ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه‌ها را اصلاح کنید نه حذف

| دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سامانه (سیستم) اطلاعاتی حاصل عملکرد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به کمک آن داده‌ها جمع‌آوری و طبقه‌بندی می‌شوند تا برای اهداف خاصی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

 

اصولا سامانه‌ها فارغ از نقص‌ها و اشکالاتی که دارند، برای اهدافی طراحی می‌شوند که حاصل آن افزایش سرعت، سهولت، بهره‌وری و گاه جلوگیری از معضلات و تخلفات در یک بخش خاص است.

هفته گذشته و به دنبال حذف کارت سوخت از سوی دولت، بحث‌ها و جدل‌های زیادی در محافل کارشناسی حوزه‌های اقتصادی و البته فناوری اطلاعات در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور شکل گرفت. موافقان و مخالفان حذف کارت سوخت نیز هر کدام دلایل کارشناسی خود را اعلام می‌کردند که در این مجال فرصت بررسی جزییات آن نیست، وانگهی کارت سوخت به هر حال با مجوزی که مجلس به دولت داد، حذف شد.

این که اصلا چرا کارت سوخت و سامانه مدیریت سوخت کشور ایجاد شد و چه میزان هزینه فنی و فرهنگسازی برای آن شد نیز بماند برای بعد.

اما این تنها سامانه مذکور نبود که در دولت فعلی حذف شد. طرح ایران‌کد و طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) که به کمک آن علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده، امکان شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی هم میسر بود، از سوی دولتمردان فعلی حذف شد. اگرچه کمی بعد صحبت از ارایه جایگزین‌هایی برای شبنم و ایران‌کد مطرح شد، اما این وعده‌ها هیچ‌گاه شکل عملیاتی به خود نگرفت. بماند که علی‌القاعده روی این دو طرح نیز با وجود اشکالاتی که برای حذف به آنها وارد شد، سرمایه‌گذاری (دولتی و خصوصی) و اهداف مشخصی در نظر گرفته شده بود.

سومین سامانه اطلاعاتی که در دولت فعلی از حالت الزامی خارج و عملا بلااستفاده ماند، سامانه ثبت معاملات و املاک کشور بود. این سامانه به زبان ساده ریشه کلاهبرداری در معاملات و اجاره املاک را خشکانده بود. اما اختیاری شدن کد رهگیری، علاوه بر امکان فراهم شدن زمینه تقلبات، امکان اخذ مالیات از ملاکان و افرادی کثیرالمعامله در حوزه مسکن را نیز دچار اختلال کرد.

بماند که همین چند وقت پیش بود که در طرحی دیگر با عنوان سامانه معاملات خودرو، با الگوگیری از طرح مذکور اعلام شد خرید و فروش خودرو تنها با کد رهگیری رسمیت می‌یابد. حالا اینکه فرق این دو سامانه چیست، روشن نیست؟

در نهایت همانطور که در ابتدای این متن آمد، حذف هر کدام از این سامانه‌ها علی‌القاعده مخالفان و موافقان خاص خود را دارد، اما از دل مباحث کارشناسان مستقل یک موضوع کاملا مشهود و مورد توافق بود، "سامانه‌ها باید اصلاح شوند نه حذف."(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۷/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">