ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اطلاعیه و هشدار اخیر شرکت مخابرات در خصوص قطع کردن تلفن همراه مشترکان دارنده گوشی‌های غیرمجاز، موجب سرگردانی شمار زیادی از دارندگان گوشی‌های متفرقه در خراسان شمالی شده است.

شماری از آنان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفتند که به دلیل بی‌اطلاعی در موعد مقرر به مخابرات مراجعه نکرده و اکنون مانده‌اند که با گوشی خود چه کنند.

یک شهروند بجنوردی گفت: من حدود یک هفته پیش اقدام به خرید یک گوشی تلفن همراه کردم و اکنون دریافته‌ام که با توجه به مطالب مندرج در جراید این گوشی غیرمجاز است.

"یونس صفادل" ادامه داد: : مغازه فروش تلفن همراه نیز گوشی را پس نمی‌گیرد و اکنون من در تردیدم که آیا خط تلفن من توسط مخابرات قطع خواهد شد یا نه.

وی گفت : در صورت قطع تلفن نیز قدرت خرید گوشی دیگری را ندارم.

مشترکی دیگر نیز گفت: شماره سریال گوشی من با شماره سریال مندرج در پشت کارت مشخصات آن متفاوت است.

"قاسم یزدانی" افزود: این دغدغه جدیدی است که در مردم به وجود آمده و مسوولان باید برای رفع آن تدبیری بیندیشند.

وی افزود: وقتی گوشی به وفور در بازار هست و مردم نیز بر حسب قدرت خرید یکی از آن را خریداری می‌کنند و مسوولان باید خود در تصمیمات شان دقت کنند تا مردم عامل جبران خسارت نباشند.

او گفت: برخی می‌گویند می‌توان با مراجعه به مخابرات شماره سریال گوشی را ثبت نمود و آن را از حالت غیرمجاز خارج کرد.

وی بیان کرد: شمار زیادی از شهروندان اکنون با مشکل گوشی‌های غیرمجاز مواجهند و شایعات نیز در این زمینه در شهر بسیار زیاد است.

او بیان کرد: مخابرات به طور مداوم سیمکارت به مردم واگذار می‌کند و از آن سو نیز هر روز طرحی جدید اجرا کرده و مشکلی تازه برای مردم می‌سازد.

یک مسوول نمایندگی گوشی تلفن همراه نیز گفت: بنا به اذعان مسوولان شماری از گوشی‌ها از مجاری قاچاق وارد شده و چون مخابرات برای این گوشی ها خدمات آنتن دهی ارایه نمی‌دهد، واردکنندگان شماره سریال گوشی‌ها را تغییر داده‌اند.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد، افزود:هیچکس از این اقدام خبر نداشته است و این مساله اکنون برای مردم معضل شده است.

وی بیان کرد: ما پیش از این اصلا نمی‌دانستیم شماره سریال یعنی چه ولی اکنون این گوشی‌ها در همه جا هست و در صورت قطع شدن آنها از سوی مخابرات پنج تا شش میلیون مشترک با مشکل مواجه می‌شوند.

او افزود: بنا به گفته برخی افراد، می‌شود برای ثبت شماره سریالهای این گوشی‌های غیرمجاز به مخابرات مراجعه کرد.

وی بیان کرد: از این به بعد ما با انبوهی مشتری گوشی به دست مواجه خواهیم شد که برای پس دادن گوشی‌های تلفن همراهشان به ما مراجعه می‌کنند که در این صورت ما فروشندگان که تا به حال از این قضایا بی‌خبر بوده‌ایم، ورشکسته خواهیم شد.

یکی دیگر از عوامل فروش گوشی تلفن همراه در بجنورد نیز گفت:هدف دولت از این اقدام حمایت از گوشی‌های ساخت داخل است ولی اکنون مردم سرگردان شده‌اند و نمی‌دانند برای رفع این مشکل به کجا مراجعه کنند.

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: ما مجبوریم گوشی‌های ضمانت‌دار را پس بگیریم که برای خودمان بسیار مشکل‌ساز خواهد بود ولی شمار زیادی از گوشی‌ها اصلا گارانتی ندارند.

وی بیان کرد: این مساله اکنون برای همه به یک معضل تبدیل شده و مشترکان در شک و تردید به‌سر می‌برند که سرانجام اقدام دولت چه خواهد بود.

مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی از جزئیات این طرح اظهار بی‌اطلاعی کرد و خبرنگار ما را به رییس اداره ارتباطات سیار ارجاع داد.

رییس اداره ارتباطات سیار در این‌باره گفت: این مساله بیشتر مربوط به گوشی‌های "سونی اریکسون" است که به طور قاچاق وارد شده‌اند و شماره سریالهای آنها تغییر یافته است.

"حسن دهقانی‌مقدم" افزود: هر گوشی باید یک شماره سریال منحصر به فرد داشته باشد ولی اکنون بعضا ‪ ۵۰‬گوشی با یک شماره سریال واحد، کار می‌کنند.

وی ادامه داد: البته این شماره‌ها اکنون در شبکه قابل شناسایی است ولی ممکن است خطوط قطع شوند.

او گفت: مشترکان می‌توانند با وارد کردن عبارت (#‪ (*#۰۶‬و مشاهده شماره سریال گوشی و تطبیق آن با شماره سریال سخت‌افزاری مندرج بر روی جعبه گوشی، از مجاز بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنند.

وی در عین حال افزود: تا کنون هیچ شیوه‌نامه‌ای مبنی بر کیفیت برخورد با دارندگان گوشی‌های غیرمجاز نرسیده و نمی‌دانیم عاقبت کار چه خواهد شد.

او بیان کرد: ما هیچ اطلاعیه‌ای در خصوص گفته برخی شهروندان مبنی بر ثبت شماره سریال گوشی‌های غیرمجاز نیز دریافت نکرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که مسوولان هرچه زودتر برای ساماندهی و رفع شک و شبهه مردم تدبیری بیندیشند.

در خراسان شمالی حدود ‪ ۸۰‬هزار مشترک تلفن همراه وجود دارد.

  • ۸۵/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">