ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون گسترش IT شرکت فن‌آوری اطلاعات با اشاره به پروژه‌ی ناتمام شارع دو و مشکلات آن گفت: این طرح، پروژه‌ی پایلوت مرکز داده است؛ تا با مشکلات راه‌اندازی دیتاسنتر آشنا شویم، مرکز داده با شارع دو قابل مقایسه نیست؛ شروع پروژه‌ی شارع دو در سال 79 بود و تغییرات بسیاری در آن ایجاد شد، همچنین تغییر سیاست‌های حاکمیتی نیز در ارایه‌ی خدمات این پروژه به صورت عمومی تاثیر گذاشته است.

ساسان جباری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این که ایجاد دیتاسنتر ملی تکلیفی است که از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به شرکت فن‌آوری اطلاعات داده شده است، اظهار کرد: طبق برنامه، این دیتاسنتر باید تا پایان برنامه‌ی پنج ساله‌ی چهارم راه‌اندازی شود؛ هم اکنون در مرحله‌ی انتخاب مشاور قرار داریم تا با تهیه‌ی RFP مناسب، پیمانکار را انتخاب کنیم.

وی با اعلام این که ظرفیت‌های این مرکز توسط مشاور مشخص می‌شود، گفت: طبق ضوابط موجود پیمانکار باید ایرانی باشد، اما با یک شرکت خارجی می‌تواند همکاری داشته باشد. هم اکنون در مرحله‌ی اعلام عمومی‌ برای انتخاب شرکت مشاور هستیم و شرایط شرکت‌های مشاور در حال بررسی است.
معاون IT شرکت فن‌آوری اطلاعات تصریح کرد: ما به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیستیم و در مواردی که حساسیت وجود دارد، وارد می‌شویم و تا آن جا که بتوانیم در جهت تقویت بخش خصوصی گام بر می‌داریم.

جباری افزود: قیمت خدمات به گونه‌ای نیست که بخش خصوصی تضعیف شود و کاری نخواهیم کرد تا آن‌ها مشتری‌های خود را از دست بدهند، ما به عنوان بخش حاکمیتی به این قضیه نگاه می‌کنیم.

معاون گسترش IT شرکت فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: پروژه‌ی شارع دو یک طرح پایلوت IDC است تا انتقال دانش فنی به داخل صورت بگیرد، نمی‌توان به این طرح به عنوان پروژه‌ی بزرگ نگاه کرد؛ چرا که طرح پایلوت بوده و مشکلات اجرایی خاص خود را داشته است.

به گفته‌ی وی تعرفه‌های شارع دو تعیین شده و تا دی‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید و شرکت فن‌آوری اطلاعات قصد ندارد که با راه‌اندازی شارع دو به رقابت با بخش خصوصی بپردازد.

او در ادامه به عنوان مدیر پروژه‌ی دفاتر ICT روستایی، هدف این دفاتر را گسترش اینترنت و ارایه‌ی خدمات سازمان‌های دولتی در روستا، عنوان کرد و گفت: هدف ما این است تا روستاییان خدمات مورد نیاز خود را از طریق شبکه‌ی اینترنت دریافت کنند و این امر باعث تحقق شعار دولت در راستای عدالت گستری و توجه به مناطق روستایی است.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: برای رسیدن به اهداف خود به بستر الکترونیکی، فیزیکی و‌ مالی نیاز داشتیم که به همین خاطر در دفاتر ICT روستایی، اینترنت، پست و پست بانک حضور دارند که هر کدام فضای تبادل الکترونیکی، فیزیکی و مالی را فراهم می‌کنند و هر سه این عوامل زمانی کامل خواهند شد که بستر فن‌آوری اطلاعات روی آن‌ها قرار گیرد.

معاون فن‌آوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اگر بستر فن‌آوری اطلاعات فراهم شود دیگر روستاییان برای دریافت خدمات نیازی به مراجعه به شهر را ندارند؛ در فاز اول به دنبال سازمان‌ها و نهادهای دولتی هستیم تا بتوانیم خدمات آن‌ها را در دفاتر ICT روستایی ارایه کنیم، به خاطر همین به چهار وزارت‌خانه بهداشت و درمان آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی وزارت کشور و سازمان بهزیستی کل کشور نامه‌هایی را از طرف وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به وزیر نهاد مربوطه ارسال کردیم که وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی استقبال خوبی کرده‌اند.

وی با اعلام این که طبق برنامه‌ی چهارم توسعه باید سالیانه‌ دو هزار دفتر ICT روستایی را تجهیز کنیم، گفت: تا به حال نزدیک هزار و 700 دفتر به طور کامل راه‌اندازی شده‌اند و آماده خدمت‌رسانی هستند.
به گفته‌ی معاون IT شرکت فن‌آوری اطلاعات، دفاتر ICTروستایی در روستاهایی که ارتباطات مخابراتی برای اتصال اینترنت فراهم باشد، ایجاد خواهد شد.
جباری یاد آور شد: سازمان تعاونی روستایی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است از این طرح استقبال کرده است؛ آن‌ها شبکه‌ی گسترده‌ای را برای خدمات‌رسانی به روستاها دارند که این امر می‌تواند توسط دفاتر ICT روستایی ارایه شود، گروه‌های کاری برای تعیین چارچوب و محدوده‌ی خدمات از هفته‌ی آینده آغاز به کار می‌کنند که تا پایان سال برخی از خدمات استراتژیک سازمان تعاونی روستایی توسط این دفاتر ارایه خواهد شد.
وی معتقد است: زمانی دفاتر ICT روستایی به بهره‌برداری خواهند رسید که بستر فن‌آوری اطلاعات فراهم شود که این امر، باعث جذب بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در روستاها خواهد شد.

  • ۸۵/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">