ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رونق بازار دریافت و پرداخت های الکترونیکی

| شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۲:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

خدمات بانک‌ها و شرکت‌های تجارت الکترونیک از مدتی پیش روند روزافزونی گرفته و مردم شاهد خدمات جدید در این زمینه هستند که البته اطلاع‌رسانی در این زمینه به اندازه کافی نبوده است.

به گزارش (ایسنا) در یک رقابت تنگاتنگ تقریبا تمامی بانک‌ها کارمزد پذیرندگان دستگاه‌های کارت‌خوان را حذف کرده‌اند و برای پذیرندگان جایزه‌ها هنگفت هم تعیین کرده‌اند. بانک تجارت هم در پایان سال واریز لحظه‌ای وجوه به حساب فروشگاه‌های مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان این بانک را اعلام کرد.

از سوی دیگر هر روز اخبار زیادی در زمینه فراهم شدن امکانات جدید برای پرداخت و دریافت الکترونیک اعلام می‌شود. مثلا بانک تجارت امکانی فراهم کرده است که می‌توان صرفا با اتصال یک برچسب (TAG) الکترونیک بسیار کوچک به گوشی تلفن همراه تمام پرداخت‌های الکترونیک را صرفا با نزدیک کردن گوشی به دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی به انجام رساند.

همچنین اخیرا شارژ ایران‌سل، تالیا و همراه اول علاوه بر برخی دستگاه‌های خودپرداز از طریق دستگاه‌های مستقل یکی از شرکت‌های تجارت الکترونیک انجام می‌شود. به این صورت که با گذاشتن پول نقد در این دستگاه‌ها عمل شارژ به میزان مورد نظر انجام می‌شود اما شاید در آینده این امکان فراهم شود که این دستگاه‌ها با قبول کارت‌های بانکی مستقیما اقدام به کسر از حساب مشتریان شرکت کنند.

در این زمینه یکی از مسئولان شرکت پرشین‌سوئیچ می‌گوید: "قابلیت مدیریت، نظارت، نگهداری و به‌روزرسانی پایانه‌ها از راه دور طریق این دستگاه‌ها فراهم می‌شود. همچنین امکان ارتباط با بانک طرف قرارداد و سیستم مرکزی بانکداری و ارتباط با سایر بانک‌ها و مشتریان آن‌ها از طریق شتاب وجود دارد. "

به گفته او "در حال حاضر از طریق دستگاه‌های این شرکت شارژ ایرانسل، تالیا و همراه اول به صورت نقدی انجام می‌شود."

به نظر می‌رسد بانک مرکزی در صدد است در آینده نزدیک امکان دریافت و پرداخت الکترونیک را از طرقی غیر از بانک‌ها و از طریق شرکت‌های تجارت الکترونیک هم فراهم کند. البته تصویب آیین‌نامه بانک مجازی نشان از این دارد که از سویی دیگر بانک مرکزی می‌خواهد آن‌ها را در قالب بانک به عرصه فعالیت وارد کند.

باید همچنان منتظر تحولات جدید در این زمینه با ورود شرکت‌های تجارت الکترونیک به عرصه دریافت و پرداخت الکترونیک به غیر از نقش پیمانکاری آن‌ها باشیم.

  • ۸۹/۰۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">