ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روسیه، گوگل را به فیلترینگ تهدید کرد

| دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

مقامات مسکو تهدید کردند که به زودی دسترسی کاربران روس را به گوگل مسدود خواهند کرد، مگر اینکه این غول جست وجوی اینترنتی بر اساس قوانین روسیه، چندین وب سایت مشخص را مسدود کند.
Fox News- روسیه بعد از تصویب یک قانون در ماه سپتامیر فشار زیادی را بر شرکت های اینترنتی اعمال می کند. بر اساس این قانون جدید که برای مبارزه با محتوای زیان آور و تشکیل لیستی از سایت های ممنوعه تصویب شده است، گوگل یا باید از نمایش این سایت ها در لیست نتایج جست وجویش خودداری کند یا خود را برای فیلتر شدن در روسیه آماده کند.
گفته می شود که فهرست ممنوعه روس ها شامل سایت هایی است که موجب نفرت پراکنی می شوند و برای کاربران روس مضر هستند، اما موضوع اینجاست که برخی سایت های خبری مثل پایگاه های اوکراینی نیز در این لیست به چشم می خورد که به نظر می رسد به دلایل سیاسی زیان آور هستند. 
آژانس های خبری روس روی چهارشنبه به نقل از ویتالی سوباتین، معاون آژانس نظارت بر ارتباطات این کشور، نوشتند که مقامات مسکو می خواهند موتورهای جست وجویی مثل گوگل را در صورتی که از قوانین جدید این کشور پیروی نکنند؛ مسدود کنند. 
این در حالی است که اوایل ماه جاری میلادی نیز دپارتمان قانونگذاری نظارت بر ارتباطات روسیه یا راسکوم نادزور اعلام کرده که پرونده ای قضایی برای گوگل در دست دارد که احتمالا این شرکت را به ۱۰ هزار و ۴۰۰ دلار جریمه متهم خواهد کرد.
الکساندر ژاروف، رئیس بخش راسکوم نادزور به خبرنگاران گفت: این سازمان گوگل را جریمه می کند و دلیل جریمه به این دلیل است که شرکت گوگل از اتصال به رجیستری منابع ممنوعه و فیلتر کردن سایت های موجود در آن امتناع کرده بود. او گفت که اگر این شرکت انتشار لینک ها با محتوای غیرقانونی را حذف نکند این سازمان ممکن است علیه گوگل یک پرونده جدید باز کند.
این در حالی است که گوگل چند سالی است بازار پررونق چین را از دست داده است. همانطور که در گزارش دیروز گفته شد، سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل هفته گذشته در جلسه پرسش و پاسخ نمایندگان کنگره آمریکا به صراحت گفت که هیچ برنامه ای برای فعالیت در چین و راه اندازی موتور جست وجو (دراگون فلای) در چین ندارد. پس به نظر می رسد که گوگل علاقه چندانی ندارد که بازار چند ده میلیون دلاری روسیه را نیز از دست بدهد. 
برخی کارشناسان معتقدند که گوگل در برخی موارد به مانند فیلترشکن عمل می کند و امکان مشاهده مطالبی که در کشورهای مختلف ممنوع هستند را برای کاربران خود ممکن می کند.
گفتنی است در روسیه برای فیلتر یا بستن یک پایگاه اینترنتی یا برنامه کاربردی در فضای سایبر همچون تلگرام، سازمان های امنیتی، دستگاه های دولتی یا هر شاکی دیگری باید نخست شکایت خود را به دادگاه ببرند و در صورت کسب دستور قضایی، فیلترینگ اجرا می شود. بنابراین پس از صدور حکم دستگاه قضایی در روسیه، مسوولان اینترنت در این کشور اجازه این کار را پیدا می کنند.
معترضان به این مساله نیز می توانند به دستگاه قضایی شکایت کنند تا حکم صادر شده توسط دادگاه دیگری بار دیگر بررسی شود. 


 گامی بزرگ تر علیه آمریکا
خط و نشان های روسیه برای گوگل در حالی است که گروهی از نمایندگان مجلس قانونگذاری روسیه طرحی را پیشنهاد داده اند که به موجب آن دولت این کشور برای مقابله با شرکت های فناوری آمریکا اینترنت را بیشتر کنترل خواهد کرد. نمایندگان مذکور ارایه این طرح را واکنشی به رفتار پرخاشگرانه و تند آمریکا در حوزه امنیت سایبری توصیف کرده اند.
هدف اصلی از ارائه طرح یاد شده جلوگیری از انتقال ترافیک اینترنتی روسیه از طریق شبکه ها و شرکت های اینترنتی خارجی و به خصوص آمریکایی است. ارایه دهندگان این طرح عمدتا از حزب روسیه متحد بوده و اکثریت پارلمانی را در این کشور در دست دارند و لذا می توان انتظار داشت طرح یاد شده در دومای روسیه به تصویب برسد.
در این طرح، کنترل دقیق تر اینترنت برای مقابله با استراتژی توسعه طلبانه امنیت سایبری آمریکا نیز پیش بینی شده است. 
این اولین بار نیست که روسیه در برابر شرکت های فناوری آمریکا موضع تندی می گیرد. پیش از این روسیه تحقیقاتی را در مورد عملکرد شرکت هایی مانند فیس بوک و مایکروسافت در خاک خود انجام داده بود.

  • ۹۷/۰۹/۲۶

گوگل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">