ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درآمد های کلان ، هزینه های خرد

| يكشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۸۶، ۱۱:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر

شبنم کهن چی - میزان و نحوه خرج کردن درآمد چندین تریلیونی مخابرات که زیر مجموعه وزارت ارتباطات است همیشه مورد سوال بوده است.

هر چند مسوولان هیچ گاه درآمد مخابرات از خدمات تلفن ثابت و همراه را اعلام نکرده‌اند اما با کنار هم گذاشتن قطعه‌های پراکنده‌ای که در گزارشات و نشست‌های مطبوعاتی به دست می‌آید می‌توان به رقم حدودی آن دست یافت.

وحید صدوقی در سومین نشست خبری خود آمار و ارقامی به نمایندگان رسانه‌های خبری داد که می‌توان از آنها در به دست آوردن رقم درآمد سالانه دولت از محل خدمات تلفن همراه استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در این نشست اعلام کرد مشترکان اپراتور اول روزانه به صورت میانگین 45 میلیون تماس 2 دقیقه و 30 ثانیه‌ای دارند و 45 میلیون پیام کوتاه ارسال می‌کنند. بر این اساس مشترکین اپراتول اول روزانه 5 میلیارد و 28 میلیون و 750 هزار تومان بابت تماس‌ها و 630 میلیون تومان بابت ارسال پیام کوتاه به مخابرات بدهکار می‌شوند.

یک ضرب و تقسیم ساده نشان می‌دهد که براساس آمار ارایه شده از سوی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار، مشترکان اپراتور اول سالانه یک هزار و 835 میلیارد و 495 میلیون و 750 هزار تومان بابت مکالمه و 229 میلیارد و 950 میلیون تومان بابت ارسال پیام کوتاه به مخابرات می‌پردازند که مبلغ کل آن به 2 هزار و 65 میلیارد و 445 میلیون و 750 هزار تومان می‌رسد.

این رقم پرداختی البته به غیر از هزینه‌های جانبی 16 میلیون مشترک ثابت همراه اول از جمله هزینه انتقالی، هزینه صدور سیم کارت، انتقال سند و خدمات درخواستی است.

در کنار این پرداختی‌ها درآمد حاصل از فروش سیم کارت را نیز می توانید محاسبه کنید. براساس گزارش مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در سال جاری – 6 ماهه اول سال- میزان فروش سیم کارت فقط از طریق اینترنت به 38 میلیارد تومان رسیده است.

هر چند این دریافتی‌ها، درآمد خالص ارتباطات سیار نیست اما از چند ده تریلیونی که مشترکین شبکه تلفن همراه طی سال به مخابرات می‌پردازند، مبلغ هنگفتی به عنوان درآمد خالص، به خزانه دولت می‌رود.

به غیر از درآمدهای کلان شبکه تلفن همراه، بیش از 23 میلیون مشترک تلفن ثابت نیز در مقابل سرویس‌هایی که از مخابرات دریافت می‌کنند میلیاردها تومان می‌پردازند.

در کنار درآمدهای ناشی از مکالمات تلفن ثابت و همراه، می توانید درآمدی که شبکه هوشمند عاید مخابرات می‌کند را هم محاسبه کنید.

در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی سرویس‌هایی چون GPRS و اینترنت پرسرعت از سوی وزارت ارتباطات این درآمدها را چند برابر می‌کند.

بر این اساس وزارت ارتباطات یکی از درآمدسازترین وزارتخانه‌های دولت پس از وزارت نفت محسوب می‌شود.

اما باید دید در قبال پرداخت‌های هنگفت مردم به خصوص مشترکین تلفن همراه به مخابرات دولت در جهت بهبود کیفیت خدمات خود چقدر هزینه می‌کند.

تلفن ثابت مدت‌هاست، حاشیه‌نشین شده و به غیر از کابل برگردان‌های گاه و بیگاه مخابرات، مشترکین با مشکل جدی مواجه نیستند. اما کیفیت شبکه تلفن همراه طی 4 سال گذشته یکی از خبرسازترین موارد در رسانه‌ها بوده است.

گلایه‌ها و انتقادات مشترکین شبکه تلفن همراه حدود 2 سال پیش به اوج خود رسید و وزیر پیشین را چندین بار به مجلس کشاند و نهایتا شرکت ارتباطات سیار سال گذشته برای جلب رضایت مشترکین اقدام به حذف هزینه مکالمات زیر 3 ثانیه کرد. بهانه مسوولان امروز وزارت ارتباطات برای افت گاه و بیگاه کیفیت شبکه تلفن همراه، مخالفت‌ها و مشکلاتی است که بر سر نصب آنتن‌های BTS وجود دارد و نیز تاخیر پیمانکاران عمومی (GC) در به اتمام رساندن پروژه نصب آنتن‌های BTS.

