ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سجاد عبدلی - با توجه به اعلام وب سایت Speedtest.net در سال ۲۰۲۰، ایران در بخش سرعت اینترنت ثابت با سقوط ۲۳ رتبه ای نسبت به سال ۲۰۱۹ بعد از کشورهای همچون اتیوپی، سوازیلند، گینه، نیجریه، بنین و جیبوتی در رده ۱۵۳ جهان قرار گرفته است .

این روزها اینترنت یکی از اصلی ترین و مهم ترین ابزارهایی است که هر یک از ما در طول روز برای انجام کارهای مختلفی همچون جستجو در گوگل، بررسی شبکه های اجتماعی، برقراری تماس تصویری، مشاهده ویدیو و ده ها کار دیگر از آن استفاده می کنیم. اما استفاده از این ابزار ارتباطی طی ماه های اخیر، به دلیل شیوع ویروس کرونا، برای کاربران ایرانی به ویژه دانش آموزان، دانشجویان، والدین، اساتید و ... افزایش یافته است و این افزایش استفاده ، اعتراض کاربران اینترنت در کشور را در پی داشته است چرا که کاربران معتقدند با پرداختن هزینه های گزاف برای خرید پهنای باند بالا ، علاوه بر قطعی های گاه و بی گاه ، سرعت اینترنت ارائه شده به هیچ عنوان راضی کننده نیست و قادر به انجام به موقع وظایف خود نیستند. در مقابل اعتراض کاربران ، شرکت‌هایی که در حوزه اینترنت سرویس‌دهی می‌کنند، ادعای کیفیت بالا را داشته و از قیمت پایین و عدم سوددهی آن می‌نالند. به‌راستی حق با کدام طرف دعواست. در این گزارش خبرگزاری علم و فناوری، برای اینکه این ابهامات را رفع کنیم و مشخص کنیم که واقعاً سرعت و قیمت اینترنت در ایران چه وضعیتی دارد، آن را با دیگر کشورهای جهان مقایسه خواهیم کرد .

 

سریعترین اینترنت ثابت جهان در اختیار کاربران سنگاپوری

منابع مختلف، آمارهای متفاوتی از میانگین سرعت اتصال به اینترنت در کشورهای دنیا ارائه می‌کنند، یکی از مشهورترین این منابع، وب‌سایت Speedtest.net است که شاخص‌های کیفی اتصال اینترنت مانند سرعت دانلود، آپلود و میزان تأخیر (latency) کاربران را بررسی می‌کند. این وب سایت، با مقایسه‌ی سرعت اتصال کاربران به بیش از ۴,۷۰۰ سرور در سرتاسر جهان، تا سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱ میلیارد آزمایش سرعت انجام داده، بنابراین می‌توان با تقریب خوبی به آمار و ارقام ارائه‌شده‌ی این سایت اعتماد کرد. بنابر اعلام این سایت، در March 2020 ، متوسط سرعت دانلود ازطریق اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان برابر با 74.64 مگابیت‌برثانیه است و این سرعت برای آپلود به 40.07 مگابیت‌برثانیه می رسد .

با توجه به رنکینگ  وب‌سایت Speedtest.net ، پرسرعت ترین اینترنت ثابت جهان در اختیار کابران سنگاپوری می باشد. سرعت دانلود اینترنت ثابت این کشور ۱۹۷.۲۶ مگابیت برثانیه بوده است. در رده دوم این فهرست نیز هنگ کنگ با سرعت دانلود اینترنت ثابت ۱۶۸.۹۹ مگابیت برثانیه قرار دارد. در رده‌های سوم و چهارم به ترتیب رومانی (۱۵۱.۵۵ مگابیت برثانیه) و تایلند (۱۴۹.۹۵ مگابیت برثانیه) قرار دارند. سوئیس نیز با سرعت دانلود اینترنت ثابت ۱۴۸.۲۴ مگابیت برثانیه در رده پنجم قرار دارد. در رده‌های ۶ تا ۱۰ فهرست سرعت اینترنت ثابت کشورها به ترتیب موناک و(۱۳۸.۵۵ مگابیت برثانیه)، فرانسه (۱۳۶.۴۵ مگابیت برثانیه)،ماکائو (۱۳۴.۷۳ مگابیت برثانیه)، سوئد (۱۳۴.۵۶ مگابیت برثانیه) و دانمارک (۱۳۴.۱۳ مگابیت برثانیه، قرار دارند.

