ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس دیوان محاسبات گفت: 10 درصد دستگاه‌ها از طریق سامانه اطلاعات خود را به دیوان ارائه می‌دهند.
به گزارش فارس، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در همایش روز کتابدار با تاکید بر اینکه هزینه‌های هنگفتی در کشور اختصاصا در حرفه کتابداری و حسابرسی در حوزه فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است، اظهار داشت: این هزینه‌ها در دستگاه‌ها از جمله دیوان عدالت، دیوان محاسبات، بورس، خزانه و بسیاری از جاهای دیگر انجام شده است، اما هنوز نسبت به بارگذاری اطلاعات مجبوری از کاغذ و سی دی استفاده کنیم. در دیوان صفر تا صد رسیدگی‌ها در پرونده‌های دیوان آی تی پایه است. شما حسابداران که در رابطه از صیانت از بیت‌المال دغدغه دارید، به این مباحث توجه کنید.

رئیس دیوان محاسبات گفت:‌دیوان خودش را با سامانه‌های شما تطبیق می‌دهد، اما نسبت به بارگذاری و اتصال سامانه اهتمام داشته باشید. در حال حاضر 10 درصد دستگاه‌ها تا حدودی نیمه‌آنلاین از آنها اسناد و مدارک می‌گیریم.

وی یکی از مباحث و دغدغه‌ها در حوزه حسابداری را مربوط به محاسبه قیمت تمام‌شده استاندارد دانست و گفت: پیشرفت ما در این زمینه کم است و چه کسی باید این کار را بکند. قرار نیست کسی از آسمان بیاید، بلکه حسابداران هستند و برنامه ریزی و ساماندهی نیز می‌توان در این زمینه داشت.

وی با بیان این که دیوان محاسبات چند دغدغه در موضوع حسابداری و حسابرسی دارد اظهار داشت: چارچوب ارزشی حاکم بر رسیدگی‌های دیوان محاسبات در شعارهای نظارت مستمر پیشگیرانه هدایت گری و مقتدرانه است.

وی با اشاره به اینکه دو فاکتور در حوزه اجرا وجود دارد بیان داشت : دوست داریم چیزی منجر به پرونده برای رسیدگی در دیوان محاسبات نشود و جزء آرزوهای ما است که پرونده تخلف تشکیل نشود.

وی ادامه داد : آموزش و مشاوره به مدیران می‌تواند نقش هدایتگری را داشته باشد. به مدیران اعتماد داریم و قاطبه ی آن ها پاک و باشرف هستند بخشی از تخلفات ناشی از عدم اشراف به قوانین و ضوابط است.

عادل آذر خاطرنشان کرد: حسابداران و حسابرسان نظام نظارتی و کنترلی هستند اگر در دستگاه‌های دولتی و خصوصی نظام کنترلی داخلی مباحث را رصد کند حسابدار با اخلاق فنی و حرفه‌ای رفتار کند در انتها انضباط مالی شفافیت و پاسخگویی وجود خواهد داشت.

رییس دیوان محاسبات از جامعه حسابداران در خواست کرد که مباحثی مانند ارتباط سیستمی بین واحدهای حسابرسی دستگاه‌ها را در نظر بگیرند و گفت برخی دستگاه‌ها وجود دارند که حسابرسی و حسابداری داخلی ندارند و باید فکری به حال آنها کرد مثلاً وظایف به ذیحساب محول شود .

وی افزود: طبق قانون محاسبات حسابدار می تواند گزارش تخلف و احتمالا جرم را مستقیماً به رئیس دیوان محاسبات بدهد و رئیس نیز مکلف است به هیئت مستشاری ارائه کند یعنی حلقه دادسرا دیگر وجود ندارد و این نشان از اهمیت و جایگاه حسابرسی است.

 

سامانه ثبت حقوق و مزایا کامل نیست

رئیس دیوان محاسبات درباره سامانه ثبت حقوق و مزایا گفت: اصل این سامانه در سازمان اداری و استخدامی مستقر و تحت نظارت ماست.

وی افزود: این سامانه خوب است اما کامل نیست، به عنوان مثال برخی از دستگاه ها پرداخت های قانونی خود را در سامانه اظهار نمی کنند در این راستا نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشته ام و مواردی که باید به این سامانه اضافه می شد را اعلام کرد.

آذر گفت: اگر این سامانه جامع شود می توان تمامی پرداختی های یک کارمند دولت را مشاهده کرد.

  • ۹۸/۰۹/۱۲

دیوان محاسبات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">