ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رؤیای اینترنت نامحدود ایرانیان بر باد رفت

| چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۰۶ ب.ظ | ۰ نظر

اینترنت نامحدود غیرحجمی از رویاهای خیلی‌ها در ایران است؛اینکه دغدغه حجم دانلود را در اینترنت ثابت نداشته باشند و بتوانند مثلا به راحتی از اپلیکیشن‌های تلویزیون اینترنتی یا موارد دیگر مثل سایت‌های پخش فیلم استفاده کنند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دیروز با انتشار جدولی خبر از نهایی شدن فروش اینترنت نامحدود در کشور داد. اما مسئله مهم درباره این اینترنت نامحدود باز هم تعیین سقف دانلود و حجم استفاده از اینترنت است. براساس اعلام وزیر ارتباطات اگر مثلا شما مشترک سرویس با سرعت ۱۶مگابیت بر ثانیه باشید و بیشتر از حد اعلام شده از سوی شرکت اینترنت‌تان مصرف کنید سرعت‌تان به‌صورت خودکار به ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه سوئیچ می‌کند. قرار است این سقف دانلود میان شرکت‌ها رقابتی باشد اما معلوم نیست که شرکت‌ها قرار است چه سقف دانلود ماهانه را تعیین کنند.

بسیاری از شرکت‌های معروف ISP در ایران هم‌اکنون هم مشغول ارائه سرویس‌های نامحدود با حدمجاز مصرف 30 تا 40گیگابایت در‌ماه هستند. عملا اما برخلاف کشورهای دیگر جهان رؤیای اینترنت ثابت نامحدود با قیمت‌های منطقی برای کاربران ایرانی بار دیگر بر باد رفته است.

 

کشورهای دیگر از چه اینترنتی استفاده می‌کنند؟

Fair Usage Policy یا مصرف منصفانه که وزیر ارتباطات به‌عنوان سقف تغییر سرعت در اینترنت ADSL مبتنی بر سیم مسی مطرح کرده در کشورهای دیگر هم ممکن است وجود داشته باشد.البته با یک تفاوت بزرگ مثل سقف ۲۰۰گیگابایت تا یک ترابایتی کاربران در‌ماه و نه حد رویاگونه 30 تا 40 گیگابایتی شرکت‌های ایرانی. آن هم درحالی‌که سرعت بالای اینترنت برای بسیاری تبدیل به یک آرزو شده است. در کشوری مانند سنگاپور که خیلی هم از ما دور نیست، میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت ۱۶۵مگابیت بر ثانیه است!

 

مشکلات کیفیت اینترنت

به گزارش همشهری، اما به غیراز سرعت، شاخص‌های کیفی اینترنت ایران وضعیت نامناسبی در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی دارند. به‌خاطر ویژگی‌های اینترنت بعد مسافت باعث از دست رفتن بسته‌ها یا به‌اصطلاح packet loss می‌شود. این از دست رفتن بسته‌ها همواره باعث قطعی سرویس نمی‌شود اما اگر از حد مجاز فراتر رود به قطع سرویس منجر می‌شود. اما در عین حال میزان تأخیر یا Latency ایران که دلایل خاص خود را دارد، باعث افت بیش از حد استاندارد بسته‌ها می‌شود. این موضوع در اینترنت ایران به‌خصوص در برخی سرویس‌ها مانند ویدئو یا تماس تصویری بیشتر به چشم می‌خورد؛ درحالی‌که در برخی سرویس‌ها مانند دانلود فایل عملا مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ به همین دلیل هم هست که مثلا کاربران در زمان‌هایی سرعت دانلود خوبی دارند اما در همان زمان کیفیت بدی را هنگام دیدن یک فیلم اینترنتی مشاهده می‌کنند.

به بیان واضح‌تر برخی سرویس‌ها مانند دانلود فایل اساسا با تأخیر زیاد هم قابل کارکردن هستند اما سرویس‌هایی مانند دیدن فیلم به‌صورت آنلاین یا تماس تصویری اینگونه نیستند. در واقع میزان بالای Packet Loss در اینترنت ایران یکی از مهم‌ترین دلایل کیفیت پایین سرویس‌های اینترنتی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">