ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دولت‌هایی که خواهان کنترل اینترنت هستند

| يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۱، ۰۴:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

اجلاس کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات در دبی در حال برگزاری است و طبق سند لو رفته در اینترنت اسامی کشورهایی که می خواهند اینترنت منطبق بر قواعد حکومتی کنترل شود، در آن آمده است.

پروپوزال 22 صفحه ای بعد از هک شدن سایت ITU در اینترنت منتشر شد و در آن نحوه کنترل اینترنت توسط حکومتها با جزییات آن آمده است.

روسیه و چین همراه عربستان سعودی، الجزایر، سودان، مصر و امارات عربی متحده اعضای اصلی و پیشنهاد دهنده این پروپوزال هستند. روسیه و چین بدلیل ایجاد برخی محدودیت ها برای کاربران خود پیش تر مورد انتقاد واقع شده اند. روسیه اخیرا قانون لیست سیاه مصوب پارلمان را به اجرا گذاشته است. چین نیز سالهاست با فایروال خود ساخته دسترسی کاربران خود را به اینترنت محدود کرده است.

گفتنی است قوانین تحت ITU موسوم به ITR یا International Telecommunication Regulations است که سال 1988 تصویب شده و توسط 178 کشور جهان امضا شده است و اکنون در دبی قرار است قوانین مذکور به روز شوند و پیشنهادات پس از امضا به خصوص در مورد اینترنت لازم الاجرا شوند.

به گزارش خبرآنلاین در اسناد لو رفته در مورد اینترنت این چنین تعریف شده است که اینترنت شبکه ای ناهمگون بوده که حاکمیت بر اینترنت باید از طریق توسعه دولتی و پیاده سازی سیاستهای عمومی تبیین گردد.

پوتین در سال 2011 در ملاقات با حمدون توره دبیر کل ITU یادآوری کرد که روسیه از مبدعان این اتحادیه بوده و می خواهد کنترل دولتی بر اینترنت را از طریق این سازمان جامه عمل بپوشاند.

اتحادیه عرب یک هفته قبل از اجلاس دوبی گرد هم آمدند تا سیاستهای خود را در این زمینه با یکدیگر هماهنگ سازند. پروپوزال تهیه شده توسط اتحادیه عرب مبنی بر اینکه ITU مسوول آدرس دهی آی پی های اینترنتی باشد نیز در این راستا ارزیابی شده است. البته بعد از تهدیدات امریکا این پروپوزال در اجلاس کنار گذاشته شد و قرار گذاشته شد تا مطالعات لازم جهت اینکه آیا ITU می تواند در آدرس دهی آی پی نسخه شش (IPv6) وارد عمل شود یا نه به سال 2013 موکول شد.

  • ۹۱/۰۹/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">