ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حراج ستون ساسانیان در سایت دیوار!

| يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

پرنسا عادلی - در سال‌های اخیر با رایج شدن سایت‌های آگهی رایگان در کشور هر روز شاهد شکل‌گیری آگهی‌های غیراخلاقی و بعضا مجرمانه‌ای بوده‌ایم که با وجود تذکرات مقامات قضایی به این سایت‌ها این مساله همچنان حل نشده باقی مانده است.

آگهی فروش کاشی‌های مسجدی تاریخی در تهران به قیمت گزاف، آگهی حراج پایه‌های ستون آتشکده‌ای باستانی و البته آگهی‌هایی تامل برانگیز برای ماساژ بانوان در منزل توسط آقا و آگهی‌های تامل برانگیز که مدعی کمک مالی به خانم‌های جوان در ازای حضور در منزل آقایان است بخشی از این آگهی‌ها بوده که گویا با وجود گزارش‌های رسانه‌ای فراوان قصد متوقف شدن ندارد.

اگرچه تاکنون مقامات قضایی در چند نوبت به سایت‌های آگهی رایگان هشدار داده‌اند و البته گردانندگان این سایت‌ها نیز قول‌هایی برای جلوگیری از انتشار این سبک آگهی‌ها داده‌اند اما اگر سری به برخی از این سایت‌ها بزنید باتوجه به حجم عظیم آگهی‌های غیر اخلاقی و مجرمانه این نتیجه حاصل می‌شود که ظاهرا اراده کافی و واقعی برای حذف این سبک آگهی‌های اینترنتی وجود ندارد.

جالب آنکه هر بار نیز که صحبت فیلتر شدن سایت‌های متخلف منتشر کننده آگهی مطرح می‌شود این سایت‌ها پشت ادعای کارآفرینی سنگر گرفته و البته برخی مسوولان نیز بی‌توجه به مشکلات ایجاد شده به پشتیبانی صرف از آنها بر می‌خیزند.

 

حالا آگهی فروش آثار باستانی در سایت‌های آگهی

به فروش گذاشتن آثار تاریخی و باستانی در سایت‌های آگهی رایگان مساله جدیدی نیست  و در دو سه سال اخیر شاهد آگهی فروش کاشی‌های مسجدهای قدیمی تهران و برخی آثار تاریخی دیگر بوده‌ایم.

به تازگی اما پرده‌ای دیگر از این سریال فروش آثار تاریخی برداشته شد تا شاهد ارایه آگهی فروش یک اثر متعلق به دوره ساسانیان در سایت "دیوار" باشیم!

هفته قبل، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث با اعلام خبر کشف و ضبط پایه ستون آتشکده و آتشدان آگهی شده در سایت اینترنتی دیوار، گفت: برابر اعلام فرمانده یگان حفاظت استان بوشهر مستند به گزارش پایگاه حفاظتی شهرستان دشتستان، در پی درج آگهی فروش اموال تاریخی‌فرهنگی در سایت اینترنتی دیوار توسط فردی با شماره تماس معلوم، بلافاصله با اخذ دستور مقام قضایی و هماهنگی مبادی ذی‌ربط ناجا، شناسایی فرد مظنون در دستور کار قرار گرفت که با عملیات مشترک ماموران یگان حفاظت و پاسگاه انتظامی منطقه، طی بازرسی به‌عمل‌آمده در منزل فرد مذکور، آثار معرفی‌شده برای فروش (یک قطعه پایه ستون آتشکده و چند قطعه پایه آتشدان، گوپال، هاون سنگی، سنگ آسیاب و جون سنگی)  کشف و ضبط و متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد.

گفته می‌شود با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث فرهنگی استان بوشهر، پایه ستون آتشکده دارای ارزش تاریخی و متعلق به دوره ساسانیان است.

نکته قالب تامل اما اینجاست که ظاهرا سایت دیوار آگهی‌ها را پس از تایید توسط کارشناسان خود روی سایت می‌گذارد و به همین جهت هم چند ساعتی زمان برای انتشار هر آگهی از کاربران خود تقاضا می‌کند اما مشخص نیست که آگهی فروش آثار تاریخی کشور چگونه مورد تایید قرار گرفته است.

