ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دام‌های اینترنت

| جمعه, ۳ خرداد ۱۳۸۷، ۰۶:۵۷ ب.ظ | ۱ نظر

ع. سعیدی - شما در هر سنی که باشید می توانید از اینترنت استفاده های متعددی بنمایید. اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به شما اجازه می دهد که با دوستان و خانواده تان در تماس باشید اطلاعات بیشماری را به دست آورید.
شما در هر سنی که باشید می توانید از اینترنت استفاده های متعددی بنمایید. اینترنت فقط یک سرگرمی نیست، بلکه به شما اجازه می دهد که با دوستان و خانواده تان در تماس باشید اطلاعات بیشماری را به دست آورید. سایت های آموزشی بسیاری وجود دارد که شما در آنها می توانید سرگرمی ها ، موسیقی، و ورزشها و خیلی از چیزهای دیگر مورد علاقه تان را به دست آورید. به احتمال زیاد شما که در وبلاگ این مقاله را می خوانید لازم نیست فواید اینترنت را برایتان برشمارم زیرا خودتان به خوبی از آنها اطلاع دارید.

فضای اینترنت شبیه یک شهر بزرگ است که در آن کتابخانه ها، دانشگاه ها، موزه ها، مکان هایی برای سرگرمی و فرصت های فراوانی برای ملاقات افراد عجیب و غریب در تمامی گردشگاه ها وجود دارد. اما شبیه هر جامعه دیگری برخی از افراد و مکان ها هستند که باید از آن ها اجتناب نمود و یا با احتیاط فراوان به آنها نزدیک شد.
اگر شما یک نوجوان و یا جوان و یا حتی یک والد باشید ممکن است احساس کنید که برای شما همانند کودکان کنترل و قید و بندی لازم نیست. ممکن است حق با شما باشد، ولی اینکه شما بزرگتر هستید به این معنی نیست که خطری شما را تهدید نمی کند. در حقیقت نوجوانان و گاهی جوانان از بچه های کوچک هم بیشتر در معرض خطرات اینترنت قرار دارند. این گروه سنی نسبت به کشف گوشه و کنارها و شکاف های اینترنت کنجکاوترند؛ آنان احتمالاً بیشتر جذب گروه های غیر همسال می شوند و متاسفانه اغلب طعمه شکارچیان اینترنتی می گردند.

قبل از اینکه به خطرات اینترنت بپردازیم اجازه دهید این نکته را بیان کنم که روزانه ملیون ها نفر وارد اینترنت شده و اغلب هم دچار خطری نمی گردند. راهی که باعث می شود ما سالم بمانیم این است که خطرات اینترنت را بشناسیم و چند قانون ساده را رعایت نماییم تا از آسیب ها در امان باشیم. با رعایت این قوانین شما خطرات اینترنت را به حداقل می رسانید، ولی هرگز نمی توانید همه این خطرات را به کلی از زندگیتان حذف نمایید.
● خطرات عمومی اینترنت

این طور نیست که شما هر خطایی در اینترنت مرتکب شوید دچار خطرات جسمی شوید. اتاق های گفتگو (چت روم ها) ، گروه های خبری، وب سایت ها (طبق مصوبه فرهنگستان منزلگاه ها) و مکان هایی دیگر وجو دارد که حاوی مطالب و مواردی هستند که ممکن است شما را ناخشنود سازند. به عنوان مثال مسایلی مثل هرزه نگاشته ها ( عکس ها و نوشته هایی راجع به مسایل جنسی یا مطالب مستهجن) و مسایلی که به ترویج خشونت و الحاد و فس علیهذا می پردازند هر انسان آزاده ای را آزار می دهند. همچنین این پایگاه ها ممکن است شامل موادی باشند که از عقاید و نگرش های منفور حمایت کنند و یا بحث هایی را پوشش دهند که شما آنها را زننده و یا نامطبوع می دانید. در واقع مهم نیست که آنها چیستند ولی چیزی که مهم است این است که شما این حق و این توان را دارید که بی درنگ خود را از هر ناحیه ای که احساس خطر کردید خارج سازید.
● خطرات جسمی

جدی ترین خطری که ممکن است شما را در اینترنت تهدید کند این است که فردی شما را آزار دهد و یا مورد سؤاستفاده قرار دهد. این خطر می تواند از ارسال اطلاعات ( عکس ها و مطالب شخصی) ایجاد گردد. در کشورهای غربی مواردی وجود دارد که نوجوانان توسط افرادی شیاد از طریق اینترنت اغفال گردیده و از خانه فرار می کنند یا دزدیده می شوند و یا مورد سؤاستفاده جنسی قرار می گیرند. هر چند میزان این موارد معمولاً خیلی کم است ولی وقتی رخ دهند خیلی فاجعه انگیز خواهند بود.
● خطرات اقتصادی

اینترنت شبیه بسیاری از مکان های دیگر دنیا ، محلی است که افرادی سعی می کنند پول شما یا خانواده تان را بگیرند و یا شما را با آگهی های ناخواسته شان به ستوه آورند. ( مثل پیام های بازرگانی ۷ دقیقه ای بین سریال های محبوبی مثل شب های برره- هر چند حسین کوچولوی ما این پیام ها رو خیلی دوست داره!). در مورد این پیام ها مخصوصاً وقتی خیلی احتیاط کنید که آگهی هایی شبیه اینکه « خیلی سریع ثروتمند شوید» را به شما پیشنهاد می دهند و به شما قول می دهند با یک چشم به هم زدن پول زیادی به دست آورید. چنین پیام های بسیار جذابی ممکن است در مورد کم کردن وزن و یا ... نیز مطرح شوند. اگر احساس کردید که معنی یک آگهی این بود که « اگر واقعیت داشت خیلی خوب می شد» در واقعیت آن شک کنید!

