ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر توانست به بهبود مدیریت بحران سیل در پایتخت کمک کند، اطلاعات مکانی در دسترس و اتکا به این نوع اطلاعات زیرساختی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در نخستین جلسه کمیته اطلاعات مکانی شهر تهران با تاکید بر لزوم یکپارچه‌سازی اطلاعات در سطح شهر اظهار کرد: سازمان نقشه‌برداری، شرکت برق، شرکت پست، سازمان آب و فاضلاب و دستگاه‌های دیگر، مدام در حال تولید داده‌های مکانی در سطح شهر تهران هستند و با توجه به حیطه تخصصی تولید اطلاعات، داده‌های دقیق‌تر و با کیفیت‌تر تولید می‌کنند و بنابراین لازم است تا این داده‌ها بین دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود. چنانکه استفاده بهینه از اطلاعات مکانی در پاسخ به بسیاری از نیازها و اهداف زمانی امکان‌پذیر است که دسترسی به داده‌های مکانی ‌به‌روز، مناسب و یکپارچه میسر باشد.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی دستگاه‌ها در تجمیع داده‌ها، وجود آنها در یک مرکز و دریافت اطلاعات مختلف از آن، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها یاری‌گر مدیران باشد، اضافه کرد: در ماجرای سیل اخیر که بخش زیادی از کشور را با خود درگیر کرد، تهران با حجم بی‌سابقه‌ای از بارش‌ها روبرو شد؛ به طوریکه بر اساس گزارش‌های رسمی، حجم بارش در تهران چند برابر میانگین بلند مدت در فصل مشابه بود. 

اشرفی ادامه داد: در چنین شرایطی، مرکز رصدخانه شهری تهران که اطلاعات مورد نیاز مکانی را پیش از بحران در اختیار مدیران مربوطه قرار داده‌ بود، موجب شد تا مدیریت بحران مناسبی برای پیشگیری از خطر سیل در تهران انجام شود.

معاون شهردار تهران بر ضرورت استفاده از داده‌های مکانی و تبدیل آن به اطلاعات قابل بهره‌برداری تاکید کرد و گفت: همه اطلاعات به دست آمده باید در جهت خدمت به شهروندان استفاده شود تا شهر زیست‌پذیرتری را تجربه کنیم.

وی با اشاره به اینکه 26 درصد ارزش افزوده اقتصاد کشور در تهران تامین می‌شود، اضافه کرد: باید از اطلاعات مکانی در جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر تهران استفاده شود تا هم تصمیم‌سازان و مدیران بتوانند از آن استفاده کنند و هم این اطلاعات به مردم ارائه شود تا از آن برای بهبود کیفیت زندگی خود بهره ببرند.

اشرفی یکی از دستور کارهای مهم شهرداری تهران در سال‌های آتی را تجمیع اطلاعات مکانی شهر دانست و گفت: بر اساس احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مکلف به تجمیع اطلاعات مکانی و انتشار آن برای مدیران و شهروندان شده است.

معاون شهردار تهران از دستگاه‌های مسئول خواست تا با اشتراک داده‌های خود با شهرداری، زمینه تجمیع داده‌ها و بهره‌برداری از اطلاعات مکانی را فراهم کنند. در ادامه این نشست محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در مورد کمیته اطلاعات مکانی شهر تهران و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هماهنگی بین‌بخشی توضیحاتی را ارائه کرد و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط نیز نکات خود را مطرح کردند.

  • ۹۸/۰۲/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">