ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - هفتم تیرماه سال 1390 بود که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به منظور ایجاد و بهره‌برداری از شبکه علمی کشور برای ارتباط دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی برای تعامل علمی و به اشتراک‌گذاری دستاوردهای علمی و پژوهشی و استفاده بهینه و مشترک از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یکدیگر، پروانه شبکه علمی کشور را به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به نمایندگی از وزارت علوم اعطا کرد تا اقدام به ایجاد شبکه مورد نظر کند.

قرار بود بر اساس توافق سه جانبه میان سازمان فناوری اطلاعات، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و شرکت مخابرات ایران برای ایجاد شبکه علمی کشور، 15 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی برای اتصال به شبکه علمی کشور در تهران انتخاب و برای تخصیص زوج فیبر نوری اختصاصی و ایجاد بسترهای اولیه به شرکت مخابرات استان تهران معرفی شوند.

قرار بود این پروژه در 4 فاز اجرایی شود که در فاز اول طی 6 ماه پس از دریافت پروانه، مراکز علمی و پژوهشی تهران به این شبکه متصل شده و در فاز دوم مراکز علمی پژوهشی شهرهای بزرگ طی 12 ماه، فاز سوم استانهای کشور طی 24 ماه و در نهایت طی 36 ماه تمامی کشور به شبکه علمی کشور متصل شوند.

با این توضیحات یعنی سال 93 این شبکه باید تمام و عملیاتی می‌شد. اما در کمال تعجب در شهریور سال 94 معاون فعلی پژوهشی وزارت علوم به سخن آمده و گفته افتتاح فاز نخست شبکه علمی در گذشته تنها به صورت ظاهری بوده و افتتاح این شبکه با مشکلات اجرایی زیادی مواجه است.

وی البته آدرس این مشکلات را نیز داده و گفته: «برای راه‌اندازی این شبکه با مشکلات اجرایی مانند عدم شفافیت در وجود زیرساخت‌ها، تامین تجهیزات مورد نیاز و مشارکت میان نهادها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. همچنین عدم شناخت راه‌اندازی شبکه علمی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موجب شده تا این پروژه اجرا نشود.»

معاون پژوهشی وزارت علوم در نهایت نیز گفته: «راه‌اندازی این شبکه تنها مربوط به وزارت علوم نیست بلکه وزارت ارتباطات نیز باید در این زمینه عزم خود را جزم کند.»

باری! حالا اگرچه به گفته این مقام مسوول، افتتاح فاز نخست شبکه علمی در گذشته (دولت قبل) به صورت ظاهری بوده، اما حالا پیداست که ایجاد این شبکه در زمان کنونی (دولت فعلی) گویی به فراموشی سپرده شده است.

شبکه‌ای که در بعد فنی قرار بود با ایجاد هسته پرسرعت کشوری با ظرفیت 10 گیگابیت بر ثانیه، ایران را به شبکه‌های علمی و دانشگاهی معتبر جهان متصل و منتفع کند.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">