ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ریشه مشکلات ایرانسل در وزارت ارتباطات است

| دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۸۶، ۰۲:۴۲ ب.ظ | ۳ نظر

ITanalyze.ir - در دومین نشست رسانه‌ای اپراتور دوم تلفن‌همراه کشور (ایرانسل) که به مناسبت نخستین سالگرد آغاز به کار این شرکت برگزار شد، اگرچه مدیرعامل ایرانسل سعی کرد تا در حد امکان فضا را تلطیف کند اما با نمره قبولی که او به تشکیلات خود داد و بخش عمده‌ای از مشکلات این شرکت را به عوامل برون سازمانی حواله کرد، از لابه‌لای گفته‌های وی می‌شد این گونه استنباط کرد که ریشه مشکلات ایرانسل به علت عدم اجرای تعهدات وزارت ارتباطات باز می گردد.

دومین نشست رسانه‌ای ایرانسل که به فاصله یک‌سال پس از نخستین نشست این شرکت برگزار شد، ده‌ها تن از خبرنگاران را با انبوهی از پرسش‌ها به جلسه حدود پنج ساعته مدیران ایرانسل کشاند.

در ابتدای این نشست علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل به تشریح عملکرد این شرکت در نخستین سال کاری خود پرداخت و گفت: 29 مهر‌ماه سال 85 و در چنین روزی شبکه ایرانسل کار خود را در سه شهر تهران، تبریز و مشهد آغاز کرد و امروز گسترده شبکه ایرانسل به 230 شهر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پوشش جمعیتی ایرانسل به 44 درصد رسیده، گفت: تا پایان سال‌جاری این پوشش به 55 درصد می‌رسد که به این ترتیب تعهد سال دوم را هم در پایان سال اول انجام داده‌ایم.
4/5 میلیون مشترک

دزفولی در خصوص مشترکان فعال شرکت خود گفت: در حال حاضر و به صورت فعال 6/4 میلیون مشترک داریم ولی تعداد مشترکان ثبت شده ما پنج میلیون و 150 هزار است.

براساس اظهارات مدیران ایرانسل، در حال حاضر 90 درصد مشترکان ایرانسل را کاربران اعتباری و 10 درصد را کاربران دایمی تشکیل می‌دهند. همچنین روزانه قریب به 18 تا 20 میلیون پیام‌کوتاه و 14 میلیون مکالمه در شبکه ایرانسل مبادله می‌شود همین‌طور میانگین متوسط تماس‌ها در شبکه ایرانسل بالغ بر یک دقیقه است.
650 میلیارد تومان در‌آمد دولت

در بخش دیگری از این جلسه مدیرعامل ایرانسل به مسایل مالی پیرامون این شرکت پرداخت و گفت: شرکت MTN به عنوان شریک خارجی ایرانسل تاکنون 834 میلیون دلار وارد کشور کرده است.

دزفولی با وجود اصرار خبرنگاران به در‌آمد شرکت ایرانسل اشاره نکرد و گفت: دولت از محل کار ایرانسل 650 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی تعهدات مالی ایرانسل در زمان مقرر انجام شده است به عدم اجرای تعهد بانک ملی وپست بانک در خرید سهام کنسرسیوم ایرانسل اشاره کرد و گفت: بانک ملی و پست بانک سهم 20 درصدی خود را برای خرید سهام ایرانسل پرداخت نکردند و دو شریک داخلی )بنیاد مستضعفان و صاایران( در قالب یک شرکت جدید سهم بانک‌ها را نیز خود خریداری کردند.

دزفولی از اعلام نحوه تقسیم سهام بین این دو شرکت خودداری کرد.
بدهی 21 میلیارد تومانی وزارت ارتباطات

در بخش دیگری از این جلسه مدیرعامل ایرانسل به تاخیر یک‌ساله در امضای قرار‌داد اتصال متقابل )اینترکانکشن( بین ایرانسل و وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: از یک سال پیش این قرار‌داد آماده بود ولی امضا نشده است.

دزفولی در خصوص علت این تاخیر گفت: ظرف یک‌سال گذشته عنوان می‌شد که ظاهرا تعرفه‌ها در اسناد و مناقصه نبود که ما نیز اعلام کردیم در طرح تجاری ایرانسل پیش‌بینی شده بود اما ماه‌ها طول کشید تا سازمان رگولاتوری پذیرفت ولی بعد گفتند تایید مجمع را ندارد، اخیرا هم مصوبه مجمع را پذیرفته‌اند.

وی گفت: 72 میلیارد تومان حق اتصال متقابل خود را به طور کامل به وزارت ارتباطات پرداخت کردیم و البته 21 میلیارد تومان نیز از این وزارتخانه طلب داریم.
علت مشکلات اینترنتی

در ادامه این جلسه دزفولی درپاسخ به علت کندی و مشکلات سرویس اینترنت (GPRS) این شرکت گفت: این سرویس برای اولین بار است که در ایران ارایه می‌شود و ما نیز که به دنبال آشناسازی مردم با این خدمات بودیم، روز‌های پنجشنبه و جمعه را رایگان اعلام کردیم اما بعد از دو هفته متوجه شدیم که استقبال به میزان زیادی بالا رفته و کل پهنای باند اشغال شد، به همین جهت ما هم ظرفیت خود را دو برابر کردیم که وضع بهبود یافت ولی باز هم این ظرفیت را افزایش خواهیم داد.
نبود قرار‌داد SLA

دزفولی بخشی از مشکلات شبکه ایرانسل را متوجه شرکت ارتباطات زیر‌ساخت و قطعی‌های فیبر اعلام کرد و گفت: وقتی خدمات مخابراتی افت کند ما نیز افت می‌کنیم.

