درمان افسردگی و آلزایمر با بازیهای رایانهای
برنامهریزی برای تولید حدود 200 بازی ایرانی، سرمایهگذاری دو میلیاردی بخش خصوصی و حذف 90 درصدی کمکهای دولتی، درمان افسردگی و آلزایمر و جنگ نرم از طریق بازی، بخشهایی از صحبتهایی است که مدیرعامل بنیاد ملی بازی بازیهای رایانهای در گفتوگوی 45 دقیقهای خود با ایسنا مطرح کرده است.
دکتر بهروز مینایی - مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای کشور گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای بعد از بحث اعتمادسازی در بین خانوادهها، فرهنگسازی در این زمینه را در دستور کار خود دارد. فرهنگ سازی ابعاد مختلف و گستردهای دارد که تأکید ما بیشتر بر ترویج فرهنگ صحیح استفاده از بازیهای خارجی و نظام ردهبندی بازیهای رایانهای (اسراء) برای مردم است.
**از جنگ نرم تا درمان آلزایمر و افسردگی
او ادامه داد: اهدافی که در پشت بازیهای رایانهای خارجی بوده و باید در نشستهای آسیبشناسی مطرح و جنگ نرمی که در این بازیها پنهان است، شناسانده شود.
مینایی با یادآوری اینکه بازیهای رایانهای جذابیت بالایی دارند و همین سبب میشود که کودکان علاقه وافری به آن پیدا می کنند، توضیح داد: کارکردهای مثبت بازی مانند آموزش، درمان، رفع افسردگی، پیشگیری از آلزایمر باید به مردم معرفی شود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای به تفاهمنامه امضاء شده این بنیاد با وزارت بهداشت و درمان، اشاره کرد و افزود: در قالب این تفاهمنامه قرار است سمیناری با موضوع بازی درمانی برگزار شود و همچنین تفاهمنامه دیگری با سازمان محیط زیست با موضوع آموزش فرهنگ حفاظت از محیط زیست از طریق بازی امضاء شده است.
وی یادآورشد که در سطح آموزش و پرورش نیز هدفمان این است که در مقوله آموزش مفاهیم ریاضی و فکری از بازی رایانهای کمک گرفته شود و شورای عالی آموزش و پرورش نیز از این طرح استقبال کرده است.
**بازیهای داخلی که در خارج منتشر میشوند
مینایی با بیان اینکه معرفی قوی بازیهای ایرانی یکی از مسایل کلانی است که در فرهنگسازی مطرح است، گفت: بازیهای بومی باید به درستی به جامعه معرفی شوند و این رویداد با ایجاد شبکه توزیع مناسب گیم محقق خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه بنیاد در ساخت حدود 100 بازی سرمایهگذاری کرده است، ادامه داد: بخشی از این بازیها به بازار آمده و غیر از بنیاد، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی نیز برروی حدود 100 بازی بومی دیگر سرمایهگذاری کرده است؛ در نتیجه نزدیک به 200 بازی کاملا ایرانی در اختیار داریم.
وی درعین حال ادامه داد: با وجود این تعداد بازی بومی، خانوادهها به آنها دسترسی کافی ندارند، چرا که برای آنها شبکه توزیع مناسب وجود ندارد.
مینایی با یادآوری اینکه نزدیک به 20 بازی به مرحله انتشار رسیده اما شبکه توزیع داخلی به پخش آنها اقدام نمیکند، گفت: به طور مثال طی روزهای آتی بازی «طلای سیاه» در خارج از کشور منتشر میشود اما در داخل توزیعکنندگان به توزیع آن اقدام نکردند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به این که بیشترین بازیهای مورد استفاده به موضوعاتی چون تیراندازی، فوتبال و خشونت اختصاص دارند، تاکید کرد: این فرهنگ باید اصلاح شود و تا زمانیکه شبکه توزیع قوی و اطلاعرسانی مناسب از مکانهای تاثیرگذار مانند صداوسیما نداشته باشیم، این فرهنگ اصلاح نخواهد شد.
مینایی در پاسخ به این پرسش که چرا بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای تبلیغات اقدام نمیکند؟ توضیح داد: این بنیاد برای انعقاد قراداد و مشارکت در ساخت تیزرهای تلویزیونی اقدام کرده اما تا زمانیکه مبلغ قابل توجهی برای تبلیغات هزینه نشود، باکس تبلیغاتی که برای آگهی در نظر گرفته میشود، مناسب نیست.
