ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خرید و فروش گوشی در کنار خیابان

| شنبه, ۲ دی ۱۳۸۵، ۰۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

خرید و فروش گوشی های نو یا کارکرده به خیابانهای منتهی به بازار جمهوری کشیده شده است.

به گزارش فارس، اگر سری به بازار خرید و فروش گوشی در خیابان جمهوری زده باشید، افرادی را مشاهده می کنید که به خرید و فروش گوشی در خیابان می پردازند.

تنها لازم است که گوشی خود را در دست داشته باشید یا جعبه آن را با خود حمل کرده باشید ، ناگهان افرادی به شما نزدیک می شوند و از شما می پرسند که آیا قصد فروش گوشی خود را دارید یا خیر؟

برخی از این افراد به طور کاملا مشخص به کاسبی مشغولند به طوری که سه یا چهار گوشی کارکرده را در دست می گیرند و به طور مشهود به مردم اعلام می کنند که قصد فروش گوشی در دست خود را دارند.

"بابک" یکی از فروشندگان خیابانی گوشی می گوید: شش ماهی است که به خرید و فروش گوشی در خیابان جمهوری تهران مشغول شده است.

وی دلیل گرایش به این کار را ، تجربه ، علاقه و توانایی خود در زمینه خرید و فروش گوشی عنوان می کند و می گوید: به مدت پنج سال شاگرد فروشگاهی بوده که به دلیل عرضه گوشی های قاچاق پلمپ شده است.

بابک می افزاید: پس از بی کار شدن، تلاشهای زیادی برای مشغول شدن در فروشگاهای دیگر کردم اما به دلیل رکود ایجاد شده در بازار گوشی، صاحب فروشگاهها کارگر نمی خواهند.

وی می گوید: اکثر فروشگاههای گوشی در بازار به دلیل کاهش درآمد ، کسب و کار خود را تغییر داده اند و همچنین شاگردان خود را اخراج کرده اند.

بابک می گوید: تنها کاری که به آن علاقه دارم و می توان انجام دهم ، خرید و فروش گوشی است که به نظر من علاوه بر تنوع ، از بازار خوبی نیز برخوردار است.

"اسماعیل" یکی دیگر از فروشندگان گوشی می گوید: در فروشگاهی کار می کرده که قسمتی از آن به کار خرید و فروش گوشی اختصاص داشته است که صاحب فروشگاه از ترس پلمپ فروشگاهش ، آن قسمت را تعطیل کرد و اسماعیل نیز بی کار شد.

وی می گوید: به ناچار و به دلیل اینکه تنها در این زمینه تبحر دارد مجبور است درخیابان به خرید و فروش گوشی بپردازد.

"رضا" یکی از صاحبان فروشگاهی در بازار تهران می گوید: به دلیل جو بد ایجاد شده در طی چند ماه اخیر در بازار و کاهش سود اکثر فروشندگان گوشی های نوکیا و سونی اریکسون، توان پرداخت مزد همه کارگران خود را نداشته است و مجبور به اخراج دو تن از آنان شده است.

وی می گوید: تا چندی پیش در اکثر فروشگاهای پر فروش ، بیش از سه کارگر مشغول به کار بودند که پس از تغییرات متعدد و کاهش سود فروشگاهها ، به طور متوسط حداقل دو کارگر اخراج شده اند.

رضا با بیان اینکه تا پیش از افزایش تعرفه ها و پلمپ فروشگا ه ها حداقل 700 کارگر در پاساژ علا الدین تهران کار می کردند، گفت: تعداد این کارگران به کمتر از 300نفر رسیده است.

وی افزود: این وضعیت تنها در یک پاساژ خرید و فروش گوشی اتفاق افتاده وگرنه با احتساب تمامی فروشگاهای خیابان جمهوری و مغازه های تهران ، حتما تعداد کارگران اخراجی که اکثر آنان نیز جوان هستند بیشتر از این مقدار است.

داستان پرتلاطم بازار گوشی ایران از آنجا آغاز شد که مقامات دولتی چندی قبل اعلام کردند به دلیل تعرفه پایین واردات گوشی ، هیچ تلاشی برای تولید گوشی داخلی صورت نمی گیرد و باید در این زمینه کاری کرد.

از آن پس ، تعرفه واردات گوشی به منظور استفاده از ظرفیت های تولیدی کشور و به بهانه حمایت از تولید داخلی به طور ناگهانی از چهار درصد به 60درصد افزایش یافت که باعث بی رونقی بازار تلفن همراه و ضرر و زیان فروشندگان شد.

امیدواریم دولت فکری برای جوانانی که به دلیل تصمیمات آنان از کار برکنار شده اند بکند، زیرا همه آنان به خرید و فروش گوشی در خیابانهای منتهی به بازار و پاساژ علاالدین روی نخواهند آورد

  • ۸۵/۱۰/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">