ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دستاورد ارتباطی یا انفصالی؟

| شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - روز چهارشنبه هفته قبل که مصادف با روز جهانی ارتباطات بود، طبق روال معمول از چند پروژه در حوزه ارتباطات رونمایی شد. 


در اینگونه مراسم‌ها، به سبک و سیاق تکراری سالیان قبل در مکانی جمع شده، در تماس تصویری چند پروژه افتتاح شده، چند سخنرانی می‌شود، و مشتی گراف و عکس و بوروشور و آمار به عنوان دستاوردهای ارتباطات کشور عرضه می‌شود و تمام. 
بماند که برای مثال پس از جشن‌ها و آمارهای وزارت ارتباطات در مورد پروژه شبکه ملی اطلاعات، تازه یک کمیته در نهاد دیگری به نام مرکز ملی فضای مجازی تشکیل می‌شود که تا آمارها و پیشرفت‌ها را راستی‌آزمایی کند!
این که کارکرد اینگونه همایش‌ها چیست، چندان محل بحث نیست، چون در کشورهایی نظیر ایران، برگزاری این مراسم‌ها، خود نوعی دستاورد محسوب می‌شود و تصور بر این است که اتفاقا هر چه بزرگتر باشد باورپذیری و اثر آن نیز بیشتر است.
فارغ از ورود به ماهیت این رویدادها و نقش و سهم واقعی ذینفعان آن، باید گفت آنچه از سمت دولتمردان به عنوان دستاورد ارتباطی به آن نگریسته می‌شود، یک سوی قضیه است و آنچه از سمت جامعه و تاریخ به آن نگاه می‌شود، دستاورد انفصالی است.
کافیست تا همه روزه پرسش‌هایی تکراری که ماه‌هاست از مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور پرسیده می‌شود را رصد کرد تا به روشنی دریافت که خواسته‌ها و مشکلات این حوزه چیست و چه تناسبی با خروجی همایش‌ها و  دستاوردهایی که ارایه می‌شود، دارد.
آری! اینجاست که به اعتقاد نگارنده برگزاری یکسویه و حتی شبانه‌روزی این همایش‌ها، گاه اثر معکوس به دنبال دارد و این پیام را در دل خود دارد که شرایط همین است که هست و در نتیجه مهر تاییدی بر تداوم بی‌توجهی به شکاف‌ها و صدای بخش‌هایی از جامعه است که با مشکلات متعدد در حوزه ارتباطات، فضای مجازی و غیره مواجه هستند.
در نتیجه وقتی به خواست و صدای بخش‌های زیادی از جامعه پشت می‌شود و ناشنیده گرفته می‌شوند، طبیعی است که خواست و صدای متولیان امور نیز از طرف دیگر (ولو آنکه نیات خیری در پس آن باشد)، نادیده و ناشنیده گرفته شود و با تغییر کانال‌ها و بی‌توجهی به اخبارِ دستاوردها به آن پاسخ دهند. 
مخلص کلام اینکه اگرچه در مثل مناقشه نیست، اما نمی‌توان دست انسانی را قطع کرد و چندی بعد مراسم جشنی برپا کرد و با رونمایی از یک دست مصنوعی به او گفت، شاد و خرسند باش که مشکلت را حل کردیم! (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">