ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طولانی شدن حضور ویروس کرونا در دنیا رفته‌رفته آثار خود را به همه ابعاد زندگی اعم از کسب‌وکارها، آموزش، مراودات و غیره گذاشته است و حالا شاهد تحمیل برخی تغییرات به مراسم‌های متعدد از برگزاری مجالس ختم و ترحیم گرفته تا برگزاری هیات‌های عزاداری هستیم.
به گزارش آی‌تی آنالیز به عبارت دیگر ما در حال تجربه اجباری یک سبک جدید از زندگی و متعلقات پیرامون آن هستیم و در نتیجه حالا آثار ویروس کرونا بر برگزاری مراسم‌ها و عزاداری‌های ایام ماه محرم نیز سایه افکنده است.
به همین جهت و با توجه به رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و به منظور عبور از این بحران، باید شرایطی فراهم می‌شد تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان برگزاری مراسم‌های ایام جاری نیز فراهم باشد.
در همین راستا بود که از روزهای گذشته از مقامات بالای کشور گرفته تا مسوولان دستگاه‌های مختلف، دستورات و مصوبات زیادی در خصوص لزوم برگزاری مراسم‌های مذهبی و هیات‌ها بر بسترهای فضای مجازی داشتند.
اما فارغ از این تشریفات و بروکراسی‌ها، اجرای مراسم‌های عزاداری اینترنتی، صرفا به عهده اپراتورهای سیار و ثابت ارایه‌دهنده خدمات اینترنت در کشور بود.
در حال حاضر حدود 88درصد دسترسی به اینترنت در ایران، از طریق اپراتورهای موبایل و 12درصد نیز از طریق اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت ثابت انجام می‌پذیرد.
این یعنی بار تقریبا 90درصد موفقیت در اجرای هر گونه تصمیم به ارایه خدمات الکترونیکی و اینترنتی به عهده اپراتورهای موبایل کشور است.
از  90درصد بار مذکور نیز نزدیک به 54درصد به عهده همراه‌اول و الباقی به عهده ایرانسل، رایتل و دیگر اپراتورهای مجازی و سیار کشور است.
به همین جهت بود که فشار اصلی برای ارایه پهنای باند مناسب به هیات‌های عزاداری و شرکت‌کنندگان در این مراسم به عهده اپراتورهای موبایل است.
در راستای همین موضوع اپراتورهای موبایل با تمام ظرفیت خودشان وارد شدند که بزرگترین همکاری در پیام‌رسان روبیکا بود که هر دو اپراتور همراه‌اول و ایرانسل سهامدار آن محسوب می‌شدند و به این ترتیب اینترنت سمت مصرف‌کنندگان و ارایه‌کنندگان مراسم‌های آنلاین رایگان شد.
اگرچه این برای نخستین بار در کشور بود که به هیات‌های مذهبی در کشور پهنای باند رایگان اینترنت ارایه می‌شد و شرکت‌کنندگان در عزاداری آنلاین نیز می‌توانستند بدون کاهش در سهم بسته‌های ترافیک خود از این مراسم‌ها بهره ببرند. به همین جهت برآورد دقیقی از میزان استقبال و اتخاذ تمهیدات فنی کافی در دست نبود.
با این حال نکته قابل توجه این بود که برگزاری این مراسم با استقبال بسیار بالایی همراه شد. به نحوی که برگزاری مراسم عزاداری بر بستر روبیکا در نخستین شب و تنها در مراسم سیدمجید بنی‌فاطمه از مداحان اهل بیت، بیش از 137هزار نفر به صورت آنلاین و در لحظه در این مراسم حضور داشتند و مشاهده این هیات بعد از برگزاری تا کنون به بیش از یک میلیون رسیده است.
این مهم نشان داد که اپراتورهای موبایل با توجه به سهم غالب در مشترکان اینترنت کشور و با توجه به پیش‌بینی افزایش استقبال مشترکان در روزهای اوج برگزاری ماه محرم و همچنین سهم بازار هر یک از اپراتورها، نقش ویژه‌ای در برگزاری هر چه بهتر مراسم‌های عزاداری در روزهای پیش رو دارند. 

  • ۹۹/۰۶/۰۳

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">