ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دستور بارگذاری اطلاعات روی سامانه GIS وزارت راه

| سه شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر راه و شهرسازی گفت: به مدیران کل استان ها اعلام کردم تا اطلاعات طرح های شهری و پروژه ها را در سامانه GIS(سامانه اطلاعات یکپارچه مکان محور) قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در همایش تشریح دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در راه اندازی سامانه GIS (سامانه اطلاعات یکپارچه مکان محور) گفت: بیش از ۳۰ سال است که درباره GIS صحبت می کنیم ولی هنوز آنچنان که باید و شاید پیشرفت لازم را نداشته ایم.

وی ادامه داد: همزمان با صحبت از لزوم راه اندازی سامانه GIS، از انواع عدم تعادل ها و عدم توازن ها نیز صحبت می کنیم که نمونه آن عدم تعادل در منابع آب، عدم توازن در توزیع جمعیت و عدم تعادل در توسعه زیرساختها و زیربناها و ارائه خدمات به نقاط مختلف کشور است. اما مهم این است که این صحبت ها و سامانه ها چه کمکی می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت سامانه GIS گفت: روح فناوری ها در ایران که باید به تغییر سبک حاکمیت و تصمیم گیری منجر شود، فراموش شده و به سطح استفاده از تکنیک تنزل یافته است. در حالی که موضوع اصلی در استفاده از فناورِی، تغییر نظام تخصیص منابع ملی در ایران است.

وی با تاکید بر اینکه مدیران نیز هیچ توجهی به نقشه ها و سامانه های اطلاعاتی ندارند، افزود: تصمیم گیری مدیران بر اساس نظرات خودشان است، حال آنکه مهمترین عنصر تصمیم گیری در دنیا بر پایه اطلاعات است.

آخوندی با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر اظهارکرد: در ماجرای ۱۱ سپتامبر که هنوز راجع به آن نظر نهایی و قطعی اعلام نشده است دیدیم که ۲۴ ساعت قبل از حادثه بخشی از صاحبان سهام بانکها و شرکت های بزرگ بین المللی که در این دو ساختمان مستقر بودند، سهام خود را فروختند و ثروتمند شدند؛ از سوی دیگر سهامداران بانکها و بیمه ها و دیگر شرکت های بین المللی که این کار را نکرده بودند، ورشکست شدند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نمونه دیگر استفاده از اطلاعات برای ایجاد ارزش افزوده، در اختیار داشتن برخی اطلاعات خاص مانند مصوبه کمیسیون ماده ۵ یا اطلاعاتی در خصوص طرح های شهری و پروژه های عمرانی است که هر کسی این اطلاعات را داشته باشد، با کسانی که از این اطلاعات بی بهره هستند، در نحوه تصمیم گیری و انتفاع از این اطلاعات کاملاً متفاوت خواهند بود.

به گفته وی در اقتصاد مدرن یکی از مراکز ایجاد رانت و مفاسد اقتصادی، دسترسی به اطلاعات درونی شرکت ها است. کسی که می داند هیئت مدیره یک شرکت بورسی چه تصمیمی گرفته، با سهامداری که از این اطلاعات بی بهره است در نحوه سودجویی فرق دارند. بنابراین دسترسی آزاد به اطلاعات یکی از اصول محوری مدیریت است.

آخوندی با بیان اینکه همه ما از وضعیت شهرسازی و انضباط شهری در کشور می نالیم و می گوئیم شهرسازی ما نه خط آفتاب دارد و نه نظمی در ساخت و سازها مشاهده می کنیم یا در هر گوشه ای از شهر طراحی خاصی مشاهده می کنیم، گفت: به این دلیل ایجاد شده است که ضوابط و مقررات شهری مانند طرح های جامع و تفصیلی قبلاً برای همه قابل دسترسی نبود و برای آنکه انضباط شهری ایجاد شود همگان باید به این اطلاعات دسترسی آزاد داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی همه مردم اشاره و تاکید کرد: در اختیار مردم گذاشتن اطلاعات، یک اقدام ضد فساد محسوب می شود. ماهیت سامانه GIS نیز همین ضدفساد بودن آن و رعایت حقوق شهروندی است. با این سامانه عدم تقارن اطلاعات میان مردم ایران حذف شده است.

وی ادامه داد: به مدیران کل راه و شهرسازی استان ها اعلام کردم تا مصوبات طرح های تفصیلی و جامع شهرها و کمیسیون ماده ۵ را بلافاصله بر روی نقشه سامانه GIS قرار دهد.

آخوندی یادآور شد: در دنیای مدرن استارت آپ ها و اپلیکیشن ها بر اساس اطلاعات تاسیس می شوند. این استارت آپ ها از اطلاعاتی که در اختیار همه است استفاده کرده و آن را مایه ایجاد ارزش افزوده قرار می دهند. در نتیجه می بینید چند جوان با سرمایه نزدیک به صفر، میلیارد ها تومان با استفاده از استارت آپ ها ارزش افزوده خلق می کنند. بنابراین کشوری که بیشترین اطلاعات را به آزادترین وجه در اختیار مردم خود قرار دهد، پیشرفت می کند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به دنبال آن هستیم تا از طریق سامانه GIS مطالبه اطلاعات غیر طبقه بندی شده و آزاد را به یک حق شهروندی و اطلاعات را به دارایی برای مردم تبدیل کنیم.

  • ۹۷/۰۲/۲۵

وزارت راه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">