به گزارش ایسنا مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه باید یک رویکرد فرهنگی نسبت به این محصولات که بیشتر جنبه اخلاقی، فرهنگی و آموزشی دارند در صداوسیما به وجود بیاید، تاکید کرد: اگر بودجه مناسبی در اختیار ما قرار بگیرد قطعا نسبت به تبلیغات مناسب اقدام خواهیم کرد، چرا که هدف اولیه بنیاد در سال جاری این بود که بیش از یک پنجم از بودجه خود را روی مقوله فرهنگسازی و تبلیغات متمرکز کند.
وی به بودجه بنیاد ملی بازی رایانهای، اشاره کرد و توضیح داد: بخش زیادی از بودجه بنیاد توسط دولت تامین میشود که امسال متاسفانه با توجه به محدودیتهای بودجهای بیش از 90% این کمکها کاهش یافته است.
**نمایشگاه بازیهای رایانهای؛ مصلی تهران
مینایی درباره بازخورد نمایشگاه بازیهای رایانهای سال جاری گفت: در این نمایشگاه نزدیک به 130 موسسه حضور داشتند، حجم بازیها و فضای نمایشگاه نسبت به سال قبل چندین برابر شده بود و استقبال هم نسبت به سال گذشته چشمگیرتر بود، چنانکه ما حدود بازدیدکنندگان را طی چهار روز بالای یک میلیون نفر تخمین میزنیم.
وی به دستاوردهای نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران اشاره کرد و ادامه داد: این نمایشگاه برای ما این پیام را داشت که بازیهای رایانهای آنقدر اهمیت دارد که میتواند به عنوان یک رسانهی بسیار مهم فرهنگی، درآمدزایی، خلق ثروت و انتقال فرهنگ داشته باشد.
مینایی افزود: از آنجا که بدنه مسوولان ما از ظرفیت بازیهای رایانهای به عنوان یک هنر- صنعت - رسانه شناخت کافی ندارند، حضور مسوولان کشوری مانند رییس جمهوری، وزراء، نمایندگان مجلس و بسیاری از مدیران فرهنگی کشور در نمایشگاه تهران بسیار دلگرم کننده بود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان این که استقبال مردم در نمایشگاه از بازیهای بومی بسیار خوب بود، گفت: در چهار روز نمایشگاه 10 گروه در قالب یک مسابقه به تولید بازی پرداختند و 10 بازی محصول این مسابقه بود که تمام مراحل ساخت آن در نمایشگاه صورت گرفت.
**تاسیس مرکز رشد تولید بازی
مینایی به تاسیس مرکز رشد تولید بازی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای اشاره کرد و یادآورد شد: به علت استقبال خوبی که از مسابقه تولید بازی در نمایشگاه تهران شد، تصمیم گرفتیم مرکز رشدی با بودجه کم تاسیس شود تا علاقهمندان دانشگاهی مکانی برای عملی کردن ایدههای تولید بازی خود داشته باشند.
مینایی گفت: اگر قرار باشد بازیهای داخلی بتوانند با تولیدات خارجی رقابت کنند، باید از لحاظ محتوایی و هنری غنای بیشتری داشته باشند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره رشته ایجاد شده در دانشگاه جامع علمی - کاربردی، گفت: دانشگاه جامع علمی - کاربردی به رشته هنر، طراحی فنی بازیهای رایانهای مجوز کاردانی داده و شیوهی پذیرش دانشجو از طریق خود دانشگاه جامع علمی - کاربردی است که در بهمنماه امسال راهاندازی خواهد شد.
وی افزود: ظرفیت پذیرش دانشجو در هر رشته 40 نفر است.
**میزان استفاده بازیهای بومی در داخل کشور
استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه آمار استفاده از بازیهای داخلی زیر 10 درصد است، تاکید کرد: این آمار مربوط به سال 89 است و هدف ما در برنامه بلندمدت افق 1404 این است که این آمار را تبدیل به 50 درصد استفادهکننده بومی کنیم، البته نمیتوان مخاطب را به زور مجبور به استفاده از این بازیها کرد، بلکه بازی بومی باید به حدی از کیفیت، تبلیغات و امکانات برخوردار باشد که بتواند با بازی خارجی رقابت کرده و نظر کاربران داخلی را جذب کند.
به عقیده وی، بیشترین بازیکنان ما در سنین 8 تا 15 سال هستند که تقریبا 60 درصد از بازیکنان را تشکیل میدهند.
** علت جذب نشدن سرمایهگذار خصوصی
مینایی علت جذب نشدن سرمایهگذار خصوصی را نبود قانون کپیرایت دانست و تاکید کرد: سرمایهگذاران زیادی تمایل دارند که در بازیهای رایانهای سرمایهگذاری کنند، اما به دلیل رعایت نشدن قانون کپیرایت برای بازیهای خارجی، این بازیها بسیار ارزان فروخته میشود و شرکتهای توزیعکننده به سود کم قانعاند.
