ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ستاد مبارزه با قاچاق مجازی ایجاد کنیم

| چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۲۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - کلمه قاچاق این روزها حسابی روی بورس اخبار است، از ضبط محموله‌های قاچاق گرفته تا دستگیری عوامل قاچاق. به دلایل متعدد اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دولت عزم کرده تا در سال پایانی خود سروسامانی به این معضل ریشه‌دار در کشور بدهد.

اما این پدیده آنچنان در ساختارهای کشور تنیده شده که مرزهای فیزیکی و مجازی‌مان را درنوردیده و سال به سال نیز تنومند شده است.

امروز و آنگونه که در حوزه فیزیکی شاهد هستیم، با وجود هزینه‌های سنگینی که در مرزهای کشور انجام می‌شود، از سیگار گرفته تا خودرو و حتی اقلام ممنوعه همچون مشروبات الکلی و مواد مخدر نیز به وفور در کشور یافت می‌شود.

در حوزه مجازی اما اوضاع کمی متفاوت‌تر و پیچیده‌تر است و تا دولت‌ها به خود بجنبند ارقام سنگینی در قالب بازی‌ها، نرم‌افزارها، شبکه‌ها، پیام‌رسان‌ها و اقلام متعدد دیگر از کشورها خارج می‌شوند. لذا این پدیده محدود به ایران نیست و دهکده جهانی اینترنت قواعد خاص خود را تحمیل می‌کند و از یک نوجوان کم سن در نقطه کوچکی از دنیا که سفارش هک می‌پذیرد گرفته، تا سازمان‌های بزرگ مشغول ساخت و عرضه محصولاتی هستند که مشتریانی جهانی دارد.

در کنار این اقتصاد رها و بی‌مرز با واحد پولی خاص و کانال‌ها و تونل‌هایی که درون مرزهای مجازی کشورها ایجاد می‌شود، زنگ خطر به صدا درآمده‌ است.

در یک نمونه، سال‌هاست که با پدیده‌ای به نام مصطلح "قاچاق مکالمه" مواجه هستیم، اما با وجود تلاش‌ها برای مهار، به واسطه ظهور فناوری‌های جدید، خشکاندن ریشه‌های آن نه تنها سخت‌تر که هر روز ناممکن‌تر می‌شود.

در ایران به شکل سنتی نهادی به نام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم، اما نهادی تخصصی که به مهار قاچاق مجازی بپردازد نه. برای روشن شدن موضوع، تا همین چند سال قبل در کشور پلیس مجازی هم نداشتیم، اما با ایجاد بخش ویژه پلیس فضای تبادل اطلاعات (فتا) حالا نه تنها این خلاء پر شده بلکه شاهد افزایش روزافزون سطح آگاهی عمومی، توانمندی پلیس و کشفیات گسترده در این حوزه هستیم. اگرچه جدیدترین آمار می‌گوید میزان جرایم مجازی در کشور 62 درصد افزایش یافته است، اما کافیست یک لحظه تصور کنیم اگر امروز نهادی به نام پلیس فتا نداشتیم، اوضاع چگونه بود؟

لذا به نظر نمی‌رسد بتوان با پدیده قاچاق مجازی نیز به شکل پراکنده مواجه شد و هر بخش آن به عهده یک نهاد باشد. آمار می‌گوید ما به نهادهای تخصصی در حوزه مجازی نیاز داریم. در ضمن یادمان باشد رشد هر پدیده در دنیای مجازی به واسطه رفع محدودیت‌های زمانی، جغرافیایی، سنی، جنسی و غیره، گاه چند دهه سریع‌تر از رشد معضلات و پدیده‌های فیزیکی است.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۵/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">