ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دیر به سراغ بخش فناوری اطلاعات رفتیم

| شنبه, ۸ آبان ۱۳۸۹، ۰۴:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با وجود اهمیت فناوری اطلاعات در جمهوری اسلامی ، اسم این وزارتخانه تا سال 1383 پست ، تلگراف و تلفن بود، از این رو توجه به بخش فناوری اطلاعات قدری دیر در کشور شروع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،'رضا تقی پور' روز شنبه در مراسم معارفه سه معاون جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تودیع معاونان پیشین این وزارتخانه ، دلیل کاستی در ساختار اداری این وزارتخانه را دیر رفتن به سراغ موضوع فناوری اطلاعات عنوان کرد.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که کاری در زمینه فناوری اطلاعات در کشور صورت نگرفته است، بلکه در پنج سال اخیر شاهد تحولات و تغییرات زیادی در ساختار اداری بخش فناوری اطلاعات بودیم .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه نیاز به یک جهش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داریم و حرکت عادی پاسخگوی نیازهای کشور نیست، افزود: در یک دوره توقع مردم محدود به ارتباطات صوتی و تامین نیاز ارتباطات تلفنی بود ، امروز با اتفاقاتی که در دنیا رخ داده است، اگر ارتباطات را به صوت ، داده و تصویر تقسیم کنیم ، در بخش صوت پاسخگو هستیم ولی در بخش داده ( دیتا ) با وجود تلاش های زیادی که شده ، یکپارچگی وجود ندارد و نیازمند تلاش بیشتر هستیم .

تقی پور با تاکید براینکه در مورد تامین پهنای باند داخل باید تلاش بیشتری در کشور صورت گیرد، افزود: حوزه ارتباطات تصویری نیز جدید است و نیازمند تاسیس شبکه های جدید و پهنای باند زیاد برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی کشور هستیم .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پهنای باند زیاد و ارتباطات است که می تواند حضور اقتصادی ما را در دنیا تقویت کند و ارتباط معنوی جمهوری اسلامی ایران را با دنیا برقرار سازد .

به گفته تقی پور آنچه جمهوری اسلامی در مقابل جنگ نرم می تواند ارایه کند، همین حوزه فناوری اطلاعات است و با فناوری اطلاعات می توان به مقابله با جنگ نرم رفت.

وی با اشاره به اینکه روز به روز نیاز کشور به فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر می شود ، اظهار داشت : خدمات این حوزه را باید مدیریت کنیم و خدمات باید با سرعت و کیفیت بهتر به مردم ارایه شود .

تقی پور با اشاره به تبدیل شرکت فناوری اطلاعات به سازمان فناوری اطلاعات ، اظهار داشت: با تغییر نام این سازمان ، ماموریت و ساختار آن نیز تغییر می کند .

وی تاکید کرد که ساختارهای سنتی پاسخگویی شرایط جدید نیست و امروز نیازمند ساختارهایی پوینده و بالنده هستیم .

وی با اشاره به سختی کار در بخش فناوری اطلاعات تصریح کرد که فناوری اطلاعات یک بخش نیست ، یک لایه است که در تمام بخش ها باید گسترده شود.

تقی پور ایجاد کارگروه فناوری اطلاعات دولت را گام موثری در جهت کمک به این حوزه عنوان کرد و گفت: مدیریت بخش فناوری اطلاعات در کارگروه اطلاعات دولت در حال شکل گیری است . ایجاد این کار گروه فرصت مناسبی برای ساماندهی این حوزه است و پیش از تشکیل این کارگروه اتخاد یک تصمیم در این حوزه نیاز به وقت زیاد داشت.

وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات می تواند بازوی اجرایی این کارگروه باشد و مصوبات مورد نیاز سازمان نیز از سوی این کارگروه تامین می شود .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه توسعه فناوری اطلاعات در ذات خود امری در جهت توسعه عدالت است .افزود: ایجاد یک دفتر خدمات ارتباطی در روستا به معنای توزیع امکانات همسطح در کشور است.

تقی پور تصریح کرد : توسعه فناوری اطلاعات در راستای تحقق شعارهای چهارگانه دولت ( مهرورزی ، عدالت محوری ، تعالی و پیشرفت و خدمت رسانی ) است .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با قدردانی از زحمات 'عبدالمجید ریاضی' معاون پیشین برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارتخانه گفت: امروز اسناد راهبردی در حوزه ارتباطات تهیه شده و یکی از زحمات اساسی در پنج سال گذشته تهیه این اسناد بوده است و اکنون نقشه راه را در دست داریم.

تقی پور بابیان اینکه در جایگاه دولت و حاکمیت موضوع سیاست گذاری ، هدایت و نظارت را بحث اصلی خود می دانیم، در زمینه برنامه های آتی شرکت ارتباطات زیر ساخت گفت: در حوزه زیر ساخت و در زمینه ارتقای پهنای باند داخلی کارهای انجام نشده زیاد داریم .

وی مدیریت اینترنت و ایجاد یکپارچگی بین همه بخش ها را از دیگر کارهایی عنوان کرد که باید در آینده به آنها پرداخته شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد مرکز مدیریت فناوری اطلاعات در وزارتخانه گفت: ایجاد این مرکز یکی از مصوبات کارگروه فناوری اطلاعات دولت بود که در حضور آقای رئیس جمهور تصویب شد.

تقی پور افزود: وقتی می گوییم جایگاه فناوری اطلاعات باید ارتقا پیدا کند یعنی در خود وزارتخانه هم باید به صورت متمرکز این فعالیت را دنبال کنیم .

وی افزود: دربرنامه پنجساله پنجم توسعه کشور یک جهش در فناوری اطلاعات را دنبال می کنیم ،پست بانک در فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی در بین بانکهای کشور باید اول شود و در سایر شرکت های زیر مجموعه نیز باید خدمات الکترونیکی توسعه یابد .

وی افزود: همانطور که دولت دهم نخستین دولت الکترونیک نام گرفته است ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نخستین وزارتخانه الکترونیکی خواهد بود.

تقی پور گفت : قصد داریم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به یک الگوی خوب در سطح ملی و یک وزارتخانه نمونه در زمینه الکترونیک تبدیل کنیم که تمام فرآیندهای اداری در آن بصورت الکترونیکی انجام می شود.

گفتنی است در مراسم امروز ، ' صمد مومن بالله ' بعنوان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ، ' محمد فرقانی ' بعنوان معاون وزیر و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت ، ' علی حکیم جوادی ' بعنوان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ' علی رستمی ' بعنوان رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه ، معرفی شدند .

در این مراسم از زحمات ' عبدالجمید ریاضی ' معاون پیشین برنامه ریزی و نظارت راهبردی و ' سعید مهدیون ' رئیس سازمان فناوری اطلاعات قدردانی شد .

  • ۸۹/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">