ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تاکنون سازو کارهای مشخصی برای "رمز ارزها" در کشور تعیین نشده، گفت : تاکنون برای هیچ وب سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است.

سردار سیدکمال هادیان‌فر ضمن هشدار درباره غیرقانونی بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال اظهار کرد: امروزه برخی از افراد و شرکتهای خارجی با راه‌اندازی فناوری "بلاک چین" اقدام به تولید "رمز ارزها" کرده و در صرافی‌های آنلاین اینترنتی در جهان که تحت سلطه ایالات متحده امریکا نیز هستند و اجازه دسترسی به کاربران ایرانی را نیز نمی‌دهند، با عناوین "کریپتو کارنسی" اقدام به خرید و فروش می‌کنند که این عناوین در ایران به ارزهای دیجیتال معروف شده است.

رئیس  پلیس فتا ناجا با بیان اینکه  فناوری "بلاک چین" در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد، تأمین منابع مالی ، صنایع پزشکی و ... کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: گرچه ارزهای رمزنگاری شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین  رواج یافته و می‌تواند فرصتی برای برخی از کشورها نیز باشد اما آزاد بودن شبکه "رمز ارزها" به ویژه "بیت کوین" به معنای آن است که این موضوعات متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و در برخی از اخبار منتشره برای مردم جهان اعلام شده است که هیچگونه کنترل و نفوذی در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد:  باید دقت داشت که این "رمز ارزها"  بدون پشتوانه بوده، عدم نفوذ و کنترل بر این ارزها نیز معنا ندارد به طوریکه دستکاری در قیمتها (ایجاد  نوسانات بسیار بالا در قیمت این ارزها در صرافی‌ها) و حمایت از تحریمهای موسوم به UN Security Council Sanctions list and OFAC، همچنین تحریم کاربران ایرانی و قطع دسترسی آنها توسط کشورهای صاحب نفوذ در این حوزه نشان‌دهنده نفوذ و کنترل بر "رمز ارزها" بوده و موجب افزایش فوق‌العاده ریسک برای فعالیتهای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی در حوزه رمز ارزها شده است.

هادیان‌فر تصریح کرد: مردم، شرکتهای خصوصی و دولتی مراقب اپلیکیشن‌ها، نرم افزارها،  وب سایتهای اینترنتی، رباتهای تلگرامی، فیشینگ وب سایتها و ایمیلها، تبلیغات سوء وب سایتها، افزونه‌های مرورگرها که برخی افراد سودجو تحت عناوین مختلفی اعم از استخراج و دریافت بیت کوین و ایردراپهای رایگان و... با استفاده از بدافزارهای آلوده اقدام به سوء استفاده از سیستمهای رایانه‌ای و سرورهای شرکتها برای استخراج  رمز ارزها می‌کنند، باشند و هرچیزی را بدون دانش و اطلاع از آن دانلود و استفاده نکنند.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در زمینه ذخیره و نگهداری" رمز ارزها " در صرافی‌ها و کیف پول‌ها به خاطر بومی نبودن و خارج از دسترس بودن آنها برای کاربران ایرانی، احتمال کلاهبرداری  با استفاده از ابزار و روشهای دسترسی غیرمجاز وجود دارد.

وی یادآور شد: افراد فعال در این حوزه باید دقت داشته باشند که اکسچینج‌ها (تالارهای معاملاتی، صرافی‌های آنلاین) و کیف پولها گلوگاه‌های اصلی "کریپتوکارنسی" هستند و هر لحظه احتمال کلاهبرداری از سوی آنها و از دست رفتن سرمایه سرمایه‌گذاران متصور است.

رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تاکنون ساز و کارهای مشخصی برای "رمز ارزها " در کشور تعیین نشده  و از سوی نهادهای مسئول درحال بررسی است، گفت : تاکنون برای هیچ وب سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است؛ افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند حتماً با مطالعه و دانش کافی وارد این حوزه شده  و موقع خرید "رمز ارزها" از یک فرد، با او به صورت رو در رو دیدار کرده و معامله را به‌صورت حضوری انجام دهند.

وی  ادامه داد: اکنون وب سایتهای اینترنتی، کانالها و گروه‌ها، در  شبکه‌های اجتماعی به ویژه  شبکه اجتماعی تلگرام که خود در کشور ایران فیلتر است، در این زمینه راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند  که هیچگونه مجوزی از سوی هیچ نهادی برای آنها تاکنون صادر نشده است و حتی برخی از وب سایتها نیز برابر بررسی‌های صورت گرفته اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

رئیس پلیس سایبری کشور ادامه داد: مردم عزیز کشورمان توجه داشته باشند برخی از افراد در کانالها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی وب سایتهای اینترنتی اقدام به ثبت‌نام از افراد برای خرید و فروش رمز ارزها با اخذ مدارک هویتی کرده و از همان مدارک سوء استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی هم که در زمینه فروش "رمز ارزها " فعالیت دارند باید توجه داشته باشند که برخی از افراد سودجو با استفاده از مدارک هویتی و کارت بانکی سایر افراد و یا حتی جعلی اقدام به خرید  می‌کنند.

به گزارش تسنیم هادیان‌فر با اشاره به اینکه خرید پول‌های مجازی مانند این است که مردم ریال  خود را به دلار تبدیل کرده و سپس چند کد صفر و یک دریافت کنند، گفت: معلوم نیست که سرنوشت این سرمایه چه خواهد شد همانطور هم که چندی پیش گفته شد این بازارها دارای نوسانات بسیار بالایی بوده و هستند و این را به وضوح در ماه‌های اخیر نیز شاهد بودیم که قیمت بیت کوین افت بسیار سنگینی داشته و افراد سرمایه‌گذار در این حوزه دچار ضررهای سنگینی شده، سرمایه خود را از دست داده و این سرمایه نیز به صورت ارز از کشور خارج شده است.

وی افزود: نظر و موضع دولت نیز در مورد رمز ارزها  مشخص است و اگر بنا باشد قانونی در این رابطه ابلاغ شود و یا صرافی‌ها در آن فعالیت کنند، بانک مرکزی باید نظارت کند تا سرمایه شهروندان تضمین شود؛ ضمن اینکه پلیس فتا همیشه در حوزه رسیدگی و مبارزه با جرایم رایانه‌ای در کنار مردم عزیزمان  است لذا با اشرافیت بر موضوع با هرگونه کلاهبرداری و سوء استفاده برخورد قانونی کرده و اجازه نمی‌دهد تا با سرمایه و امنیت سرمایه‌گذاری مردم، عده‌ای سودجو در خارج و داخل کشور بازی کنند.

هادیان‌فر از شهروندان  خواست در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع  را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">