وی گفت: قرار‌داد SLA )موافقتنامه سطح خدمات( هنوز نداشته و امکان دسترسی به برخی حقوق خود را نیز نداریم و به علت نداشتن تعهد سطح خدمات با شرکت زیر‌ساخت ما هم نمی‌توانیم به مشترکان خود تعهدی بدهیم.

به گفته وی، زمانی باید از کیفیت حرف زد که تعهدات طرفین انجام شده باشد.
استقبال از رقابت عادلانه

مدیرعامل ایرانسل با تاکید بر اینکه از رقابت عادلانه استقبال می‌کند، گفت: در ابتدا تصور می‌کردیم که تالیا مجری قرار‌داد سیم‌کارت اعتباری مخابرات باشد نه خود مخابرات اما چیزی که علامت سوال است این است که با وجود پیمانکار خود اپراتور هم اقدام به واگذاری سیم‌کارت اعتباری می‌کند.

دزفولی در پاسخ به اینکه آیا ایرانسل در بحث خدمات MMS که به دستور شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قطع شد، قصد اعلام خسارت دارد نیز گفت: اواخر اردیبهشت ماه سال‌جاری نگرانی در این خصوص اعلام شده و از اول خرداد‌ماه این سرویس را قطع کردیم.

وی ادامه داد: اما به سازمان رگولاتوری سه ماه فرصت داده شد که این موضوع را قانونمند کند که هم‌اکنون این زمان به شش ماه رسیده و این سوال است.

به گفته مدیرعامل ایرانسل، در قرار‌داد پیش‌بینی شده بود اگر تقاضا شود که سرویسی متوقف شود، طرف مقابل مکلف به جبران خسارت است و ما نیز درخواست کرده‌ایم و جزو مطالباتمان است.
ایرانسل ارزان‌تر از همراه اول

در بخش دیگری از این جلسه دزفولی در پاسخ به اعلام رگولاتوری مبنی بر کاهش نرخ پیام‌کوتاه در تمام اپراتور‌ها گفت: بابت کاهش نرخ SMS تنها یک درخواست اعلام نظر از سازمان رگولاتوری داشتیم اما موافق پایین آوردن تعرفه‌هایمان نیستیم چون معتقدیم نرخمان پایین است.

در همین راستا یکی از مدیران ایرانسل نیز به قیاس نرخ‌های این شرکت با همراه اول پرداخت و گفت: در مورد سیم‌کارت‌های دایمی، تنها نرخ مکالمات داخل شبکه اپراتور دولتی از ما ارزان‌تر است اما در اعتباری کلا نرخ ما ارزان‌تر از ارتباطات سیار است.

وی در ادامه به مشکل عدم پوشش کامل شهر تهران اشاره کرد و گفت: در نصب BTS با شهرداری دچار مشکلاتی شدیم که تصور نمی‌کردیم 120 سایت ما از طرف شهرداری تهران متوقف شود.

به گفته وی، مقدمات آنتن‌دهی ایرانسل در مترو نیز با برگزاری یک مناقصه در حال پیگیری است.
مشکلات ایرانسل

در پایان این جلسه مدیرعامل ایرانسل در پاسخ به خبرنگار «جهان صنعت» که خواستار بیان مشکلات یک‌ساله این اپراتور از زبان مدیرعامل شد، وی تاکید کرد که قصد گله و شکایتی ندارد اما به برخی مشکلات فهرست‌‌وار اشاره کرد.

- به گفته مدیرعامل ایرانسل، مشکل نحوه تخصیص باند فرکانس از قبل وجود داشته و هم‌اکنون نیز گاهی وجود دارد.

- موضوع اخذ سرویس با استان‌ها از مشکلات پا برجاست و این اپراتور تا همین روز‌های گذشته برای نصب آنتن و دکل‌های خود مشکل داشت.

دزفولی گفت: انتظار داشتیم یک قرار‌داد کلی بین مخابرات و شرکت‌های استانی بسته می‌شد.

- ایرانسل روی زیر‌ساخت و قطعی‌ها مشکل داشته و هنوز منتظر امضای SLA است، دزفولی گفت: حتی پیشنهاد ایجاد یک شبکه خصوصی مستقل بین ایرانسل و شرکت زیر‌ساخت را برای رفع مشکلات داده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.

- ایرانسل انتظار داشت پس از چند ماه قرار‌داد، رومینگ با ارتباطات سیار برقرار می‌شد تا ما موازی کاری نکرده و روی پوشش جاده‌ای کار نمی‌کردیم.

- برای رومینگ بین‌الملل، شرکت ایرانسل با وجود دریافت تمام مجوز‌ها و قرار‌داد‌ها یک‌سال در انتظار واگذاری یک خط E1 است.

- در خصوص خدماتی همچون MMS و GPRS ایرانسل انتظار داشت که سازمان رگولاتوری از قبل روی مجوز‌ها و قوانین این خدمات فکری می‌کرد ولی در کل برخی از این مشکلات را طبیعی می‌دانیم.

در مجموع علیرضا قلمبر دزفولی از عملکرد درون سازمانی خود و پرسنلش طی یک‌سال گذشته اظهار رضایت کرده و گفت که به آنها نمره قبولی می‌دهد.

  • ۸۶/۰۷/۳۰

نظرات  (۳)

ایرانسل تو تبریز ... ، ریست میکنه تمام گوشی های سونی اریکسون رو، خط هم که نمی ده.
با سلام .... نمی تونین پوشش بدین سیم کارت ندین تورو خدا . همش Error in connection م... این ایرانسلو ب...خ.................................................................................................................................................................................................................. D:
ایرانسل شرکت مخابراتی خوبی است اگر بگذارند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">