ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دیدار وزیر ICT با نمایندگان مجلس

| شنبه, ۴ آذر ۱۳۸۵، ۰۵:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ارتباط با سرنوشت دولت الکترونیکی گفت: بحث دولت الکترونیکی به دلیل حضور متعدد سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها چند تکه شده اما دولت الکترونیکی، تنها با گفته یا نوشته محقق نمی‌شود و باید عملیاتی شود و این بخش براساس قانون بر عهده شورای عالی فن‌آوری اطلاعات است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد سلیمانی در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ در مرکز LCT، گزارش کاملی از عملکرد این وزارت در دولت نهم ارائه و اظهار کرد: آگاهی نمایندگان مجلس به عنوان قانونگذاران از روند حرکتی که وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پیش گرفته، می‌تواند این وزارت را در شناخت مسیر‌ش یاری کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: جهتی که وزارت در پیش گرفته را بررسی و اشکالات را گوشزد کنید تا در مسیری که مطابق با خواست قانونگذار است حرکت کنیم و به اهدافی که از پیش تعیین شده است، دست پیدا کنیم.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تصریح کرد: زمانی که نام وزارت ارتباطات می‌آید، ذهن‌ها مطوف به این موضوع می‌شود که بودجه این وزارت حجم بالایی دارد، در حالی ‌که این‌گونه نبوده و گردش مالی در این وزارت حتی از کارخانه ایران خودرو نیز کمتر است.

وی با بیان این مطلب که سرمایه‌گذاری در برخی از بخش‌های این حوزه بسیار زود بازده است، گفت: بازگشت سرمایه در بخش‌های زیرساختی بسیار کند است، اما با توجه سرعت تحولات فن‌آوری اطلاعات در دنیا نمی‌توان نسبت به این مهم بی‌توجه بود.

سلیمانی ادامه داد: ‌٧٣ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور برقرار است که نزدیک به‌٦٦٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و بهره‌برداری مفید از آن نمی‌شود، اما قابلیت استفاده از آن ظرف یک یا دو سال آتی افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر توجه به جایگاه وزارت در تصمیم‌گیری‌های کلان گفت: مدیران ارتباطی کشور تلاش می‌کنند تا در این چهار سال طوری کار انجام شود که وقتی قرار شد مدیریت را به آیندگان بسپارند، شبکه ارتباطی کشور از نظر زیرساختی آماده باشد.

او جهت‌گیری‌های اساسی بخش مخابرات در طول چهار سال را در دولت نهم تشریح کرد و گفت: این چهار سال تمام می‌شود، اما باید در این مدت طوری کار شود تا زمانی که مدیریت به دیگری سپرده می‌شود، از نظر زیرساخت همسو با پیشرفت‌های تکنولوژی باشیم.

وی بهره‌برداری از نسل جدید شبکه‌ها را در راستای رسیدن به این مهم دانست و تصریح کرد: تکنولوژی به سمت NGN می‌رود که البته برای آماده کردن زیرساخت‌های آن باید سرمایه‌گذاری عظیمی‌ صورت گیرد.

سلیمانی ادامه داد: زمانی در حدود بیست سال برای گذار از مرحله آنالوگ به دیجیتال طول کشید، اما این وزارت در پی آن است که با سرعت و به بهترین شکل ممکن، دوران گذر به سوی نسل جدید شبکه‌ها را طی کند.

سلیمانی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان که جایگاه وزارت ارتباطات در رسیدن به اهداف چهارم توسعه را جویا شد، گفت: در برنامه چهارم توسعه سه مقوله در بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کشور مطرح شده که در مورد ضریب نفوذ تلفن همراه با وجود اپراتورهای اول و دوم و ورود اپراتور سوم امیدواریم به زودی به این هدف دست یابیم.

وی افزود: ضریب نفوذ تلفن ثابت در اول برنامه چهارم توسعه ‌٢٦ درصد بود که باید تا پایان برنامه به ‌٥٠ درصد برسد اما از آنجا که خواهان کمتری دارد به این ضریب نفوذ نخواهیم رسید، از این رو به روز رسانی تلفن ثابت را هدف قرار دادیم.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد سومین مقوله که رسیدن به ضریب نفوذ ‌٣٥ درصد در بخش اینترنت است، اظهار کرد: رسیدن به این هدف نیازمند فرهنگ‌سازی است که البته با توجه به زیر ساخت‌های موجود این هدف تحقق می‌یابد، به عنوان نمونه برای ‌٢٠ میلیون دانش‌آموز و معلمان حساب اینترنتی باز می‌شود.

سلیمانی مساله‌ی مناقصات را یک معضل بزرگ در وزارت ارتباطات دانست و گفت: این وزارت توانست در جهت بهبود مناقصات تاکنون گام‌های ارزشمندی بردارد، در این راستا داشتن دانش فنی، تجهیزات نیروی انسانی متخصص و توانایی بومی‌سازی را از جمله شرایط تولیدکنندگان داخلی قرار دادیم تا محصولشان چه از نظر کمی ‌و چه از نظر کیفی قابل رقابت باشد.

سلیمانی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس که دلیل رای نیاوردن نماینده ایران در شورای نظارتی در انتخابات ITU پرسیده بود، گفت: ایران در این انتخابات توانست ‌٨٠ رای کسب کند و در این زمینه هیچ گونه کم کاری نشده است، اما کشور امارات به عنوان رقیب ما، دست به تبلیغات گسترده‌ای زده و هزینه قابل ملاحظه‌ای نیز صرف کرد.

وی در خصوص علمکرد این وزارت در جهت افزایش کیفیت تلفن همراه گفت: میزان تماس موفق مکالمات تلفن همراه به ‌٩٤ درصد رسیده که به استانداردها نزدیک است، شاخص قطعی تماس نیز از ‌٥/١ درصد به ‌٦٧/٢ رسیده که نسبتا مطلوب است و درصدد کاهش آن هستیم.

سلیمانی با بیان این مطلب که بهبود کیفیت فرآیند بی انتهایی است و مشارکت همگانی می‌طلبد، گفت: هر دو هفته یک‌بار تمام نقاط اندازه‌گیری شده و بر اساس آن نقاط اشکال دارد اصلاح می‌شود، هر چند شکایات مردمی ‌راجع به اختلالات کاهش یافته و این شکایات طی یکسال گذشته از ‌٦/٥ به دو درصد کاهش یافته است.

  • ۸۵/۰۹/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">