 

وضعیت سرعت اینترنت ثابت در ایران

سرعت اینترنت ثابت در کشورمان به هیچ عنوان مناسب نمی باشد؛ با توجه به آمار وب سایت Speedtest.net در ماه مارس، سرعت دانلود اینترنت ثابت در کشور به طور متوسط ۱۰.۱۰ مگابیت برثانیه و سرعت آپلود نیز ۵.۶۸ مگابیت برثانیه بوده است. ایران درفهرست سرعت اینترنت ثابت با سقوط 23 رتبه ای نسبت به سال 2019 بعد از کشورهای همچون اتیوپی، سوازیلند، گینه، نیجریه، بنین و جیبوتی در رده ۱۵۳ جهان قرار گرفته است .

می‌توانید فهرست کامل رده‌بندی اسپیدتست براساس سرعت اتصال به اینترنت ثابت را از اینجا مشاهده کنید.

 

مقایسه قیمت اینترنت ثابت در ایران و جهان

مقایسه‌ی قیمت سرویس اینترنت در ایران با دیگر کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای غربی، کار ساده‌ای نیست؛ چراکه از یک طرف، در خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکایی، سرویس‌های اینترنت ثابت با سرعت مشابه ایران عرضه نمی‌شود و از طرف دیگر، بیشتر این سرویس‌ها یا کاملا نامحدود هستند یا درصورت داشتن سقف دانلود (Data Cap)، حداکثر حجم مجاز دانلود آن‌ها با سرویس‌های ایرانی قیاس‌پذیر نیست. به‌همین‌دلیل، درادامه بالارده‌ترین سرویس اینترنت ایران را با پایین‌رده‌ترین سرویس‌های خارجی مقایسه می‌کنیم. در این مقایسه، علاوه‌بر هزینه‌ی اصلی سرویس، قیمت معادل را با درنظرگرفتن نسبت سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی (GDP per Capita) محاسبه خواهیم کرد.

* بعضی قیمت‌های اشاره‌شده (مانند سافت‌بنک ژاپن) مربوط‌به سرویس‌های یک‌ماهه است. درصورت خرید سالانه، قیمت سرویس ارزان‌تر محاسبه می‌شود. همچنین قیمت برخی از سرویس‌ها در ۱۲ ماه اول اشتراک بسیار کمتر است. قیمت معادل براساس نرخ برابری ارز در تاریخ نگارش مقاله (۲۵خرداد۱۳۹۸) محاسبه شده‌ است.

تمامی آنچه تابه‌حال گفته‌ شد، به‌معنای آن است که متأسفانه اینترنت ثابت کشورمان یکی از کندترین و بی‌کیفیت‌ترین و گران‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است. شاید انتظار ارائه‌ی سرویسی با کیفیت نزدیک به استانداردهای جهانی از ISPهای داخلی، انتظاری گزاف و خلاف واقعیت‌های موجود باشد؛ اما به‌نظر نمی‌رسد چنین انتظارِ حداقلی، درباره‌ی قیمت سرویس‌های ارائه‌شده چندان نابه‌جا باشد.

 

سریعترین اینترنت همراه در اختیار کاربران امارات

بنابر اعلام وب سایت Speedtest.net ، متوسط سرعت دانلود ازطریق اینترنت همراه در جهان برابر با 30.47مگابیت‌برثانیه است و این سرعت برای آپلود به 10.73 مگابیت‌برثانیه می باشد .

