ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حذف فعالیت های موازی در دولت الکترونیکی

| چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۸۹، ۰۳:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور از حذف فعالیتهای دولتی موازی و کاهش آن از 6300 به 1000 خدمت خبر داد و گفت: پس از برگزاری آخرین جلسه کارگروه تدوین سند نقشه جامع دولت الکترونیک، این سند بزودی برای تصویب نهایی به دولت ارائه می‌شود.

احمد بزرگیان در گفت‌وگو با فارس افزود: آخرین جلسه هماهنگی تخصصی و کارگروه تهیه سند نقشه جامع دولت الکترونیک روز گذشته در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت و هفته آینده پس از تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور برای تأیید و تصویب نهایی به دولت ارائه می‌شود.

وی افزود: این سند پس از ارائه به دولت و بررسی در کارگروه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در هیأت دولت بررسی و به تصویب می‌رسد.

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا سند نقشه جامع دولت الکترونیک باید به مجلس ارائه شود، افزود: با توجه به اینکه امور دولت الکترونیک برابر تکلیف قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه چهارم توسعه برعهده دولت است، دیگر نیازی به ارائه به مجلس نخواهد بود و پس از تصویب توسط دولت برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

بزرگیان افزود: برای مرحله اجرایی پروژه‌هایی تعریف شده و 20 خدمت مشترک در آن پیش‌بینی شده که هر کدام از این خدمات از 10 تا 20 زیرپروژه در بر دارند که تکالیف دستگاه‌ها را مشخص می‌کند و حدود 47 خدمت مشخص که هر کدام ممکن است مجموعه‌ای از خدمات را در قالب یک عنوان آورده باشد که در سند جامع مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در این سند کار یکپارچه‌سازی و هماهنگی بین دستگاه‌ها، اقدامات و خدمات الکترونیک به مردم وجود دارد و با رویکرد مشتری‌محوری یا به عبارتی خدمت‌محوری تهیه شده و با استفاده از مدل‌های معروف و شناخته شده و تأیید شده جهانی است که با شرایط بومی کشور تغییراتی داده شده و مدل‌ها در آن بکار گرفته شده است.

بزرگیان افزود: جلسه روز گذشته کارگروه دولت الکترونیک در معاونت توسعه انسانی با نتایج مناسبی برگزار شد و قرار بود کارگروه تخصصی آن پس از نهایی کردن سند نقشه جامع هفته آینده با تایید معاون توسعه مدیریت رئیس‌جمهور به دولت ارائه شود.
* مشکل پهنای باند نیست

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در مورد مشکلات زیرساختی و پهنای باند برای تحقق دولت الکترونیک گفت: پهنای باندی که قبلا در اختیار مردم قرار داشت، مورد وثوق نبود و خدمات ارائه شده از آن اندک بود، اما یکی از تکالیفی که برای وزارتخانه مربوطه در نظر گرفته شده، افزایش این دامنه و پهنای باند است و در لایحه برنامه پنجم توسعه نیز پیش‌بینی شده و تکلیف دولت در لایحه آمده است که در طول برنامه پنجم پهنای باند برای اینترنت خانگی به 512 کیلوبایت برسد در حالی که این پهنا در حال حاضر 35 تا 40 کیلوبایت است.

وی افزود: اعتقاد بر این است 512 کیلوبایت هم اگر برای استفاده تصویری و صوتی مد نظر گیرد کفاف نمی‌دهد و همان گونه که در حال حاضر دستگاه هایی مانند دانشگاه، مؤسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها، مؤسسات پژوهشی تا 8 مگابایت نیز افزایش پهنای باند دارند، می‌توان بستر افزایش پهنای باند برای موارد خاص را فراهم کرد.
* 100 درصد دولت الکترونیک در برنامه پنجم

بزرگیان در مورد هماهنگی دستگاه‌های دولتی افزود: از کارهای کلیدی نقشه جامع دولت الکترونیک شمردن 47 خدمت مشترک بین دستگاه‌های مختلف و مشخص کردن آن است که یک خدمت در 4 تا 5 دستگاه به صورت مشترک ارائه می‌شود و برای ارتباط بین دستگاه‌ها و هماهنگی در دولت الکترونیک یا اصلاح G TO G ارتباط دستگاههای دولتی با یکدیگر تا پایان برنامه پنجم100 درصد تحقق خواهد یافت.

وی گفت: برای این هدف برنامه زمانبندی مشخصی نیز تدوین شده تا پایان برنامه پنجم به 100درصد هدف برسد.

بزرگیان با بیان این که برخی دستگاهها خدمات اختصاصی و ویژه ارائه می‌دهند، خدمات مشترک نیز با هماهنگی دستگاهها ارائه می‌شود.

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تصریح کرد: برای اینکه مردم به سایت‌های مختلف مراجعه نکنند از یک درگاه ملی واحد به نام ایران مردم با نشانی www.iranmardom.ir‌ ورود پیدا کرده و خدمات چندین دستگاه را دریافت خواهند کرد.
* ارائه 6300 خدمت در سایت مردم

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: از کارهای این معاونت ایجاد درگاه خدمات واحد به مردم است و در مرحله اول که به پایان رسیده 6 هزار و 300 خدمت روی آن قرار داده و عملیاتی شده،البته برخی از این خدمات تکراری است و گروهی از متخصصان برای چینش و مرتب کردن این خدمات و حذف موارد تکراری به کار گرفته شده‌اند که مثلا یک خدمت در دو شهر یک استان دو گونه انجام می‌شود که متفاوت تلقی شده، اما باید این دو خدمت در واقع یکی به حساب آید.

بزرگیان پیش‌بینی کرد با حذف خدمات موازی و تکراری تعداد 6 هزار و 300 خدمت به حدود 1000 خدمت برسد.

بزرگیان درباره اهداف دنباله‌گیری دولت الکترونیک گفت‌: اهداف مشخص و متعددی پیگیری می‌شود که کاهش مراجعه مردم به ادارات و کاهش رفت و آمد و هزینه مردم، سلامت اداری، شفاف‌سازی اطلاعات و خدمات دولتی، تکریم ارباب رجوع، ارزان کردن فرآیند انجام امور و نیز برآوردهای خواسته عمومی مردم که خدمات دولتی را در وقت خاص و مکان خاص دریافت نکنند بلکه خدمات هر چه بیشتر و در دسترس عموم قرار داشته باشد.

وی افزود: شعار دولت الکترونیک 7×24 یعنی 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز این خدمات در اختیار مردم باشد و نیازی به ساعت خاص و یا مکان خاصی نداشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: 100 درصد اهداف دولت الکترونیک محقق شود و با تدبیر مسئولان، متخصصان و کارمندان ارزشمند مشکلات مردم در دریافت خدمات حل شود.

  • ۸۹/۰۶/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">