هیچ کس در فضای اینترنت فکر رعایت آداب را نمی کندو وقتی شما آن لاین هستید به ویژه در اتاق های گفتگو این امکان وجود دارد که شما پیام هایی ناخوشایند که به صورت آشکار و وقیحانه پیشنهادهای جنسی بدهند دریافت نمایید. حتی افرادی که در دنیای واقعی افرادی «نجیب» و «خوب» اند ، ممکن است در فضای اینترنت آداب معاشرت را فراموش کنند. علت اصلی این پدیده بازداری زدایی است که در فضای اینترنتی اتفاق می افتد. بازداری زدایی یعنی اینکه فرد چون در گمنامی به سر می برد خیلی از موانعی که در جهان باعث طرز عمل جامعه پسندی می شوند از بین می روند.
● خطرهایی در قلمروهای خاص

▪ وب سایت ها

وب سایت ها به شما این فرصت را می دهند که روزنامه بخوانید، موزه ها را سیاحت کنید، از کتابخانه ها بازدید کنید، سرزمین های دور را ببینید، بازی کنید، به تصاویر نگاه کنید، خرید نمایید یا برای انجام امور تحصیلی و تحقیقی از آنها کمک بگیرید. شما می توانید سرگرمی هایتان را دنبال کنید، برای مسافرت برنامه ریزی کنید و بسیاری از کارهای دیگر. در مورد هر موضوعی که تصور کنید میلیون ها وب سایت وجود دارد.

برخی از این سایت ها فوق العاده اند و برخی خنثی و تعدادی هم حاوی عکس ها و مطالبی هستند که باید از آنها اجتناب نمود. این سایت ها ممکن است حاوی مطالب بیمعنی و مهمل، نژادپرستانه، سکسی، و یا اطلاعات غلط باشند.
ـ هشدار:

علاوه برنمایش اطلاعات سایتها ممکن است گاهی اوقات از شما درخواست اطلاعاتی در مورد خودتان نمایند. این اطلاعات ممکن است شامل نام ، ادرس، یا ادرس ایمیل تان باشند. این کار ممکن است برای به دام انداختن شما باشد.در بهترین حالت ممکن است هر موقع صندق ایمیلتان را باز کنید پر آگهی های بازرگانی باشد. و در بدترین حالت ممکن است از این اطلاعات برای سؤاستفاده از شما استفاده شود. فقط به خاطر اینکه یک وب سایت متعلق به فردی معروف یا سازمانی مشهور است به آن اعتماد نکنید.
اتاق های گفتگوهای همزمان یا همان چت روم ها به شما اجازه می دهند که در یک گفتگوی زنده با مردم در اطراف جهان شرکت کنید. یک چت روم شبیه یک مهمانی است ، فقط شما به جای گفتن تایپ می کنید. انواع اتاق های گفتگو بسته به سرویسی که شما استفاده می کنید، متنوع است. بعضی از چت روم ها فقط برای گفتگوهای آزاد هستند. همه افراد در این اتاق ها تقریباً نقش یکسانی دارند. برخی از اتاق ها معتدل ترند به این صورت که در آن ها سخنرانی وجود دارد که شرکت کنندگان و بحث را رهبری می کند. بعضی از اتاق ها ناظران یا نگهبانانی دارند که که مسئول حفظ نظم اند، ولی حتی در این اتاق ها هم چیزی که شما تایپ می کنید فوراً نمایش داده می شود. ناظر می تواند بر روی فردی خارج از اتاق کلیک کند که به روشی نامناسب عمل می کند، ولی باز مشکل اینجاست وقتی رفتار نادرست اتفاق افتاد ناظر متوجه می شود. و نکته دیگر اینکه اگر دو نفر وارد گفتگوی خصوصی با یکدیگر شوند ناظر بیخبر خواهد ماند.
● آیا می دانید که

