ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ماهنامه علمی ساینس به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجمین سالروز ساخت اولین ویروس رایانه ای ، مقاله ای را منتشر کرده و در آن فعالیت و توسعه ویروس ها و دیگر برنامه های مخرب رایانه ای را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقاله به قلم ریچارد فورد از موسسه فناوری فلوریدا و ایژن اسپافورد از دانشگاه پوردو نوشته شده است.
در این مقاله آمده است: در سال 1985یک دانشجوی دانشگاه پیستبورگ اولین نمونه از نرم افزارهای مخرب را با عنوان " Elk Cloner" اختراع کرد. این ویروس از طریق تبادل اطلاعات داخل فلاپی دیسک منتقل می شد. در آن زمان به نظر می رسید این ویروس بسیار دلخراش باشد. یک خبر عجیب که باوجود این، نگرانی های زیادی را موجب نشد. به طوری که تقریبا هیچکس نمی دانست صدماتی که ویروس ها در مدت این 25 سال به دنیای انفورماتیک وارد می کنند برابر با میلیاردها دلار است. حتی امروزه هم کمتر کسانی می توانند هزینه های صنعت آنتی ویروس ها را تصور کنند. امروزه ویروس های رایانه ای از فضای زیادی برای زندگی برخوردارند و روز به روز گسترده تر می شوند.
ویروس های معروف

ویروس های رایانه ای به پردازشگرهای رایانه ها آسیب می رسانند. برای شناسایی ویروس های بسیار معروف نیازی نیست که به زمان های دور برگردیم. درحقیقت ویروس (کرم) "Morris Worm" در سال 1988 با آلوده کردن شبکه اینترنت که در آن زمان اولین گام های خود را برمی داشت، تمام دنیا را آلوده کرد.
چند سال بعد در 6 مارس 1992، اپیدمی جهانی ویروس لگام گسیخته "میکل آنژ" میلیاردها دلار به رایانه های تمام دنیا خسارت وارد کرد. همچنین ویروس های متاخر " کد قرمز" ، " نیمدا" و "ملیسا" را نباید از یاد برد.
اما از زمانی که ویروس ها پا به عرصه وجود گذاشتند، برنامه های مخرب هم ظهور یافتند. این برنامه ها به سرعت از طریق پست الکترونیک که هدف اصلی هجوم آنها بود، گسترش می یافتند. به این برنامه های مخرب به شکار اطلاعات شخصی مهمی چون کدهای کارت های اعتباری می پرداختند، عنوان " فیشینگ" اطلاق شد.
همچنین برنامه های مخرب دیگری که به برنامه های جاسوسی یا "اسپای ور" معروف شدند نیز صدمات زیادی به دنیای انفورماتیک وارد کردند.
راه حل ها و افسانه های غلط

متاسفانه به نظر نمی رسد که حتی پس از گذشت یک ربع قرن این تعرضات خطرناک روبه پایان باشند. سیستم های انفورماتیکی هر روز پیچیده تر و مملو از عملکردهای مختلف می شوند و درنتیجه حملات نفوذی هم شدیدتر و مخرب تر می شوند.

عقیده رایج براین است که "ویروس ها تنها برای مایکروسافت مشکل ساز هستند" و برای مثال به نظر می رسد که رایانه های "مک" اپل از این نظر مشکلی نداشته باشند. همانطور که سیستم عامل های "لینوکس" و "یونیکس" امن تر از "ویندوز" هسنتد

اما این یک اشتباه محض است و درحقیقت هیچ سیستمی کاملا امن نیست.
شاید برخی از محصولات مایکروسافت انتخاب های ساختاری مناسبی برای اینگونه حملات باشند اما بی تردید سیستم های مک و یونیکس نیز می توانند مورد حملات پردامنه ای قرار گیرند. به هرحال باید پذیرفت که این مشکل تنها با انتخاب یک سکوی سیستم عامل حل نمی شود.
پیچیدگی ها و امکانات

به اعتقاد مولفان مقاله ساینس، رایانه های مدرن به همان اندازه رایانه های ساده در معرض خطر هستند. رشد پیچیدگی آنها ناشی از "لباس فناوری" است که مصرف کنندگان بر قامت آنها دوخته اند. هرچند نباید فراموش کرد که این لباس تنها ویژه رایانه های نیست و برخی از تلفن های همراه کم اهمیت تا قویترین ابزارهای قابل حمل نیز در معرض این خطرات قرار دارند به طوری که ویروس ها همگام با رشد میزان اتصال حتی به این ابزارها هم نفوذ کرده اند.
عامل انسانی

به نظر می رسد نابودی برنامه های مخرب بسیار دور باشد. هیچ یک از متخصصان و محققان قادر به محافظت کامل از رایانه ها نیستند و انسان ها اغلب "حلقه ضعیفی " در حل این مشکل هستند. به اعتقاد بسیاری از محققان برای رفع محدودیت های طبیعت انسان زمان زیادی نیاز است. بنابراین ما همچنان مجبوریم از هم اکنون خود را برای برگزاری سالروز ویروس ها در سال آینده آماده کنیم و به انتظار بنشینیم که در این یکسال چند ویروس و برنامه مخرب به رایانه های ما حمله ور می شوند.
..................................

ترجمه: هدا عربشاهی

  • ۸۶/۰۴/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">