ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خوشحالی از لغو طرح رجیستر گوشی

| چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۸۶، ۰۵:۲۱ ب.ظ | ۲ نظر

قاچاقچیان و وادکننده های غیر قانونی تلفن همراه از شنیدن خبر لغو طرح رجیستری بی نهایت خوشحال شدند. اگرچه این تنها قاچاقچیان نبودند که از شنیدن خبر مذکور مسرور شدند بلکه خریداران و مصرف کنندگان نهایی گوشی ها نیز از خبر مذکرو استقبال کردند و شنیده ها حکایت از آن دارد که قیمت گوشی تا حدود 20 درصد نیز در بازار آزاد ارزان شده است.

یکی از فروشندگان عمده تلفن همراه در بازار ایرانیان میدان ولیعصر تهران به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی تهران گفت: بیشترین ضرر در این طرح متوجه شرکت های معتبر واردکننده تلفن همراه می شود.

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: در این موضوع نباید شک کرد که دود سیاه این جریان مستقیم به چشم کسانی خواهد رفت که قصد دارند به صورت قانونی و درست کار کنند.

این فروشنده اظهار داشت: تنها غصه قاچاقچیان موبایل ناتوانی و یا مشکلات آنها در راه رجیستر کردن گوشی ها بود که این هم با تصویب شدن این لایحه برداشته شده و آنها با خیال راحت به وارد کردن گوشی ها به صورت قاچاق اقدام خواهند کرد.

این فروشنده عمده تلفن همراه همچنین گفت: اگر این قانون اجرا شود ما هم یا باید از این صنف بیرون برویم و به شغل دیگری بپردازیم و یا به فروش گوشی های قاچاق روی بیاوریم که در هر دو صورت اولا" دولت و ثانیا" مردم ضرر خواهند کرد.

طرح اجرای رجیستری گوشی تلفن همراه که امکان فعال شدن گوشی های قاچاق را در شبکه ارتباطات سیار غیر ممکن می کرد، از روز گذشته متوقف و باعث التهاب در بازار گوشی همراه شده است.
طرح رجیستری، راهکار مناسبی نبود

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز ، لغو طرح رجیستری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: طرح رجیستری راهکاری مناسب برای کنترل واردات رسمی و غیر رسمی گوشی تلفن همراه به داخل کشور نبوده است.

"رمضانعلی صادق زاده"، اظهار داشت: طرح رجیستری که در سال گذشته به اجرا گذاشته شد، در جلوگیری و کنترل ورود قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور موفق نبوده است.

طرح رجیستری گوشی تلفن همراه که امکان فعال شدن گوشی های قاچاق را در شبکه ارتباطات سیار غیر ممکن می کرد ، روز دوشنبه لغو شد.

صادق زاده افزود: شرکت مخابرات برای طرح رجیستری از لحاظ فنی محدودیتهایی داشته و به دلیل عدم آمادگی کافی ، اجرای آن با مشکلات روبرو بود.

رییس کمیته مخابرات مجلس گفت: رجیستری عمل چندان پیچیده ای نیست و ثبت سریال گوشی تلفن همراه به راحتی امکان پذیر است.

وی خاطر نشان کرد: مبارزه و جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه بایدبراساس کار کارشناسی و مطالعات دقیق صورت گیرد.

صادق زاده، تعرفه بالا وارات گوشی، کمبود تنوع ، تقاضای بالا ، عرضه کم و مشکلات تولید داخلی را از دلایل عمده قاچاق گوشی تلفن همراه دانست وگفت: در سال گذشته تنها یک میلیون و 500 هزار گوشی از مجرای قانونی وارد کشور شده است.

آمار ها نشان می دهد که هم اکنون 9 میلیون گوشی قاچاق تلفن همراه در کشور فعال است.

وی گفت : واردات گوشی به داخل کشور با ید مطابق با استاندارد باشد و با مکانیزم های مناسب صورت گیرد.
شرکت های گارانتی متضرر

یکی از مدیران شرکت های معتبر گارانتی گوشی های تلفن همراه گفت: با لغو طرح رجیستری گوشی تلفن همراه و تعرفه 60درصدی واردات گوشی، شرکت های معتبر گارانتی اصلی نه تنها سودی نمی برند بلکه متضررهای نهایی آنها هستند.

وی که خواستار عدم افشای نام خود بود اظهار داشت: شرکت مخابرات در اجرای طرح رجیستری ازمشورت و راهنمایی کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه استفاده کرده است،سپس طرح رجیستری گوشی را اجرا کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: ولی در شرایط فعلی، مخابرات برای لغو این طرح ،هیچ گونه توجهی به توصیه های کارشناسان و متخصصین این حوزه نداشته و بدون توجه به عواقب مضر آن به شرکت های گارانتی اصلی، این طرح را لغو کرده اند.

این مقام با اشاره به تعرفه ی 60 درصدی واردات گوشی، لغو طرح رجیستری و نبود محدودیت برای واردات این کالا گفت: واردات گوشی این شرکت از این پس تا با تغییر شرایط متوقف خواهد شد.
استقبال شرکت های معتبر از لغو طرح رجیستری

مدیر کل بازرسی شرکت ارتباطات سیار گفت : اکثر شرکت های معتبر گارانتی گوشی تلفن همراه ، از لغو طرح رجیستری استقبال کرده اند.