جالب است بدانید براساس گزارشاتی که پیمانکاران عمومی سال گذشته ارایه دادند هزینه‌ای که شرکت ارتباطات سیار برای نصب هر آنتن BTS به همراه تجهیزات جانبی آن به پیمانکاران عمومی پرداخت می‌کند 143 میلیون تومان است که هزینه تمام شده برای نصب هر آنتن 55 میلیون تومان برآورد شده و باقی سود پیمانکاران عمومی است. هر آنتن BTS نیز می‌تواند تا 120 مشترک را در هر لحظه تحت پوشش قرار دهد.

گزارش سوم شرکت ارتباطات سیار نشان می‌دهد پیمانکاران عمومی (GC) تا به حال 3 هزار و 508 سایت BTS از مجموع 4 هزار و 700 سایت مورد تعهد خود را تحویل داده‌اند. یعنی براساس ادعای پیمانکاران عمومی (GC) مبنی بر پرداخت 143 میلیون تومان از سوی شرکت ارتباطات سیار برای نصب هر آنتن BTS، این شرکت از اواخر سال 83 تا به حال باید مبلغ 501 میلیارد و 644 میلیون تومان برای نصب 3 هزار و 508 آنتن BTS پرداخت کرده باشد.

برای نصب 4700 سایت BTS به صورت کلی پیمانکاران رقمی معادل 672 میلیارد و یک صد میلیون تومان باید دریافت کنند که البته رقم قرارداد پیمانکاران عمومی با ارتباطات سیار حدود 900 میلیارد تومان است.

اگر به گفته پیمانکاران عمومی (GC) استناد کنیم که هزینه تمام شده نصب هر آنتن BTS حدود 55 میلیون تومان است و سپس آمار ارایه شده از سوی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار -در 10 مهر ماه- مبنی بر نصب 2837 آنتن BTS در نیمه اول سال جاری محاسبه ساده‌ای نشان می‌دهد در نیمه اول سال جاری ارتباطات سیار حدود 165 میلیارد تومان بابت این کار هزینه کرده است. هر چند از کل 2873 آنتن BTS بخشی به عهده پیمانکاران بوده است.

اما اگر درآمدهای 6 ماهه وزارت ارتباطات و شرکت‌های تابعه‌اش را از شبکه تلفن همراه در نظر بگیریم( یک تریلیون و 32 میلیارد و 722 میلیون و 875 هزار تومان) و با هزینه شدن 165 میلیارد تومان برای بهبود کیفیت شبکه تلفن همراه مقایسه کنیم متوجه می‌شویم وزارت ارتباطات حدود 16 درصد پولی که از مشترکان دریافت کرده است را صرف توسعه شبکه کرده است.

البته سال گذشته نیز وزارت ارتباطات به غیر از هزینه‌های مربوط به نصب آنتن‌های BTS، قرارداد ساخت تجهیزات تلفن همراه برای 6 میلیون مشترک را به مبلغ 168 میلیارد تومان امضا کرد.

اما به طور کلی میزان درامدی که وزارت ارتباطات از شبکه تلفن همراه کسب می‌کند به نسبت هزینه‌ای که برای توسعه و بهبود کیفیت می‌کند چند ده برابر است.

در حالی که شرکت ارتباطات سیار قصد دارد با رسیدن به 21 میلیون نفر مشترک( به زودی) که نشانه تلاش 2 سال اخیر به اندازه 11 سال فعالیت سایر مسوولان در ارتباطات سیار است جشن برگزار کند و نیز علی‌رغم آمارهای موفقیت‌آمیزی که در گزارشات شرکت ارتباطات سیار به چشم می‌خورد، هنوز هم به محض فرارسیدن روزی خاص در تقویم ملی- مذهبی، مشترکین تلفن همراه با اختلالات گسترده در شبکه مواجه می‌شوند. یا حتی در روزهای معمولی نیز اکثر آنها چندین تماس ناموفق و چندین پیام کوتاه به مقصد نرسیده دارند.

هر چند درآمد وزارت ارتباطات به صورت مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود، اما جای دارد دولت با توجه به تعداد مشترکین تلفن همراه و هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، برای توسعه و بهبود کیفیت شبکه تلفن همراه بودجه مناسبی اختصاص داده و مسوولان وزارت ارتباطات با دقت بیشتری برای پاسخگویی به مشترکانش برنامه‌ریزی کند.
منبع : روزنامه پول

  • ۸۶/۰۷/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">