانند بازی Homefront ) کاملا روشن است و خبر این همکاری در سایت های رسمی بازی در دنیا منتشر شده است. اما برای روشن شدن ارتباط بازی Red Faction با فتنه 88 کافی است به خبر منتشر شده در تاریخ 12/3/90 در سایت خبری مشرق[2] با عنوان " مجوز برای براندازی؛ این 2 بازی همزمان با فتنه 88 مجوز گرفتند" مراجعه کنید . این بازی انواع روش های مقابله  با حکومت با کمترین امکانات را آموزش می دهد و لازم نیست محیط بازی تهران یا مریخ را نشان دهد ، اتفاقا آموزش غیرمستقیم براندازی باعث شد این بازی ، از بنیاد به سرعت مجوز دریافت کند و در کشور منتشر شود.

در بخش دیگری از پاسخ بنیاد آمده است " تردیدی نیست که  حضور قانونی،  مجوزدار و مدیریت شده بازی‌های رایانه‌ای خارجی مجاز، به مراتب بهتر از حضور غیر قانونی و غیر شفاف آنها در کشور است." که در این باره نیز پاسخ فارس کاملا روشن است و در همان مطلب قبلی فارس مکررا تاکید شده که حضور قانونی شرکت های خارجی خواسته شرکت های داخلی است و می تواند به نفع کشور باشد اما متاسفانه بنیاد تا کنون هیچ زیر ساخت قانونی در حوزه های مالی و فرهنگی و امنیتی فراهم نکرده است.  بنیاد به جای تدوین قوانین لازم ، با برگزاری این نمایشگاه به حضور شرکت های خارجی رسمیت بخشیده و علنی کرده، نه اینکه آن را قانونی کرده باشد.

در ادامه ، روابط عمومی بنیاد درباره حضور همزمان آقای مهرداد آشتیانی در بنیاد و شرکت خصوصی مدریک ، اعلام کرده که ایشان هیچ سمت رسمی اجرایی در بنیاد ندارد  .

برای روشن شدن این موضوع مخاطبان محترم را به خبر منتشر شده در سایت بنیاد[3] (تاریخ 7/6/95 ) ارجاع می دهیم که در این خبر کتاب فعالان صنعت بازی های رایانه ای برای دانلود ارائه شده و  آقای آشتیانی به عنوان معاون شرکت مدریک معرفی شده و در همان زمان نیز ایشان به عنوان معاون حمایت در بنیاد مشغول به فعالیت بودند.

علاوه بر این، آقای آشتیانی امروز به عنوان مدیر نمایشگاه tgc فعالیت می کنند که اگر از نظر بنیاد، مدیریت این نمایشگاه یک سمت رسمی و اجرایی نیست و در واقع بنیاد مدیریت این نمایشگاه را به یک بخش خصوصی سپرده است، پس در نتیجه باید از مدیرعامل بنیاد درباره این اقدام و خرج این همه هزینه و سپردن نمایشگاه حساسی مانند tgc به یک شرکت خصوصی سوال جدی پرسید. البته بنیاد در این جوابیه به برخی از مطالب منتشر شده در خبر قبلی فارس (مانند چرایی ارتباط مدیران سابق و فعلی بنیاد با فردی که دلالی شرکت های خارجی را انجام می دهد ) پاسخی نداده که بهتر است جهت رفع ابهاماتی که مدت هاست ذهن تولید کنندگان بازی و اصحاب رسانه را به خود مشغول کرده پاسخ مناسبی ارائه شود .

در اتنها تاکید می شود برگزاری چنین رویدادی می تواند باعث رشد صنعت بازی های رایانه ای در ایران شود به شرطی که مدیریت صحیحی بر آن وجود داشته باشد و زیرساخت های قانونی جهت مدیریت حضور شرکت ها و بازی های خارجی در بازار داخل و نیز بهره برداری هرچه بیشتر شرکت های تولید کننده ایرانی از فرصت تعامل با جهان و استفاده از بازار مصرف کشورهای دیگر تدارک دیده شود.

[1] http://www.tehrangamecon.com/speakers/

[2] http://www.mashreghnews.ir/news/50240

[3] http://www.ircg.ir/fa/news/3828

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">