ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از نهایی شدن "سند راهبردی امنیت بانکداری الکترونیک" خبر داد و گفت: این سند به زودی به بانکها ابلاغ و لازم الاجرا می‌شود.

"سیدحمید پورمحمدی" روز سه‌شنبه در آیین گشایش پروژه بانکداری الکترونیک چندرسانه‌ای در بانک ملت، گزارشی از توسعه خدمات بانکداری الکترونیک ارایه کرد و گفت: شش کارگروه در قالب شورای عالی بانکداری الکترونیک در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه ارتباطات با مسئولیت بانک ملت و عضویت تعدادی از بانکها است. در ماه ششم از سال ‪۸۵‬این کارگروه فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان خطوط ارتباطی ما حدود ‪ ۵‬هزار خط بود.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: با تلاش این کارگروه و حسن همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در عرض کمتر از ‪ ۱/۵‬سال، تعداد خطوط ارتباط به ‪ ۱۴‬هزار و ‪ ۲۰۰‬خط افزایش یافت تا تمام شعب بانکی در سراسر کشور به خطوط ارتباطی پرسرعت و امن زمینی دسترسی یابند.

پورمحمدی گفت: تنها حدود ‪ ۲‬هزار خط دیگر باقی مانده است تا این خطوط در سراسر کشور فراگیر شود.

وی به فعالیتهای کارگروه امنیت بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: تمام کارهایی که در زمینه گسترش بانکداری الکترونیک انجام شود، خوب است ولی اگر خدشه‌ای وارد شود، ممکن است به سلب اطمینان مردم منجر شود. بنابر این باید خود را در مقابل تمام خطرهای ممکن حفاظت کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، تدوین سند راهبردی امنیت بانکداری الکترونیک را در همین جهت دانست.

پورمحمدی، کارگروه بعدی را "کارگروه کربنکینگ" عنوان کرد و گفت: این یعنی باید تمام فعالیتهای نظام بانکی متمرکز و نظام‌مند شود تا هر اقدامی در سلسله اعصاب سیستم بانکی اجرایی و اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تمام بانکهای خصوصی‌ودولتی‌کار کربنکنیگ را آغاز کردند. این کار در بانکهای خصوصی به اتمام رسیده و در میان بانکهای دولتی نیز بانک ملت و کشاورز تاکنون در این زمینه پیشتاز بوده‌اند.

معاون‌وزیر دارایی، کارگروه دیگر را "کارگروه کارت و خدمات الکترونیک" ذکر کرد وگفت: ازجمله کارهایی که این کارگروه پیگیری می‌کند، توسعه دستگاه های خودپرداز، پایانه‌های فروش و کارتهای الکترونیک است.

پورمحمدی اظهار داشت: تعداد دستگاه‌های خودپرداز به ‪ ۹‬هزار و ‪۵۰۰‬ دستگاه رسیده و اگر تعداد کل شعب بانکی را در کشور ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۶‬هزار در نظر بگیریم، می‌توان گفت که دو سوم شعب ما مجهز به دستگاه خودپرداز هستند.

وی گفت: این کار برای توسعه دستگاه‌های پایانه فروش نیز انجام شده و تعداد آنها به ‪ ۳۴۲‬هزار رسیده است که در یکسال اخیر ‪ ۲۰۰‬درصد رشد نشان می‌دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی هدف تعیین شده توسط این کارگروه را گسترش تعداد پایانه‌های فروش به ‪ ۲‬میلیون عدد ذکر و اظهار امیدواری کرد:

این هدف تا دو سال آینده محقق شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: نظام بانکی و صنوف کشور در این زمینه توافق کرده‌اند تا همه صنوف به دستگاه پایانه فروش مجهز شوند و ارتباط مالی میان مشتری، فروشنده وبانک از طریق کارت الکترونیک و دستگاه پایانه فروش انجام شود.

وی تعداد کارتهای الکترونیک را در سراسر کشور بیش از ‪ ۳۰‬میلیون کارت ذکر کرد و گفت: اکنون کمتر از هر دو نفر ایرانی، یک کارت الکترونیک دارند که باید به هر ایرانی یک کارت الکترونیک برسد.

معاون وزیر اقتصاد به فعالیتهای کارگروه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: این کارگروه‌ها برنامه‌ریزی‌ها برای آموزش نظام بانکی و انتشار نشریه بانکداری الکترونیک را انجام داده‌اند.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش، راه‌اندازی پروژه بانکداری الکترونیک چند رسانه‌ای در بانک ملت را موجب کاهش هزینه در فعالیتهای بانکی و نیز سرعت و دقت بیشتر در عملیات بانکی دانست.

وی گفت: تاکنون بانکداری الکترونیک تلاش می‌کرد به جای حضور فیزیکی پشت باجه‌ها و شعب بانکی و صرف زمان و هزینه زیاد، این خدمات را به سمت رایانه های شخصی در منازل و محل کار هدایت کند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: این کار بزرگی بود اما برای فعالان اقتصادی، حتی حضور در محل کار و منزل برای فعالیت‌های بانکی هم نیازمند صرف وقت بود. مهم این است که این زمان را به حداقل برسانیم.

پورمحمدی اظهار داشت: اثربخشی، کارایی و بهره‌وری را باید افزایش داد.

  • ۸۶/۱۱/۱۷

نظرات  (۲)

بانکها برای اثربخشی خدمات بانکداری الکترونیک باید به وضیعت دستگاههای atm بیشتر توجه نمایند از قبیل پول گذاری بموقع کاغذ چاپ گذاشتن به دستگاهها برای انتقال وجه و برای پرداخت قبوض آب وبرق .تلفن وگاز چون در صورت عدم توجه به این موضوع مردم را نسبت به بانکداری الکترونیک بد بین نموده وباعث عدم موفقیت آن میگردد
استفاده مناسب از سامانه های بانکداری الکترونیک مستلزم فرهنگ سازی وایجاد بسترهای مناسب از جهانت ارتباطی و تامین تجهیزات ولوازم می باشد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">