ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دفاع مجدد وزارت صنایع از تعرفه فعلی واردات گوشی

| سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰۵:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

روز گذشته روابط عمومی وزارت صنایع (طراح و حامی افزایش 54 درصدی تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه) به جای روابط عمومی گمرک ایران، خبر از افزایش 666 درصدی درآمد دولت از محل واردات گوشی تلفن‌همراه داد.

به گزارش خبرنگار «جهان‌صنعت»، انتشار این خبر نشان داد که وزارت صنایع با وجود تمام اظهار نگرانی‌ها از سوی طیف گسترده‌ای از تولید‌کننده و توزیع‌کننده داخلی گرفته تا نمایندگان ملت، همچنان قصد بازگشت از تصمیم قبلی خود را ندارد.

این در حالی است که چندی پیش در جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایشان از مسوولان دولتی خواستند که در تعرفه واردات گوشی تجدیدنظر کنند.

از سوی دیگر تقریبا تمام نهادهای فعال بخش خصوصی و حتی یکی از تولیدکنندگان نیز همچنان خواستار کاهش تعرفه واردات گوشی از 60 درصد به نهایتا 15 تا 20 درصد هستند.

این در حالی است که سال گذشته گمرک ایران نیز خبر از کاهش 60 درصدی واردات قانونی گوشی تلفن‌همراه داده بود و یکی از نمایندگان مجلس نیز اعلام کرد که بابت تغییر ناگهانی تعرفه‌ها و عدم تولید گوشی در زمان مقتضی، رانتی 900 میلیارد تومانی برای عده‌ای ایجاد شد که از جیب مردم رفت.

بر اساس این گزارش، چندی پیش نیز یکی از مسوولان وزارت بازرگانی اعلام کرد که این وزارتخانه با همراهی چند دستگاه دیگر درخواست کاهش تعرفه واردات را داده‌اند که در پاسخ به چنین موضوعی یکی از مسوولان وزارت صنایع آن را نظر شخصی دانست.

به هر تقدیر و در حالی که خبری از تولیدات گوشی تلفن‌همراه آن هم متناسب با نیاز بازار نیست و هزینه اصلی خرید یک گوشی تلفن‌همراه که 40 تا 60 درصد بالاتر از قیمت واقعی تولید آن است و از جیب خریداران نهایی می‌رود، وزارت صنایع بار دیگر با اعلام خبر افزایش درآمدهای دولت، تلویحا اعلام کرده که تصمیم این وزارتخانه درست بوده و تداوم خواهد داشت.

در نمابر ارسال شده از سوی روابط عمومی وزارت صنایع آمده است: «بر اساس آخرین آمار گمرک ایران درآمد حقه دولت از محل واردات گوشی تلفن‌همراه در سال 85 نسبت به سال 84 به میزان 666 درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع و معادن به نقل از گمرک ایران در سال 1385 درآمد دولت از محل واردات گوشی تلفن‌همراه 751 میلیارد و 839 میلیون و 427 هزار و 900 ریال )751839427900 ریال( بوده است که علی‌رغم شایعات برخی افراد و جریان‌ها نسبت به سال قبل از آن 666 درصد رشد نشان می‌دهد.

شایان ذکر است درآمد دولت از این محل در سال 84 به میزان 112799232150 ریال بوده است. این افزایش درآمد دولت در حالی است که به نظر می‌رسد کم‌اظهاری‌هایی در خصوص ورود گوشی تلفن‌همراه صورت می‌پذیرد.

خاطرنشان می‌شود، افزایش درآمد دولت از واردات گوشی تلفن‌همراه در پی سیاست افزایش تعرفه واردات این کالا از 4 به 60 است. بر اساس این سیاست، دولت درصدد بوده تا با انتقال ارزش افزوده ایجاد شده در مسیر تولید این کالا به داخل کشور و همچنین ارتقای دانش فنی، گامی در جهت ایجاد فضای مناسب برای تولید داخلی فراهم کند.»

  • ۸۶/۰۳/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">