ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه گمرک در مبارزه با قاچاق دقیق نیست

| دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته رئیس اتحادیه انبارداران شهرری که ۹ درصد انبارهای ایران در این منطقه قرار دارد، سامانه انبارهای گمرک دقت کافی برای مبارزه با قاچاق ندارد و برای بازیگران تجارت کشور مشکلات متعددی ایجاد کرده است.

محسن کشاورز در گفت و گو با فارس با بیان اینکه گمرک بدون اطلاع قبلی و در شرایط سخت عید نوروز اقدام به راه اندازی سامانه‌ انبارهای خود کرد، گفت: متاسفانه این سامانه نظارتی گمرک به درستی عمل نمی‌کند وگرنه اتحادیه انبارداران خود برای ایجاد شفافیت و مبارزه با قاچاق مشتاق تر از هر دستگاه دیگری است.

  وی در شرح مشکلات سامانه انبارداری گمرک گفت: در این سامانه برای اینکه کالا از گمرک ترخیص شود، انباردار باید کدی را که گمرک به آنها اختصاص می‌دهد را به تاجر دهد تا تاجر هم این کد را به ترخیص‌کار گمرک ارائه کند، اما متاسفانه ترخیص‌کار این کد را  بدون اینکه  انبار در جریان باشد  به چندین تاجر می‌فروشد.

کشاورز ادامه داد: این یعنی یک نفر رمز کارت اعتباری شما را بداند و از آن استفاده کند. همین چند روز پیش در سامانه مشاهده کردم که 76 محموله کالایی برای بنده بارگیری شده در صورتیکه تنها  9 محموله به انبار بنده رسیده است.

وی با تاکید بر ضعف برنامه ریزی و عدم دقت کافی در سامانه انبارداری گمرک گفت: پس از به وجود آمدن این معضلات، گمرک ادعا کرد این مشکلات سامانه انبارداری خود را برطرف کرده است و گفتند اگر کالایی ترخیص شد و به انبار نرسید، گزینه‌ عدم پذیرش را در سامانه ثبت کنید که همین موضوع هم معضل جدیدی به وجود آورده است.

رییس اتحادیه انبارداران شهرری گفت: برای مثال یک تاجر که هزینه زیادی بابت ترخیص کالای خود پرداخت کرده برای انباردار باری را می‌فرستد ولی انباردار متوجه می‌شود محتوای بار با آنچه که در سامانه آمده مغایرت دارد، از طرفی انباردار با اصرار تاجر برای پذیرش محموله کالا مواجه می‌شود که اگر قبول نکند دیگر باری به سمت انبارهای قانونی نمی‌آید و اگر هم قبول کند کاری غیرقانونی است و این فرآیند سامانه گمرک فقط انبارداران را متضرر می‌کند.

وی در پایان گفت: گمرک برای کنترل بازار ظرفیت کافی ندارد و ناچار است در مقابله با کم اظهاری‌ها یا خود اظهاری‌ها از انبارداران کمک بگیرد بنابراین بهتر است وزارت صنعت، معدن و تجارت که انبارها زیرمجموعه آن محسوب می‌شوند و از نیرو و قدرت کنترلی بالاتری نسبت به گمرک برخوردار است در این خصوص عمل کند و گمرک، اطلاعات را از طریق سامانه جامع انبارهای وزارت صنعت پیگیری کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">