"تیمور کرمی"، نیز با بیان این که در زمان حاضر 15 شرکت معتبر گارانتی گوشی در بازار فعال هستند، افزود:شرکت های گارانتی اصلی شدیدا به طرح پیشین رجیستری گوشی تلفن همراه معترض و خواستار تجدید نظر در این طرح بوده اند.

طرح رجیستری گوشی تلفن همراه که امکان فعال شدن گوشی های قاچاق را در شبکه ارتباطات سیار غیر ممکن می کرد ، روز گذشته ( دوشنبه ) لغو شد.

وی گفت: البته این شرکت ها در خصوص تعدیل تعرفه واردات گوشی تلفن همراه پیشنهاداتی داشته اند و معتقد بودند که تعرفه ها باید به گونه ای باشد که مانع قاچاق این کالا به داخل کشور شود.

وی در پاسخ به این که به ادعای شرکت های گارانتی لغو طرح رجیستری بدون مشورت با کارشاسان و ناگهانی بوده است ، گفت : شرکت های گارانتی در این زمینه هیچ اعتراضی نکردند و کاملا با این طرح موافق بوده و پیشتر نیز خواستار لغو طرح رجیسترکردن گوشی بوده اند.

کرمی با بیان این که طرح رجیستری گوشی تلفن همراه به صورت قبلی اشکالاتی داشته،تصریح کرد : این طرح برای دولت ضرر اقتصادی به همراه داشت به طوری که میزان گمرکی گوشی تلفن همراه در سال 85 کاهش پیدا کرده بود.

وی اظهار داشت : افزایش قیمت گوشی ها و گسترش قاچاق این کالا از دیگر اشکالات اجرای طرح رجیستری بوده است.

شرکت مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار از حدود یک سال پیش به منظور جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه ، طرح رجیستری را اجرا کردند که براساس آن، امکان فعال شدن گوشی های قاچاق در شبکه ارتباطات سیار غیر ممکن می شد.

برخی از فروشندگان و کارشناسان حوزه تلفن همراه به خبرنگار ما گفتند : این طرح نه تنها از قاچاق گوشی تلفن همراه جلوگیری نکرد بلکه موجب گسترش قاچاق گوشی و سردرگمی خریداران و فروشندگان شده بود.
کاهش ‪ ۲۰‬درصدی قیمت گوشی

رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی گفت: کاهش ‪۲۰‬ درصدی قیمت گوشی تلفن همراه به دلیل "توقف ثبت شماره سریال" است.

"افشار فروتن‌لاریجانی" روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار آی تی ایرنا افزود: توقف ثبت شماره سریال‌های گوشی تلفن همراه باعث شده است که عرضه گوشی به بازار افزایش یابد بالطبع قیمت آن نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس ادامه داد: ثبت شماره سریال‌های تلفن همراه مانعی برای کار نکردن گوشی‌های قاچاق و ثبت نشده توسط وزارت ارتباطات نبود.

به گفته وی، قاچاقچیان با استفاده از نرم‌افزارهایی خاص، گوشی‌های قاچاق و ثبت نشده در کشور را با تغییر شماره سریال گوشی فعال می‌کردند.

رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم کارت، گوشی و لوازم جانبی بیان داشت: بنابراین ثبت یا عدم ثبت شماره سریال گوشی تفاوتی در حال قاچاقچیان نداشت و حتی سبب افزایش گوشی‌های قاچاق در بازار شده بود.

به گفته وی افزایش گوشی‌های قاچاق در بازار به دلیل این بود که این گوشی‌ها با قیمت ارزان‌تر در بازار عرضه می‌شد و البته با تغییر شماره سریال آنها در کشور فعال نیز می‌شد.

وی تاکید کرد: بنابراین با اقدامات دیگر غیر از ثبت شماره سریال گوشی های تلفن همراه باید به فکر جلوگیری از قاچاق گوشی و کنترل بازار بود زیرا این راهکار موثر واقع نشد.

فروتن لاریجانی بیان داشت: تنها تعداد بسیار محدودی از گوشی‌های تلفن همراه به هیچ عنوان قابل فعال شدن توسط قاچاقچیان نبودند که البته تاثیر چندانی در فعالیت این افراد نداشت.

  • ۸۶/۰۴/۱۳

نظرات  (۲)

فکر کنم خودت هم قاچاقچی باشی که اولین جمله مقالت رو نوشتی " قاچاقچیان و وادکننده های غیر قانونی تلفن همراه از شنیدن خبر لغو طرح رجیستری بی نهایت خوشحال شدند. آخه این چه طرز فکریه که دارین
به نظرمن مقصر صددرصد این قضیه دولت است چرا که اگر از نیاز مردم سوءاستفاده نمی کرد و مالیات %60 برای گوشی قرار نمی داد هرگز شاهد چنین قضایایی نبودیم و اصلاً نیازی به این کار نبود فقط کافی بود مالیات معقولی برای گوشی در نظر گرفته می شد به نظرمن افزایش ورود گوشی های قاچاق و کپی سریال های فعال و استقبال مردم از آنها جواب مردم به {...} دولت بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">