ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رییس سازمان تنظیم مقررات کشورگفت: طبق گزارش اکونومیست، ایران در بین 80 کشور، در زمینه‌ی
ساز و کار‌های دولتی و آمادگی الکترونیکی از رتبه‌ی 59 به رتبه‌ی 57 در سال 2004 ارتقا پیدا کرد اما هنوز با جهت‌گیری جهانی فاصله‌ی زیادی داریم.
به گزارش خبرنگار ایسنا دکتر «معصوم فردیس» در همایش راه‌اندازی سرویسADSL یکی از شرکت‌های PAP با اشاره به این که خطوط ADSL، مدت 20 سال است که وارد عرصه‌ی کاربران شده و با مشکلات فرهنگ سازی مواجه است، اظهار داشت: قابلیت‌های خطوط پرسرعت در بطن اقتصادی بخش‌های دولتی وخصوصی رسوخ پیدا نکرده است. این سرویس برای معنا دار شدن این قابلیت‌ها، به تعرفه‌هایی که این روند را هموار سازد نیاز دارد.
وی با بیان این که تعرفه‌های کشور نسبت به استانداردهای جهانی گران نیست افزود: برای توسعه‌ی سبد اقتصادی مردم باید با دادن پیکج‌هایی به شرح وظایف اینترنت برای کاربران پرداخت.
رییس سازمان تنظیم مقررات کشور، ICT را عاملی برای تحول عرصه‌ی تفکر و زندگی مادی دانست و خاطر نشان کرد: با گذشت سال‌هایی از حرکت ICT، هنوز اکثر سازمان‌ها با نگرش سخت‌افزاری و مکانیکی خو گرفته و به دنیای انفورماتیک عادت نکرده‌اند، همچنین توسعه‌ی استفاده‌ی مردم از IT با توسعه‌ی سنتی موجود همخوانی ندارد.
وی با بیان این که اهداف برنامه‌ی پنج ساله‌ی چهارم، دست‌یابی به یک میلیون و 200 پورت پرظرفیت است که از حداقل‌های توسعه‌ی فناوری است، یادآور شد: وضعیت موجود در زمینه‌ی ADSL، نصب 20 هزار پورت است که کمتر از یک دهم آن به مرحله‌ی بهره برداری رسیده است.
فردیس با اشاره به گذشت هشت ماه از برنامه‌ی پنج ساله‌ی سوم به رشد دو برابر در تلفن ثابت و پنج برابر در موبایل اشاره کرد و گفت: طبق گزارش اکونومیست، ایران در بین 80 کشور، در زمینه‌ی
ساز و کار‌های دولتی و آمادگی الکترونیکی از رتبه‌ی 59 به رتبه‌ی 57 در سال 2004 ارتقا پیدا کرده است که هنوز با جهت‌گیری جهانی فاصله‌ی زیادی داریم و با روش متداول حرکت با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین باید با رویکرد جدید از کل پتانسیل استفاده کرد.
وی افزود: طبق آخرین آمارها در سال 2002، 50 درصد کشورها اپراتورهای مخابراتی ثابت و سرویس‌های پایه‌ای را خصوصی کردند و دو درصد از این فعالیت‌ها در بخش ارتباطات ICT مربوط به دولت بوده و 85 درصد به بخش خصوصی واگذار شده بود.
وی تصریح کرد: دنیا به سمت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی حرکت می‌کند، به گونه‌ای که درسا ل 2005، خصوصی‌سازی در زمینه‌ی IT به 98 درصد رسیده است.
فردیس در ادامه گفت: وضعیت هرم انسانی در دولت پاسخگویی تکنولوژی امروز نیست، چرا که با آمار 45 درصد کارکنان زیر دیپلم، نمی‌شود طرح دولت الکترونیک را عملی کرد. به همین خاطر حاکمیت برای معنی‌دار کردن خود باید به برگزاری دوره‌های آموزشی منابع انسانی خود اقدام کند.
وی تاکید کرد: خطوط پرسرعت باید درکنار محتوا ارائه شود و با قرار گرفتن در بطن مراکز و سازمان‌ها از لحاظ سرویس‌دهی به مشتری خروجی مناسب داشته باشد.
رییس سازمان تنظیم مقررات کشور وظیفه‌ی سازمان مقررات را به عنوان نهاد مستقل سیاست‌گذاری، پرداختن به مسایل زیربنایی در قسمت دسترسی دانست و گفت: لازمه‌ی خدمت رسانی به مردم داشتن کیفیت ارائه‌ی سرویس است. همچنین پرداختن به رژیم تعرفه‌ی داینامیک‌، ایجاد فضای لازم برای بخش خصوصی که رسالت تنظیم روابط بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد ، به همراه فرهنگ سازی در بدنه‌ی مخابرات مبنی بر این که بخش خصوصی رقیب نیست و همکار است از دیگر وظایف سازمان تنظیم مقررات به شمار می‌رود و از طرفی باید به مشکلات تعرفه‌ی در پروانه‌های شرکت‌هایی نظیر ICP‌ها نیز پرداخت.

  • ۸۴/۰۸/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">