ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از هوشمندسازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی از انجام ۲۵ استعلام سیستمی و برخط از ۲۰ دستگاه اجرایی مختلف برای صدور هوشمند کارت بازرگانی خبر داد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علی رهبری» در این مراسم که با حضور وزیر صنعت و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: صدور کارت بازرگانی، مجوز ورود، تامین ارز، حمل بین الملل، تخلیه و انبارش از بخش های تجارت خارجی و تشریفات گمرکی، حمل داخلی و انبارداری، حمل شهری و فروش بخش تجارت داخلی را تشکیل می دهند.

وی همچنین با بیان اینکه برای هر بخش سامانه تعیین شده است، گفت: سامانه‌ها به خوبی شکل گرفته است و اغلب آنها به سامانه جامع تجارت متصل شده است و با سامانه جامع تجارت که پنجره واحد تجارت است، تبادل اطلاعات می کنند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت همچنین با بیان اینکه لایه های حاکمیت و دستگاه های مختلف در این موضوع سهیم هستند و ذیل هر کدام فعالان اقتصادی تعریف می‌شوند، تصریح کرد: وزارتخانه‌هایی از جمله صنعت، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، ارتباطات، نفت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دستگاه‌هایی از جمله سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی و بیمه مرکزی در این موضوع دخیل هستند.

رهبری همچنین یکی از خدماتی که لایه کسب و کارها انتظار دارند تا لایحه حاکمیت برای آنها انجام دهد را صدور مجوز دانست و اضافه کرد: ۷۲ هزار واحد صنعتی، ۶ هزار معدن، ۳۶هزار بنگاه و ۱۰۵ واحد دارای نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) و بیش از سه میلیون واحد صنفی وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی فرآیند اینماد است، گفت: در سال ۱۳۹۸ تمامی فرآیندهای صدور اینماد را به طور سیستمی و بدون دخالت انسانی کردیم که مدت زمان صدور از ۵ روز کاری به کمتر از یک روز و در برخی موارد به کمتر از یک ساعت رسید.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت همچنین بیان کرد: گام دوم کارت بازرگانی بود که خدمات پشتیبانی سامانه ای را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می داد. صدور کارت بازرگانی ابتدا الکترونیکی و بعد هوشمندسازی شد و اکنون بدون محدودیت زمانی، بدون مراجعه حضوری و بدون دخالت عامل انسانی صادر می‌شود.

در این مراسم علاوه بر وزیر صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین شافعی «رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران»، علی مویدی خرم آبادی «رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و رضا حاجی پور «رییس فراکسیون تسهیل تجارت داخلی وخارجی مجلس» و نمایندگانی از اتاق اصناف، اتاق تعاون و فعالان بخش خصوصی حضور داشتند.

وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: با هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی دیگر امکان صدور و تمدید کارت بازرگانی بدون پرداخت مالیات وجود ندارد.

به گزارش فارس رضا فاطمی امین امروز در مراسم رونمایی از صدور هوشمند کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی گفت: از این پس صدور و تمدید کارت بازرگانی منوط به پرداخت مالیات شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در اذهان مردم تصاویری از سوءاستفاده از کارت های بازرگانی وجود دارد افزود: با هوشمند سازی صدور کارت بازرگانی این اطمینان را به مردم می‌دهیم که دیگر کسی نمیتواند بدون پرداخت مالیات کارت بازرگانی بگیرد و دیگر شاهد نخواهیم بود که یک کودک ۵۰۰ میلیون دلار صادرات کند و به عبارتی دیگر شاهد سوء‌استفاده در این بخش نخواهیم بود.

وی افزود: با هوشمند سازی اصلاحاتی در صدور کارت بازرگانی انجام شده است.‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم تکمیل سامانه تجارت بیان داشت:‌ وقتی سامانه جامع تجارت کامل شود روش حکمرانی و حکومت‌داری ما نیز عوض می‌شود به عنوان مثال در مورد کارت بازرگانی ما به دنبال قانونی بودیم که دیگر یک فرد سالمند در منطقه‌ای دورافتاده و یا یک کودک نتواند کارت بازرگانی بگیرد.

وی بیان داشت:‌ با هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی و ضوابطی که برای صدور آن تعیین شده است دیگر هیچ فردی بدون پرداخت مالیات نمی‌تواند کارت بازرگانی دریافت کند و هوشمندسازی ابزار مقابله با سوء استفاده را به ما داده است.

فاطمی امین با اشاره به فراهم شدن بحث نظارت در فرآیند هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی بیان کرد: بر این اساس راه بسیاری از مفاسد بسته شده و یکی از موارد و پیگیری‌های ما حذف رانت و امضاهای طلایی است که در حوزه کارت بازرگانی این اتفاق افتاده است و در بورس کالا هم موضوع حذف امضاهای طلایی و رانت انجام شده است.

وی به وضعیت صادرات بسیار مناسب کشور اشاره کرد و گفت:‌ ما از مرز 40 میلیارد دلار صادرات در سال جاری به صورت قطعی عبور کرده‌ایم.

فاطمی‌امین بیان داشت: برای ما شناسایی موانع صادراتی بسیار اهمیت دارد لذا این موانع با پیشنهاد صادرکنندگان شناسایی شده است و وظیفه ما این است که تلاش کنیم قید و بندها را برداریم و این کار را خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت‌های بسیاری پیش‌رو داریم و اگر موانع را رفع و از تولید پشتیبانی کنیم بسیاری از مسائل در مدیریت بازار حل خواهد شد.

وی افزود: دستگاه‌های زیادی در مورد سامانه جامع تجارت مسؤولیت دارند اما متولی آن وزارت صمت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اسفند ماه خبر تکمیل این سامانه را خواهیم داد گفت: وقتی این سامانه کامل شود حاکمیت باید 4 اقدام شامل اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت انجام دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">