ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ابرار اقتصادی - با توجه به پذیرش حقوق پایه و اصول اولیه اعلامیه جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی از سوی تمامی کشورهای جهان جلوگیری از دسترسی آزاد به جریان اطلاعات نقض حقوق بشر محسوب می شود.
نصرالله جهانگرد دبیر شورای عالی اطلاع رسانی در گفت و گو با ابرار اقتصادی در گفت و گو با ابرار اقتصادی ضمن بیان این مطلب گفت: بر اساس توافقات پذیرفته شده در اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات، دسترسی آزاد و بدون تبعیض به اطلاعات از ارکان اولیه حقوق بشر تشخیص داده شد.
وی در خصوص اقدامات یک جانبه و اخیر برخی از شرکت های آ مریکایی در محدودسازی دسترسی کاربران ایرانی به برخی از مراکز میزبانی وب و نرم افزارهای کاربردی گفت: این قبیل اقدامات مساله جدیدی محسوب نمی شود و در گذشته نیز ما شاهد اقداماتی از این دست از سوی شرکت های آمریکایی بوده ایم که با توجه به توافقات اخیر جهانی در زمینه عدم تبعیض در دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع منع دسترسی کاربران ایرانی، نقض آشکار حقوق بشر از سوی آمریکایی ها محسوب می شود.
وی در خصوص رراهکارهای احتمالی پیشگری و واکنش درباره اقداماتی از این قبیل گفت: این نگرانی ها از قبل نیز حس می شد و همچنان نیز ادامه دارد به همین منظور می بایست از ابعاد مختلفی زمینه های رفع و کاهش این نگرانی را فراهم کرد.
جهانگرد در ادامه به لزوم راه اندازی مراکز داده اینترنت ( IDC ) در کشور اشاره کرد و گفت اگر بتوانیم 8 مرکز IDC استراتژیک در کشور ایجاد کنیم بسیاری از مشکلات میزبانی تا حدود زیادی حل شده و حتی زمینه تبدیل شدن به هاب منطقه نیز فراهم می شود.
وی با تاکید بر لزوم سرعت دهی و تسهیل در ایجاد مراکز IDC در کشور افزود: امروز بسیاری از کشورهای دنیا در تلاش برای افزایش قدرت دیجیتالی خود هستند و چه بسا در آینده شاهد شکل گیری همکاری ها برای ایجاد اینترنت های منطقه ای نیز باشیم.
به گفته دبیرشورای عالی اطلاع رسانی در این مسیر همچنین به کارگیری و توسعه سیستم عامل ملی نیز از مواردی است که می بایست مورد توجه واقع شود.
وی در خصوص ایفای نقش دستگاه دیپلماسی کشور در جهت انعکاس موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکادر محافل بین المللی گفت: این اقدام موثر است و وزارت خارجه می تواند نسبت به انعکاس گسترده موارد محدود سازی و یا منع دسترسی کاربران ایرانی از سوی آمریکایی ها دست به اقدام بزند.
جهانگرد افزود: این قبیل اقدامات می تواند ضمن انعکاس مشکلات ایجاد شده ازسوی آمریکایی ها برای کاربران ایرانی، داق های عینی و ملموس از به وقوع پیوست موارد نگران کننده ای باشد که همواره از سوی ما در اجلاس WSIS مورد تاکید قرار گرفت.
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی تاکید کرد: انعکاس موارد نقض حقوق بشر از سوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین می تواند در جهت جلب توجه کشورهای دیگر جهان به تداوم این روند و به کار گیری رفتاری مشابه و تلاش بین المللی در جهت پیشگیری از آن موثر واقع شود.

  • ۸۴/۰۹/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">