ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بعد از عدم پاسخگویی پیام‌رسان‌های بله، ایتا و روبیکا در خصوص وجود ایموجی‌های نامناسب در بستر این پلتفرم‌ها، وزارت ارتباطات به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر به موضوع ورود کرد و این 3 پیام‌رسان تعهد دادند در بروزرسانی بعدی، ایموجی‌های نامناسب را حذف کنند.
خبرگزاری فارس نوشت: کاربران «فارس من» در پویشی نسبت به وجود برخی ایموجی‌های نامناسب در پیام‌رسان‌های داخلی اعتراض داشتند. ثبت کنندگان این پویش تاکید کرده‌اند معمولا گروه سنی کودک و نوجوان در زمان‌های بیکاری با ایموجی‌ها بیشتر سر و کار دارند و تک تک شکل‌ها برایشان جذاب است در حالی که شاید افراد بزرگسال خیلی درگیر این تصاویر نباشند؛ اما نکته اینجاست که شاید کودکان ما امروز مفهوم اصلی این نمادها را ندانند اما در ذهنشان نهادینه می‌شود.

سوال اصلی که در این پویش مطرح شد، این بود که چرا در پیام‌رسان‌های ایرانی، نمادهای مربوط به همجنسبازی، تراجنسیتی و صحه‌گذاری بر هویت جنسی سیال و ترویج آن وجود دارد؟ ایموجی‌هایی مانند زن ریش‌دار، مردی با شیفون عروس تا پرچم اسرائیل و شیطان پرستی.

بررسی‌ها نشان می‌داد که بیشترین ایموجی‌های نامناسب در سه پیام رسان ایرانی ایتا، بله و روبیکا قرار داشته و مناسب سازی نشده بود و شامل پرچم ترنس‌جندرها (تراجنسیتی‌ها)، عروس مرد و بدون جنسیت، دامادهای زن و بدون جنسی، رنگین کمان با ۶ رنگ (نماد همنجس‌بازی است؛ در حالیکه نماد اصلی رنگین کمان ۷ رنگ هست) یا نمادهای شیطان پرستی می‌شد. 

برای بررسی فنی  این مسئله باید به سراغ متخصص این حوزه می‌رفتیم؛ وحید ابولقاسم پور کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص ابعاد فنی این موضوع که آیا امکان حذف این ایموجی‌ها از پیام رسان‌های داخلی وجود دارد یا خیر؟ اینگونه گفت: هر تکنولوژی که می‌خواهد وارد کشوری شود باید از فرهنگ آن کشور تبعیت کند؛ همچنین باید زمینه فرهنگی تمام محصولات بومی برگرفته از نمونه‌های خارجی در نظر گرفته شود. یکی از مواردی که وارد فرهنگ ما شده ایموجی‌های موجود در پیام رسان‌ها هستند که بعضی از آنها با فرهنگ ما سازگار نیستند خصوصا ایموجی‌هایی که از سال 2015 ساخته می‌شود و در حوزه همجنسگرایی وارد دسته بندی ایموجی‌ها شده است.

وی افزود: از لحاظ ساختاری و فنی این امکان وجود دارد اما برنامه‌نویسان یک بسته کامل را از فضایی تحت عنوان کتابخانه (Library) در برنامه ‌کپی می‌کنند و به همین دلیل است که شاهد اشتراک تمام ایموجی‌های موجود در پیام رسان‌های داخلی با خارجی هستیم. اما در حقیقت هر ایموجی در زبان‌های برنامه نویسی دارای یک یونی کد است و می‌توان آن را از بسته ایموجی‌ها فیلتر کرد؛ در این شرایط قاعدتا باید برنامه نویس در فضای Library عمل ادیت را انجام داده و ایموجی‌های مورد نظر را حذف کند؛ اما اینکه چرا این اتفاق رخ نداده می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

برای پیگیری‌ این مطالبه کاربران فارس من به‌سراغ پیامرسان‌های داخلی رفتیم. اما پیگیری از مدیران ۲ پیام رسان ایتا و بله نتیجه‌ای در پی نداشت، مدیران این دو پیام‌رسان اذعان کردند پاسخی در این باره ندارند. پیامرسان روبیکا نیز مسائل فنی را دلیل وجود این ایموجی‌ها می‌دانستند.

در نتیجه موضوع را از سازمان فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات به‌عنوان نهاد تنظیمگر این پلتفرم‌ها پیگیر شدیم. 

موضوع ایموجی‌ها در اولین جلسه‌ مسئولین سازمان فناوری اطلاعات با نمایندگان پیام‌رسان‌ها طرح شد. در همین رابطه مهدی مظفری، مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درخصوص عدم پاسخگویی مدیران پیام‌رسان‌ها بگفت: در جلسه‌ای که با پیام‌رسان‌ها داشتیم مسئله وجود ایموجی‌هایی با محتوای نامناسب در این پلتفرم‌ها مطرح شد؛ مدیران این پیام رسان‌ها تاکید کردند اقدامات لازم در دستور کار آنها قرار گرفته و به زودی موارد مطرح شده اصلاح خواهند شد، همچنین تاکید کرده‌اند مکانیزم‌هایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که امکان ساخت استیکر و ایموجی‌های نامناسب نزدیک به صفر باشد.

مظفری همچنین تاکید کرد: برخی پیام‌رسان‌ها نیز در حال به روزرسانی زیرساخت‌های خود هستند و به زودی این موارد از محتوای اصلی حذف خواهد شد.

روابط عمومی پیام‌رسان روبیکا نیز پس از این جلسه به خبرگزاری فارس اطلاع داد که در آخرین به روزرسانی این پلتفرم، ایموجی‌های نامناسب از بستر آن حذف شده است.

لازم به ذکر است فارس عملیاتی شدن این تعهد پیامرسان‌ها را پیگیری می‌کند و به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">