 

تداوم نمایش آگهی‌های مساله‌دار

یکی دیگر از مجموعه آگهی‌های تامل برانگیز سایت‌های آگهی اما تبلیغات مربوط به بخش خدمات اجتماعی است.

برای روشن شدن موضوع توجه شما را به چند نمونه از این سبک آگهی‌ها که با عنوان "خیریه و کمک‌رسانی" در یک سایت آگهی رایگان شناخته‌شده در حال انتشار است جلب می‌کنیم، با ذکر این نکته که با پوزش از مخاطبان، این نمونه‌ها بدون کم و کاست و عینا درج می‌شود.

*"انجام انواع ماساژ و ماساژ درمانی برای افرادی که توان مالی ندارند به صورت رایگان. بنده آقا 29 ساله با ظاهری مرتب و پرانرژی در خدمت شما عزیزان. هماهنگی و ارسال مشخصات فقط و فقط از طریق تلگرام."(محل سکونت: تهران-پاسداران)

* "کمک مالى می‌کنم تا حدى، ماساژور هستم، اقا هستم فوق لیسانس، جهت هماهنگى تلگرام پیام بدید یا پیامک سپاس."(محل سکونت: تهران-یوسف‌آباد)

*"کمک غیرمالی می‌کنم مثل ماساژدرمانی. آقا هستم فوق لیسانس".(محل سکونت- تهران الهیه)

نکته قابل تامل در خصوص این سبک آگهی‌ها این است که همه آگهی‌دهندگان آقایان ساکن مناطق مرفه تهران هستند و قصد دارند تا به صورت رایگان متقاضیان را در منازل ماساژ دهند و البته بعضا مشخصات ظاهری خود را نیز قید می‌کنند.

آگهی درخواست همسفر خانم برای سفرهای خارجی و حتی داخلی که در آن آگهی‌دهنده آقا کل هزینه سفر را تقبل می‌کند و به ظاهر و سن و سال همسفر خود هم توجه خاصی نشان می‌دهد از جمله دیگر آگهی‌های قابل تامل در سایت‌های اینترنتی است.

 

برخوردهای قضایی با موضوع

چندی پیش در گزارشی که در هفته‌نامه عصر ارتباط نیز به آن پرداختیم بعد از انتشار آگهی‌های غیرمتعارف و غیراخلاقی دادستانی یکی از استان‌ها با دادن ضرب‌الاجل خواستار حذف آگهی‌های هنجارشکن از روی سایت دیوار شده بود.

آگهی‌های ‌مدنظر دادستانی آن استان ناظر به مواردی در بخش حمایت و کمک‌رسانی یکی از این سایت‌ها بود که به صورت علنی خواسته‌های غیراخلاقی را مطرح می‌کرد.

در همان زمان معاون دادستان این استان از پلیس فتا خواست که به مسوولان سایت دیوار برای حذف آگهی‌های غیراخلاقی هشدار دهند و از آنها بخواهند ظرف 72 ساعت، آگهی‌های هنجارشکن را حذف کنند در غیر این صورت فیلترخواهند شد.

بر اساس نظر این مقام قضایی در مورد گروه‌ها و سایت‌هایی که مطالب آنها بدون تایید مدیر منتشر می‌شود، مدیر مکلف به نظارت و حذف فوری موارد مجرمانه است و در صورت اطلاع یافتن و حذف نکردن این مطالب مجرمانه به قید فوریت، وی نیز شریک در انتشار مطلب خواهد بود، چرا که با ایجاد گروه و سایت، امکان انتشار مطالب توسط افراد را فراهم کرده و مکلف به نظارت کافی بر محتوای منتشر شده کاربران است.