چت احتمالاً خطرناک ترین قسمت و قلمرو اینترنت است. همانند سایر قسمت ها و نواحی در اینترنت شما نمی دانید چه افرادی در آنجا هستند؛ بنابراین چیزی را که در دنیای واقعی در مکانی عمومی به کسی نمی گویید در چت نیز نگویید.دوست شدن با دیگران و برقراری ارتباط با آنها در چت روم ها امری عادی است. گاهی اوقات وقتی دو نفر خود را به طور واقعی معرفی می کنند این ارتباط اگر اهداف نادرستی در پشتش نباشد ممکن مفید باشد ولی داستان های ناخوشایندی هم در این زمینه وجود دارد.
چت روم ها گاهی و البته در کشور ما اغلب بوسیله افرادی برای بهره برداری از دیگران مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات شکارچیان از این اتاق ها برای پیدا کردن طعمه های خود استفاده می کنند. دو نکته را در این زمینه به به دو نکته توجه اکید داشته باشد. اول اینکه هیچکس خود را بد معرفی نمی کند و دروغ در این مورد زیاد وجود دارد. گاهی فردی که خود را دختری نوجوان معرفی می کند ممکن است مردی ۴۰ ساله باشد و یا بالعکس.
دوم اینکه هرگز حتی با افرادی که خود را افراد بزرگسال و ناصح و صالح جلوه می دهند اطلاعات شخصی ندهید.

برخی از اتاق های گفتگو را من همانند پشت درب دستشویی های رستوران های بین راهی تهران- مشهد می دانم!! که در آنها حتی فرد از انسان بودن خود شرمنده می شود.در ضمن اعتیادزاترین قسمت اینترنت همین چت کردن است.
اینترنت یکی از نوآوری های سال های اخیر است که ظهورش هم امیدبخش و هم نگران‌کننده بوده است. امید بخشی آن به خاطر ایجاد امکاناتی مثل اطلاع‌رسانی به سریع‌ترین ، گسترده‌ترین و کارآترین شکل، برقراری ارتباط صوتی و تصویری با اقتصادی‌ترین روش، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات مفید ، بهبود بخشیدن وضعیت آموزشی و فواید بیشمار دیگری در حوزه‌هایی مثل تجارت، سرگرمی، و ... می‌باشد. بیم و نگرانی از اینترنت هم به خاطر خطرات بالقوه آن برای تمامی افراد جامعه و بویژه کودکان و نوجوانان می باشد. لازمه تحقق بخشیدن به این امید این است که بزرگسالان مسئول و اولیای امور نگرانی‌های موجود را مدنظر قرار دهند و گام‌های مسؤلانه‌ای نیز در جهت کاهش یا رفع این نگرانی‌ها بردارند.
یکی از خطرات عمدة اینترنت مربوط به قابلیت استفاده از آن برای دسترسی آسان به «هرزه‌نگاری» می‌باشد. بخشی از فضای اینترنت را مواد و مطالب جنسی آشکار اشغال کرده است و روزانه وب‌سایت ‌ها و صفحات شخصی متعددی به آثار موجود در این زمینه اضافه می‌گردد. هرزه‌نگاری امروزه به مدد تکنولوژی‌های جدید و ویژگی‌های منحصربه‌فرد شبکه جهانی اینترنت از لحاظ تولید، توزیع و مصرف گسترش فوق‌العاده‌ای یافته است و به صورت یک تجارت عظیم درآمده است که سالانه میلیاردها دلار را نصیب کسانی می‌سازد که حاضرند به خاطر به‌دست آوردن این ثروت ارزش‌های اصیل انسانی را نابود سازند.
هرزه‌نگاری و صنعت سکس تاثیرات منفی فراوانی از خود بر‌جای می‌گذارد. این تاثیرات مخرب هم برای کسانی است که در تولید و توزیع چنین آثاری فعالیت می‌کنند و هم برای کسانی است که درگیر مشاهده و مصرف این آثار می‌باشد. زنان و کودکان دو گروه از افراد جامعه هستند که برای تولید آثار هرزه‌نگاری مورد سؤاستفادة استثمارگران جنسی قرار می‌گیرند. مشاهده اتفاقی و یا عمدی چنین آثاری نیز ضربات مهلک‌تری را بر زنان و کودکان و به تبع آن بر پیکره جامعه وارد می‌سازد.
کشور ما هرچند در تولید این آثار حداقل در سطح تجاری نقشی ندارد ولی بدیهی است که از اثرات منفی آن بر روی مشاهده‌گران و سایر افراد جامعه مصون نخواهد بود. مطرح کردن چنین موضوعی از این ایده سرچشمه می گیرد که سکوت درباره این مساله به هیچ وجه راه‌حل مناسبی نیست و فقط بر پیچیدگی و گسترش مشکل می‌افزاید. به همین دلیل برای آگاه ساختن مسؤلین تربیتی، مربیان، والدین و سایر افراد سیاست گذار در حوزه‌های دخیل در مساله ، موضوع هرزه‌نگاری در این مقاله مطرح گردیده است. در این نوشتار سعی شده است تا با استفاده از منابع مختلف تاثیرات هرزه‌نگاری بر تمامی افراد جامعه به‌ویژه بر زنان و کودکان مورد بررسی قرار بگیرد. این موضوع از مسایلی است که تا کنون کمتر در داخل کشور ما به آن پرداخته شده باشد به همین خاطر منابع فارسی اندکی در این زمینه موجود می باشد و به اجبار بیشتر از منابع انگلیسی برای ارایه شواهد و اسناد استفاده شده است.

  • ۸۷/۰۳/۰۳

نظرات  (۱)

بدک نبود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">