او ادامه داد: در نتیجه کف قیمت بازی خارجی در حد پول توجیبی کودکان ماست و این موضوع صنعت داخلی ما تحت الشعاع قرار میگیرد و بازی داخلی به عنوان یک بازی گران تلقی میشود و مشخصا این صنعت آورده چندانی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: بازیهای داخلی نیز برای تولید به یک سرمایه اولیه نیاز دارند، برگشت این سرمایه در صورتی تحقق پیدا میکند که قانون کپیرایت رعایت شود و حداقل قیمت بازی آنقدر باشد که سرمایه بتواند برگشت داشته باشد.
**قیمت بازیهای ایرانی سه برابر بازیهای خارجی
مینایی توضیح داد: اکنون بازی خارجی با کیفیت خوب با قیمت هزار تومان در بازار موجود است و بازی داخلی با حداقل قیمت سه هزار تومان، به همین دلیل مردم گمان میکنند که بازی داخلی گران است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه رعایت قانون کپیرایت به ما اجازه میدهد که محدودیتهای فرهنگی را نیز در واردات بازیهای خارجی رعایت کنیم، افزود: رعایت این قانون فضا را برای صادرات بازی داخلی نیز باز میکند و همچنین بازیهای خارجی به قیمت واقعی خود بر میگردد، بنابراین بازی ایرانی نیز گران محسوب نمیشود.
وی با یادآوری اینکه تاکنون با شیوههای ارایه شده بنیاد ملی بازیهای رایانهای بخش خصوصی نزدیک به دو میلیارد در این بازیها سرمایهگذاری کرده است، افزود: شرکتهایی که میخواهند مجوز توزیع بازیهای خارجی را دریافت کنند باید در یک بازیهای داخلی سرمایهگذاری کنند.
مینایی در مورد وضعیت صادرات بازیهای رایانهای ایرانی، گفت: به دلیل تحریمها، شرکتهای خارجی نمیتوانند با کشور وارد تجارت شوند و حتما باید در کشورهای دیگر یک نماینده داشته باشیم که بتوانیم روی صادرات تمرکز کنیم.
**آینده بنیاد ملی بازیهای رایانهای
مینایی با بیان اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای چشمانداز صنعت گیم کشور را برای افق 1404 تنظیم کرده است، تاکید کرد: راهبردهایی تنظیم شده که به زودی به تصویب شورای عالی انقلاب اسلامی خواهد رسید و پس از تصویب بنیاد تلاش میکند که در جهت این راهبردها حرکت کند.
او ادامه داد: اصلاح فرهنگ استفاده از بازیها، منعطف شدن تبلیغات به سمت بازیهای داخلی، مورد استفاده قرار گرفتن محصول ایرانی، صادرات بازیهای بومی و تربیت نیروی مستعد برای تولید بازی، از اهداف این بنیاد است.
**علت شرکت نکردن در نمایشگاه رسانههای دیجیتال
رییس بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره علل شرکتنکردن این بنیاد در نمایشگاه رسانههای دیجیتال، گفت: ما تقاضای شرکت در نمایشگاه را به دستاندرکاران این رویداد ارایه کردیم و درخواست شد که بخش بازی با توجه با اینکه بنیاد متولی عرصه گیم کشور است، در اختیار ما قرار گیرد، اما مرکز رسانههای دیجیتال به درخواست ما پاسخ نداد.
وی درباره موازی کاریهای صورت گرفته در حوزه بازیهای رایانهای گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور کلیه مجوزها تنها در اختیار بنیاد ملی بازیهای رایانهای است و اگر مجموعه دیگری اقدام به صدور مجوز بازی رایانهای کند، تخلف به حساب میآید.
او تاکید کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متولی عرصه گیم کشور بنیاد ملی بازیهای رایانهای بوده و مسولیت تمامی موارد مربوط به این حوزه نظیر برپایی نمایشگاهها، مسابقات گیم، تولید و توزیع گیم و مراکز مرتبط با این عرصه همچون گیمنتها با بنیاد ملی بازیهای رایانهای است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، موازی کاری در عرصه فرهنگی را نوعی آفت برای فعالیت حرفهیی و موثر در این عرصه دانست و بر اهتمام تمامی مجموعههای فرهنگی بر انجام درست فعالیتها در گستره قانونی تعیین شده تاکید کرد.
مینایی در پایان تاکید کرد: برای تداوم موفقیت صنعت گیم کشور و ارتقای تولیدات این بخش اختصاص اعتبار و بودجه مناسب و حمایت جدی از نهاد متولی این عرصه ضروری است.
- ۹۱/۱۰/۰۴