در جریان این خبرها و اتفاق‌ها روابط عمومی یکی از سایت‌های آگهی رایگان، اما با اشاره به وجود کلاهبرداری و سوءاستفاده در هر صنف و فعالیتی، وجود کلاهبرداری در حوزه‌ سایت‌های نیازمندی آنلاین را به تمام حوزه‌های کسب و کار تعمیم داده و از کاربران خود خواست قبل از انجام هر معامله‌ای، صفحه‌ قوانین و مقررات این سایت را مطالعه کنند و همچنین از طریق سایر کانال‌های ارتباطی، اطلاعیه‌های این سایت را دنبال کنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

در بخش دیگری از اطلاعیه این سایت تبلیغاتی آمده بود، امکان بررسی واقعی بودن شماره‌ تماس آگهی‌دهنده با ارسال کد تایید، رصد شبانه‌روزی آگهی‌ها توسط تیم کنترل کیفیت در فرایندی چندمرحله‌ای، پشتیبانی شبانه‌روزی از کاربران و رسیدگی به درخواست‌های کاربران، از دیگر اقدامات برای مبارزه با تخلفات بودند که این سایت وعده آن را داده است.

این سایت در ادامه، خود را موظف به رعایت موارد مشخص‌شده از سوی مراجع ذی‌ربط دانسته و اعلام کرده است که مطابق این قوانین در برابر درج آگهی‌هایی مانند ماساژ، هم‌خانه، اجاره ساعتی ملک ممانعت می‌کند.

در اینکه همین قوانین و مقررات حداقلی هم رعایت شود تردید‌هایی وجود دارد به همین دلیل است که درباره آگهی‌های نیاز به هم‌خانه هم شهریور پارسال پلیس فتا هشدارهایی داد و نکاتی را گوشزد کرد تا کاربران از گرفتار شدن در دام این‌گونه کلاهبرداری‌ها در امان باشند.

 

آگهی‌های غیرمتعارف همچنان پابرجا

باوجود تمام هشدارهای مقمات قضایی و پلیس فتا اما بازهم تعداد بالایی از آگهی‌های ماساژ درمانی رایگان، همسفر خانم و البته هر از گاهی آگهی فروش آثار تاریخی در سایت‌های آگهی به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد باتوجه به بی‌توجهی سایت‌های آگهی رایگان از یک سو و تذکرات و هشدارهای متعددی که در این سال‌ها به گردانندگان این سایت‌ها داده شده از سوی دیگر حالا وقت آن رسیده تا با برخورد قانونی و جدی‌تری با آنها برخورد شود تا شاید یک بار برای همیشه امکان تخلف‌های این چنینی گرفته شود.

از سوی دیگر عده زیادی نیز در سایت‌های آگهی رایگان بدون آنکه بررسی در خصوص وضع زندگی و توانایی مالی آنها صورت گرفته باشد رو به انجام نوعی گدایی آنلاین آورده‌اند و با اعلام این که نیازمند هستند از کاربران تقاضای کمک می‌کنند. اگر قرار به کمک به افراد نیازمند باشد این کمک لازم است مثل تمام دنیا از طریق انجمن‌های مردم‌نهاد و خیریه که روی آنها نظارت وجود دارد انجام گیرد و البته کمیته امداد نیز در کشور فعالیت دارد که می‌تواند در صورت نیاز جذب کمک‌های مردمی را از طریق فضای مجازی نیز تسهیل کند. اما صرف اعلام نیازمندی در اینترنت باعث می‌شود عده‌ای به فکر سوء استفاده از این امکان بیفتند و به دروغ خود را نیازمند معرفی کنند.

در نهایت اینکه خاطرنشان می‌شود پلیس آگاهی نیز پیش از این هشدار داده بود که دو سایت دیوار و شیپور به پاتوقی برای کلاهبرداران تبدیل شده و از شهروندان خواسته بود مراقب آگهی‌های مشکوک باشند.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که نهادهای مسوول به فکر روشی نظام‌مند برای نظارت و کنترل سایت‌های آگهی رایگان باشند و در صورت تخلف با آنها برخورد جدی داشته باشند تا مانع شکل‌گیری فضای مجازی تاریک و خلافکارانه در کشور شوند. (منبع عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">