ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رکود عمیق و آینده تاریک بازار کامپیوتر

| چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به وضعیت کنونی بازار کامپیوتر گفت: از حدود یکسال پیش تاکنون که نرخ دلار در بازار آزاد جهشی چند برابری به خود گرفت، قیمت کالاهای کامپیوتری همانند سایر کالاها در صنوف مختلف افزایش یافت و کماکان به دلیل نوسان  نرخ ارز به ثبات نرسیده است. این امر موجب شده تا کاربران به دلیل کاهش بنیه مالی و در اولویت قراردادن رفع نیازهای اساسی از خرید کالاهای کامپیوتری منصرف شوند و به این ترتیب بازار در رکود عمیقی فرو رود.

روابط عمومی اتحادیه فناوران- منوچهر زند افزود: هرچند در حال حاضر تمامی صنوف با مسایل و مشکلات اقتصادی بسیار زیادی مواجه هستند، اما این مشکلات در صنف کامپیوتر به دلیل کاهش توان خریداران با رکود و رخوت بیشتری گره خورده است، به گونه‎ای که فروشندگان کالا در یاس و ناامیدی کامل به سر می‎برند و متاسفانه دورنمای تیره و تاری از وضعیت بازار کامپیوتر ترسیم شده است.

زند تصریح کرد: به گفته کارشناسان، قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است، به گونه ای که اکنون در تامین مایحتاج عمومی خود مانده‎اند. به همین دلیل  خرید ملزومات کامپیوتری خود را به بعد موکول کرده یا کلا منصرف شده‎اند.

وی افزود: از طرف دیگر فروشندگان کالا و خدمات کامپیوتری به دلیل رکود یا مجبور به تعدیل نیرو  شده‎اند و یا کاسبی را رها کرده و سرمایه خود را به بخش های دیگری سوق داده‌اند.

زند در مورد دیگر تبعات رکود بازار کامپیوتر گفت: آن سوی دیگر مشکل اینجاست که استفاده از تکنولوژی روز اکنون تمام اقشار جامعه را درگیر کرده است و با قاطعیت می‎توان گفت محدودیت و عدم توان کاربران در تهیه و خرید تجهیزات کامپیوتری، بسیاری از فعالیت‎های روزمره آنها را با مشکل مواجه خواهد کرد و مردم از استفاده تکنولوژی‎های جدید محروم خواهند شد.

وی تصریح کرد: در سال‎های اخیر بدلیل پیشرفت سریع تکنولوژی، نفوذ بسیار بالای اینترنت و وجود اپلیکیشن‎های کاربردی در تمامی سطوح جامعه، به اجبار نوع و شیوه زندگی مردم تغییر کرده است که این امر باید موجب رونق بازار کامپیوتر می شد، در صورتی که اکنون به دلیل شرایط بد اقتصادی و تورم شدید ناشی از افزایش قیمت‎ها رکود شدیدی در  بازار حاکم شده است.

وی همچنین در خصوص وضعیت واردات کالا در صنف کامپیوتر گفت: بیش  از 95 درصد از اقلام و قطعات اصلی و جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها، وارداتی است. به همین دلیل  فعالان آن نسبت به سایر صنوف مختلف با مشکلات و مسایل حادتری دست و پنجه نرم می‎کنند که ضروری است دولت تدبیر درستی برای رفع این مشکلات اتخاذ کند.

نایب رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران اضافه کرد: در عین حال کالای کامپیوتری عمر بسیار کوتاهی دارند و خیلی سریع از دور خارج می‎شوند، بنابراین مشکلات وارداتی اعم از ثبت سفارش و به خصوص زمانبر بودن ترخیص کالا از گمرک به واردکنندگان آسیبی جدی می‎زند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ حمایتی از فعالان صنف کامپیوتر در طرح‎ها و لوایح دولتی صورت نگرفته است، گفت: با توجه به ارتباط فرهنگی و ضریب نفوذ گسترده تجهیزات و کالاهای این صنف در اقشار مختلف جامعه و وابستگی مردم به این کالاها، لازم است ترتیبی اتخاذ شود که هزینه‎های سرسام آور فعالان این صنف کاهش پیدا کند تا شاید بتوان از  آسیب خطرناکی که صنف را تهدید می‎کند، نجات یافت.

