ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سند افتا تصویب شد

| چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰۵:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیکی و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی، اسرار کسب و کار و مالکیت خصوصی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، از اهداف کلان تصویب این سند شمرده شده است.

بر همین اساس، اتکاء به توانایی‌های داخلی و اهتمام به استفاده از بخش غیردولتی، توازن میان امنیت، هزینه و کارایی، تمرکز بر سیاست‌گذاری و نظام‌مندی در اجرا و اهتمام به همکاری‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، از خط مشی‌های ملی این سند به شمار می‌روند.

همچنین راهبردهای سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور در قبال حملات الکترونیکی، ایجاد و توسعه نظام‌های فنی فرابخشی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، تأمین سلامت و جلوگیری از مخاطرات ناشی از محتوا در امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، تقویت صنعت و توسعه خدمات و محصولات در امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، حمایت از تحقیق، ارتقاء سطح آگاهی، دانش و مهارت‌های مرتبط با امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، به شمار می‌روند.

در همین راستا و برای دستیابی به وضع مطلوب در هر حوزه و به تبع آن در کل کشور، پروژه‌های لازم (اعم از مدیریتی، پژوهشی، تولیدی و نظایر آن) با توجه به موانع و فرصت‌ها تعریف شده و انجام آنها از طریق روش‌های علمی در حوزه کنترل پروژه به دقت نظارت می‌شود، در هماهنگی اجزای مختلف نظام امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، از ساز و کارهای شناخته‌شده‌ هماهنگی استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که به کم‌ترین میزان نظارت مستقیم نیاز باشد.

همچنین ساز و کارهای ارتباطات و بازخورد مناسب برای نگهداری نظام و انطباق آن با تغییرات طراحی خواهد ‌شد و مراحل انجام کار به دقت مستند و متدولوژی آن به نحوی که در سایر بخش‌ها قابل استفاده باشد، تهیه می‌شود.

بر این اساس و به منظور تحقق چشم‌انداز و اهداف این سند، دستگاه‌های مجری موظفند با همکاری دستگاه‌های همکار، آئین‌نامه‌ اجرایی جزئیات وظایف و مسئولیت‌های خود، دستگاه‌های همکار و دستگاه‌های مرتبط را برای اجرای هر یک از اقدامات تهیه و برای تصویب از طریق دبیرخانه به کمیسیون ارائه کنند.

همچنین کلیه دستگاه‌هایی که در بخش اقدامات به عنوان مجری معرفی شده‌اند، موظفند طرح‌ها و برنامه‌های بخشی و یا فرابخشی مورد نیاز مطابق با سند حاضر را تهیه و پس از تأیید دبیرخانه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور ارائه و با همکاری آن معاونت مراحل تصویب، تخصیص بودجه و اجرای آنها را طی کنند.

بر اساس این سند، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز موظف است به منظور تهیه طرح‌ها و برنامه‌ها و تمهید مقدمات مورد نیاز برای تحقق هر یک از اقدامات در دستگاه‌ها، اعتبارات لازم را در بودجه سنواتی (ردیف مستقل) به صورت متمرکز به دبیرخانه تخصیص دهد تا با همکاری آن معاونت بین دستگاه‌ها توزیع شود.

سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، از تاریخ ابلاغ هر دو سال یکبار به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط دبیرخانه بازنگری و به تصویب کمیسیون می‌رسد.

این تصویب‌نامه که به تأیید رئیس جمهور رسیده است، در تاریخ 11/12/1387 از سوی دکتر پرویز داودی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

  • ۸۷/۱۲/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">