ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

داستان دنبال‌دار پزشکان فاقد کارتخوان

| دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۴:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

موضوع کارتخوان در مطب پزشکان به چالشی دنباله‌دار و داستانی تکراری برای همه مراجعان به مطب‌ها تبدیل شده است زیرا اغلب پزشکان واریز ویزیت را فقط از طریق کارت به کارت میسر می‌دانند این در حالی است که از نظر سازمان بازرسی کل کشور این موضوع غیرقانونی است.

ایرنا - تا سال‌های گذشته که اصلا کارت‌های بانکی و کارتخوان وجود نداشت، همه بیماران و مراجعان به مطب پزشکان، هزینه‌های درمانی یا ویزیت خود را به صورت نقد پرداخت می‌کردند اما چندین سال است که بسیاری از مردم حتی پول نقد در کیف یا جیب خود ندارند و همه خرید خود را از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌دهند.

هزینه‌های درمانی و ویزیت پزشکان دیگر مانند گذشته نیست که با رقم‌های پایین قابل پرداخت باشد؛ اکنون برای یک پزشک عمومی باید ۹۰ هزار تومان ویزیت پرداخت کرد اما بسیاری از مطب‌های پزشکان طلب واریز ویزیت از طریق کارت به کارت را دارند.

 

ویزیت فقط کارت به کارت

این روزها برخی از منشی‌های پزشکان البته به دستور پزشک، برگه‌هایی بزرگ با این مضمون «ویزیت فقط کارت به کارت شود» و شماره حساب خود پزشک یا منشی در مطب نصب کرده‌اند و مراجعان و بیماران اجبار به پرداخت ویزیت به این شماره را دارند.

موضوع نصب کارتخوان از سال ۱۳۹۸ به عنوان یک الزام از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به همه مراکز درمانی، بیمارستانی و مطب پزشکان ابلاغ شد اما برخی از پزشکان علاوه بر اینکه تمایلی برای نصب کارتخوان ندارند با وجود داشتن کارتخوان اما ویزیت را از روش‌های دیگری از بیماران دریافت می‌کنند.

به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شدند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

بر این اساس، همه صاحبان حرف و مشاغل یادشده مکلف بودند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود می‌کردند.

 

دریافت حق ویزیت به صورت نقدی یا کارت به کارت مغایر قانون است

اما اکنون سازمان بازرسی کل کشور هم به این موضوع ورود کرده است که نباید پرداخت ویزیت از سوی پزشکان کارت به کارت درخواست شود زیرا یک مساله غیرقانونی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور دریافت حق ویزیت یا تعرفه خدمات درمانی به صورت نقدی و یا کارت به کارت را مغایر با قانون خواند و گفت: در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هم جزای نقدی در نظر گرفته شده و هم در مراحل بعدی مجازات‌های سنگین‌تری اعمال می‌شود.

ذبیح الله خداییان اظهار داشت: از جمله مصادیق پایانه‌های فروشگاهی، کارتخوان‌هایی است که در مطب‌ها و مراکز درمانی نصب شده است و تعرفه خدمات درمانی باید از این طریق دریافت شود ولی مشاهده می‌شود که وقتی افراد برای دریافت خدمت به این مراکز مراجعه می‌کنند به بهانه‌های مختلف آن‌ها را وادار می‌کنند که یا به صورت نقدی و یا به صورت کارت به کارت، حق ویزیت و یا تعرفه خدمات درمانی را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام، مغایر قانون است و وزارت بهداشت و سازمان نظام امور مالیاتی باید بر این عمل نظارت کنند که چنانچه کسانی این قانون را رعایت نکنند، آن‌ها را به مراجع ذیصلاح معرفی کنند زیرا به موجب قانون اگر پزشکان یا مراکز درمانی از کارت خوان استفاده نکنند، مجازات دارد.

 


بیش از پنج هزار پزشک فاقد دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۱

رییس سابق سازمان امور مالیاتی کشور نیز پیشتر اعلام کرده بود که ۲ هزار و ۶۰۰ فعال اقتصادی فاقد دستگاه کارتخوان با گزارش‌های مردمی شناسایی شده است که در سال ۱۴۰۱ اسامی بیش از پنج هزار و ۶۰۰ پزشک فاقد دستگاه کارتخوان که بر اساس گزارش‌های مردمی شناسایی شده بودند، از حیث برخورد انتظامی به سازمان نظام پزشکی اعلام شد.

