ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه آنلاین بیمه‌شدگان درمانی افتتاح شد

| دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۰۳:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

سامانه برخط اطلاعات بیمه‌شدگان درمانی کشور امروز(دوشنبه) با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری رونمایی شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور روز دوشنبه در نشست خبری که پس از رونمایی از این سامانه در محل سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد، گفت: پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور بر اساس ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه ایجاد شده و از ابتدای سال ۹۸ برای سازمان بیمه سلامت، اعتبار این کار در نظر گرفته شد.

طاهر موهبتی افزود: با راه اندازی پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور، دیگر با یک کد ملی امکان ندارد کسی دو دفترچه بیمه داشته باشد و در نتیجه همپوشانی به طور کامل حذف می‌شود.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ورود اطلاعات بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: اطلاعات بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به صورت آفلاین برای بارگذاری در این سامانه در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است که البته برای ارائه خدمات مناسب به مردم و رفع همپوشانی ها باید این اطلاعات آنلاین و به روز شود.
موهبتی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره میزان همپوشانی بیمه ها افزود: تا چندی پیش چهار میلیون و 800 هزار همپوشانی بیمه ای داشتیم یعنی این تعداد افراد دو دفترچه بیمه یا بیشتر داشتند که با همکاری سازمان های بیمه گر برای رفع همپوشانی به دو میلیون نفر کاهش یافته و با استقرار این سامانه امیدواریم سال آینده میزان همپوشانی بیمه ای را به صفر برسانیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: لازمه استفاده بهتر از این پایگاه این است که همه بخش‌های بیمه‌ای کشور با توجه به صراحت قانون، اطلاعات خود را در این پایگاه وارد کنند. این پایگاه اطلاعات، هم منجر به حذف همپوشانی‌های کنونی و هم جلوگیری از ایجاد همپوشانی جدید خواهد شد و از طرفی همه مراکز نیز برای استحقاق سنجی باید از این پایگاه برخط استعلام کنند.
موهبتی گفت: کسی که دو دفترچه دارد و به ارائه دهنده خدمت مراجعه می‌کند، اگر دفترچه بیمه تامین اجتماعی هم داشته باشد، بر اساس قانون به این فرد اجازه استفاده از دفترچه بیمه سلامت داده نمی‌شود.
رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت همچنین به افتتاح آزمایشگاه و مرکز پایش سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه و مرکز پایش سازمان الکترونیک هم امروز افتتاح شد. این آزمایشگاه به ما کمک می‌کند که فرآیندها و تصمیم‌های حوزه بیمه ای را قبل از اجرا ابتدا آزمایش کنیم.
وی گفت:  در افق ۱۴۰۰ قرار است استفاده از کاغذ در سازمان بیمه سلامت به حداقل برسد. به همین منظور در این آزمایشگاه همه فرایند ۱۰ جزء خدمات بیمه سلامت شامل مراکز درمانی، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، دفتر پیشخوان، رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری، بیمارستان و موارد دیگر پایش می شود.
موهبتی افزود: هر اتفاقی که قرار باشد در فرآیندهای سازمان بیمه سلامت بیافتد، ابتدا باید در این آزمایشگاه تست شده و بعد وارد محیط عملیاتی شود. این اقدام می‌تواند ما را در استقرار سازمان الکترونیک بیمه سلامت مطمئن‌تر کند.
موهبتی گفت: این اقدامات می‌تواند برای مردم خروجی‌های مناسبی داشته باشد بنابراین یکی از مطالبات ۶ ماهه اول سال ۹۹ مردم می‌تواند حذف دفترچه کاغذی بیمه سلامت باشد زیرا در حال حرکت به این سمت هستیم. اگر ارائه دهندگان خدمت موظف شوند از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان استعلام کنند و استحقاق سنجی بیمه در همه مراکز از جمله مطب ها  مراکزخصوصی از این سامانه انجام شود، رسیدن به حذف دفترچه کاغذی امکانپذیر است.

 

وزیر ارتباطات: با حذف هزینه‌های دفترچه‌ بیمه ۲۰ ماهواره می‌توان ساخت
تهران - ایرنا - وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: ایجاد سامانه‌های الکترونیک سلامت تاکنون چهار میلیون و ۸۰۰ هزار همپوشانی بیمه را حذف کرده و با صرفه‌جویی ناشی از حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه می‌توانیم ۲۰ ماهواره شبیه ماهواره ظفر یک و دو بسازیم.

محمدجواد آذری جهرمی روز دوشنبه در مراسم بهره برداری از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور در سازمان بیمه سلامت افزود: ایجاد سامانه برخط اطلاعات بیمه شدگان درمان حدود ۲۵ درصد خدمات الکترونیک سلامت را محقق می کند و در مجموع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه توسعه الکترونیک خدمات سلامت نمره قبولی می گیرد و امیدواریم مردم از برکات این خدمات برخوردار شوند و برکات آن را سفر خود ببیند.
وی ادامه داد: بهتر است برای این سامانه بسیار مهم اسمی گذاشته شود که مردم آن را بشناسند. این سامانه خاصیت های زیادی دارد که صرفه جویی و مدیریت منابع، تسریع در پرداخت مطالبات کادر بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه های غیر ضروری و آزمایش های غیر لازم را مدیریت و کنترل می کند.
آذری جهرمی گفت: فعالیت سامانه برخط اطلاعات بیمه درمانی باعث می شود مطالبات پزشکان ماهانه و به روز پرداخت شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود برای توسعه خدمات الکترونیک بیمه این است که ممکن است مردم مراجعه نکنند برای رفع این مشکل می تواند اقدامات تشویقی و تنبیه و اجبار استفاده کرد. پیشنهاد من ترکیبی از هر دو اقدام است و اگر لایحه ای با همکاری وزارت بهداشت و رفاه در این زمینه تهیه شود، وزارت ارتباطات هم برای تصویب آن در دولت کمک می کند و امیدواریم تا سال آینده به پوشش بالای ۷۰ درصدی خدمات الکترونیک به بیمه شدگان برسیم.
وزیر ارتباطات گفت: صرفه جویی ۴۰۰ میلیارد تومانی با حذف دفترچه بیمه گام بزرگی است که با تکمیل سامانه الکترونیک بیمه شدگان درمان این صرفه جویی بیشتر هم می شود.
وی گفت: توسعه خدمات الکترونیک سلامت از اولویتهای دولت است که رئیس جمهوری هر هفته این برنامه را پیگیری می کند.

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این مراسم و پیش آذری جهرمی گفت: با ایجاد سامانه برخط اطلاعات بیمه‌شدگان درمانی با همکاری سازمان تامین اجتماعی، همپوشانی بیمه‌ها و دفترچه‌های کاغذی بیمه نیز تا سال ۱۴۰۰ حذف می شود.

  • ۹۸/۱۱/۲۱

وزارت بهداشت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">