وی توضیح داد:  یکی از موارد بسیار مهم در شرایط نابسامان اقتصادی، تحمیل مالیات‎های سنگین به واحدهای صنفی که باعث به تعطیلی کشاندن بسیاری از واحدها و عدم تمایل سرمایه گذران به سرمایه‎گذاری در این صنف شده است.

وی تصریح کرد: مشوق‎های مالیاتی و بیمه‎ای می‏تواند راهکاری مناسبی در جهت حمایت از صنوف و ایجاد اشتغال باشد به این صورت که هر واحد صنفی، تولیدی در ازای استخدام هر کارمند جدید از درصد تخفیف مالیاتی و بیمه‎ای خاص و معینی برخوردار شود. این روش یک قرارداد برد- برد بین اصناف و سازمان‎های مربوطه است. زیرا هم صنوف از آن بهره می‎برند و هم دولت بدون پرداخت هزینه‎های سنگین باعث ایجاد اشتغال تعداد زیادی از بیکاران جویای کار خواهد شد. مشروط بر اینکه روش فوق درست و در کمال صداقت اجرا شود.

به گفته وی، در حال حاضر عدم همکاری سازمان‎های مربوطه از جمله سازمان امور مالیاتی، گمرک، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد و ... با فعالان صنف کامپیوتر باعث عدم رغبت سرمایه‎گذاری در صنف و گرایش به سوی فعالیت‏هایی با سود بیشتر شده است. لذا نقش سازمان‏ها و نهادهای بالادستی در اتخاذ تصمیم‎های مناسب و عدم تایید و تصویب بخشنامه‎های خلق الساعه در حمایت از صنف کامپیوتر بسیار حیاتی و ضروری است.

زند عنوان کرد: هرچند بسیاری از مشکلات موجود به دلیل تحریم‌های خارجی است اما نمی توان نقش خودتحریمی داخلی را نادیده گرفت. متاسفانه بسیاری از مواقع خودتحریمی‎های داخلی بیشتر از تحریم‎های خارجی باعث نابسامانی در سطح بازار شده است.

وی افزود: آنچه مسلم است، عدم امکان ثبت سفارش درست و به موقع و ایجاد رانت‎های گوناگون در این فرایند نه تنها مشکل را حل نکرده، بلکه سبب رشد حباب‎گونه قیمت‎ها شده است. تصمیم‎ها و بخشنامه‎های سلیقه ای و غیرکارشناسی باعث تشدید راههای خلاف از جمله قاچاق کالا شده است. در واقع این نوع از تصمیمات ضربه مهلکی بر پیکره اقتصاد و ریشه کن شدن تولید داخلی وارد می‎کند.

نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در توضیح گفت: زمانی که بخشنامه‎ها و آیین‎نامه‏های قانونی سدی برای سرمایه‎گذاران و واردکنندگان رسمی ایجاد می‎کند و باعث تحمیل هزینه‎ها و ضررهای جبران ناپذیری به این گروه از فعالان اقتصادی می‏شود، به اجبار و به جهت تامین کالا در بازار برخی از سودجویان از این فرصت پیش آمده سواستفاده کرده و مبادرت به قاچاق کالا می‎کنند. کالای قاچاق به دلیل ارزان تر بودن قدرت رقابت و ادامه حیات را از فعالان صنفی خوشنام و قانونمند می‎گیرد و باعث حذف این گروه از بازار می‎شود.

زند تاکید کرد: کشورمان دارای نیروی انسانی جوان و خلاقی است که با حمایت درست می‎توانند کارهای  بسیار بزرگی انجام دهند. با توجه به نامگذاری سال 98 به سال رونق تولید و عجین بودن تولید با اشتغال و نرخ بالای بیکاری در کشور که حدود 3 میلیون نفر را شامل می‎شود که اغلب آنها جوانان کمتر از 30 سال هستند؛ با در نظر گرفتن میانگین هزینه ایجاد هر شغل که طبق اعلام مراجع رسمی در سال گذشته 60 میلیون تومان بوده است، حمایت و مشوق‎های دولتی در غالب مشوق‎های مالیاتی و بیمه‏ای می‎تواند بسیار کارساز باشد و منجر به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری شود.  کاملا بدیهی است؛ اگر این حمایت‎ها در غالب ضوابط و قوانین خاص انجام گیرد، می‌توانیم در تولید تجهیزات کامپیوتری به موفقیت دست پیدا کنیم مشروط بر اینکه ضوابط بجای روابط و رانت ملاک قرار گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">