داوود منظور با اشاره به مطالبات مردمی درباره محرومیت‌های مالیاتی پزشکان فاقد دستگاه کارت‌خوان، اضافه کرد: این گروه از پزشکان از تسهیلات مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم محروم می‌شوند.

 

 

استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان تخلف است

علی سالاریان معاون سابق فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره این موضوع که برخی از پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند پیشتر در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اظهار داشت: نصب دستگاه کارتخوان به عنوان یک تکلیف برای همه پزشکان است تا از این طریق بیماران در هنگام مراجعه به مطب پزشکان با روش آسان‌تری ویزیت خود به پزشکان را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: وظیفه هرکسی و حتی پزشکان است که نه بخاطر قانون بلکه به دلیل اینکه حق و حقوق بیمار را حفظ کند امکانات رفاهی را برای افرادی همچون بیماران فراهم کنند.

سالاریان ادامه داد: اگر پزشکی هم تخلفی در این ارتباط و استفاده نکردن از دستگاه کارتخوان برای دریافت ویزیت از افراد مراجعه کننده یا بیماران داشته باشد، به طور قطع با آنها برخورد می‌شود.

 

اجبار برخی مطب‌ها برای پرداخت الکترونیکی ویزیت

با وجود اینکه برخی از پزشکان در مطب خود کارتخوان هم دارند اما منشی مطب بیماران و مراجعان را به پرداخت الکترونیکی ویزیت ترغیب می‌کنند ، این اقدام از سوی برخی مراجعان با مخالفت‌های مواجه می‌شود اما این شرط برای معاینه از سوی پزشک گذاشته شده است.

اگرچه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و سازمان بازرسی کل کشور موضوع کارت به کارت یا پرداخت وجه نقد بابت ویزیت مغایر قانون دانسته شده است اما همچنان برخی از پزشکان این روش را برای پرداخت ویزیت قبول دارند.

در صورتی که بیمار وجه نقد بابت ویزیت پرداخت کند همان مبلغ را برای ویزیت به پزشک پرداخت می‌کند اما با انجام کارت به کارت هزینه اضافه انتقال پول را هم متحمل خواهد شد.

اکنون تعرفه‌های جدید خدمات پزشکی در مطب‌ها اعلام شده است اما برخی از پزشکان پیش از اعلام تعرفه‌ها اقدام به افزایش نرخ ویزیت کردند به طوری که در ایام عید نوروز یک پزشک فوق‌تخصص ویزیت خود را از ۱۶۰ هزار تومان پس از الزام برای دریافت الکترونیکی آن به ۲۰۰ هزار تومان افزایش داد.

 

کارتخوان مطب پزشکان داستانی دنبال‌دار؛ واریز ویزیت فقط به کارت!

همه مطب‌ها موظف به نصب دستگاه کارتخوان فعال هستند

محمدرضا خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی نیز پیشتر در این باره به خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا گفت: در مورد دستگاه کارتخوان قانون می‌گوید که همه مطب‌ها حداقل باید یک دستگاه فعال کارتخوان برای رفاه حال بیماران مراجعه‌کننده داشته باشند.

وی اظهار داشت: این اقدام آنها باعث می‌شود تا مردم بتوانند از آن دستگاه برای پرداخت ویزیت خود استفاده کنند و انتظار ما از همه پزشکان در مطب‌ها این است که این دستگاه را به صورت فعال داشته باشند.

خردمند ادامه داد: اگر موردی از تخلف پزشکان در استفاده نکردن از دستگاه پرداخت الکترونیک وجود دارد، مردم حتما به سازمان نظام پزشکی گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به برخورد و پیگیری اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که از طرف شاکیان خصوصی یا دولتی یا خود مردم شکایتی مبنی بر تخلف پزشکان به سازمان نظام پزشکی گزارش شود، به طور یقین برخورد انتظامی خواهد شد.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی یادآور شد: در صورتی که پزشکی دستگاه کارتخوان داشته باشد اما مردم را وادار به کارت به کارت یا پول نقد کند، حتما از نظر انتظامی رأی بازدارنده و مجازات انتظامی برای او در نظر گرفته می‌شود.

براساس آمار موجود تا پیش از انقلاب ۱۴ یا ۱۶ هزار پزشک در کشور فعالیت داشت اما جمعیت پزشکان ما اکنون ۱۲ برابر شده و سرانه پزشک به جمعیت بیش از ۵.۵ برابر است، همچنین تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران شامل ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۵ هزاردانشجوی تخصصی و فوق تخصصی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">