براساس رنکینگ این وب سایت،  پرسرعت ترین اینترنت موبایل جهان در ماه مارس در امارات متحده عربی ارائه شده است. سرعت دانلود اینترنت موبایل این کشور ۸۳.۵۲ مگابیت برثانیه بوده است. در رده دوم این فهرست کره جنوبی با سرعت دانلود اینترنت موبایل ۸۱.۳۹ مگابیت برثانیه قرار دارد. در رده سوم نیز کشور قطر قراردارد که سرعت دانلود اینترنت موبایل این کشور ۷۸.۳۸ مگابیت برثانیه است. در این میان چین با سرعت دانلود ۷۳.۳۵ مگابیت در اینترنت موبایل در رده چهارم قرار گرفته است. پس از چین نیز در رده پنجم کانادا با سرعت دانلود ۷۳.۱۶ مگابیت قرار دارد. در رده‌های ۶ تا ۱۰ کشورهایی با بیشترین سرعت دانلود موبایل نیز به ترتیب هلند (۷۲.۱۰ مگابیت برثانیه)، نروژ (۶۹.۳۳ مگابیت برثانیه)، بلغارستان (۶۵.۳۷ مگابیت برثانیه)، استرالیا (۶۳.۹۸ مگابیت برثانیه) و کرواسی (۵۵.۱۳ مگابیت برثانیه) قرار دارند.

 

وضعیت سرعت اینترنت همراه در ایران

با توجه به اطلاعات موجود در این وب سایت در ماه مارس، سرعت دانلود اینترنت همراه در کشور به طور متوسط 22.72 مگابیت برثانیه و سرعت آپلود نیز 10.97 مگابیت برثانیه بوده است.

ایران درفهرست سرعت دانلود اینترنت ثابت با 4 پله سقوط نسبت به سال 2019 بعد از کشورهای سورینام، میانمار، موریس، ایرلند، لاوس و باماها در رده 79 جهان قرار گرفته است .

 

مقایسه قیمت اینترنت همراه در ایران و جهان

خوشبختانه اوضاع اینترنت همراه ایران (مخصوصا ازلحاظ قیمت) بسیار بهتر از اینترنت ثابت آن است. شاید آنچه برای بسیاری از کاربران ایرانی از سرعت اینترنت هم مهم‌تر باشد، قیمت آن است. گرچه قیمت بسته‌های اینترنت همراه در ایران بسته به اپراتور و طرح انتخابی متفاوت است، اما با تقریب خوبی می‌توان گفت این قیمت در بدترین حالت ممکن نیز به‌زحمت از شش هفت هزار تومان برای هر گیگابایت تجاوز می‌کند. درنتیجه، می‌توان گفت ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های همراه را در جهان دارد.

نمودار بالا حاصل بررسی cable.co.uk از ۶,۳۱۳ طرح اینترنت همراه در بیش از ۲۰۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۹ است.

با نگاهی به نمودار بالا، متوجه می‌شویم برای خرید هر گیگابایت اینترنت همراه در آمریکا باید به‌طور متوسط ۱۲ دلار (معادل 187 هزارتومان با درنظرگرفتن نرخ تقریبی برابری ارز در زمان نگارش این مقاله) پرداخت کرد. حتی با درنظرگرفتن اختلاف ۱۱ برابری سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی دو کشور، قیمت معادل‌سازی‌شده همچنان بالاتر از ۱7 هزار تومان برای هر گیگابایت خواهد بود.

با توجه به بررسی های خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری ایران از لحاظ سرعت ارائه اینترنت به کاربرانش در وضعیت خوبی قرار ندارد ؛ این موضوع در بخش اینترنت ثابت بیشتر مشهود می باشد چرا که علاوه بر سرعت پایین ، قیمت های سرویس های نیز بسیار گران می باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">