ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شهرداری همچنان مانع نصب BTS است

| شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۸۶، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

ظاهرا چالش اپراتورهای تلفن‌ همراه با شهرداری برای نصب سایت‌های BTS در کشور و به ویژه در تهران همچنان ادامه دارد؛ به گفته‌ی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در این زمینه مشکل خاصی با معاونان شهرداری وجود ندارد و هماهنگی‌های لازم انجام و نامه نصب سایت‌ها ابلاغ شده ‌است اما مشکل هنوز در لایه‌ی مناطق شهرداری حل نشده است و این شرکت در یک سال گذشته نتوانسته‌ سایت‌های میکرو را نصب کند.
سایر اپراتورها نیز از مخالفت شهرداری با نصب سایت گله می‌کنند و این درحالی است که مدیر کل مخابرات شهرداری تهران تاکید دارد با تشکیل شرکت سایت شیرینگ و استفاده مشاع از فضاها این مشکلات رفع می‌شود اما از سوی دیگر شهرداری وظیفه حفاظت از فضاهای عمومی دارد و نمی‌تواند به آسانی این فضاها را در اختیار اپراتورها قرار دهد که در آن به تجارت مشغول شوند.

به گزارش (ایسنا)، ظاهرا نماینده سوم اپراتورها نیز از سوی ایرانسل برای تشکیل شرکت سایت شیرینگ معرفی شده است و این شرکت به‌زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد اما مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در این باره گفته است که سایت شیرینگ برای سایت‌های میکرو نیست و اپراتور اول همچنان در این زمینه با مشکل مواجه است و باید همکاری لازم برای نصب سایت‌های میکرو از سوی شهرداری به عمل بیاید.

پیش از این وحید صدوقی درباره‌ی مشکلات این اپراتور با شهرداری بر سرنصب سایت‌های BTS و این که اگر این نهاد اجازه‌ی نصب این سایت‌ها را ندهند،‌ پوشش شبکه در مهرماه با مشکل مواجه خواهد شد،‌ گفته بود: به واسطه‌ی افزایش مشترکان در شبکه باید لایه‌ی سایت‌های میکرو ایجاد شود که تنها راهکار آن نیز نصب سایت در خیابان‌های اصلی است.

او با اشاره به این که حداقل باید 500 سایت میکرو در تهران نصب شود، گفت: این سایت‌ها از سال 84 آماده شده است اما کمتر از 50 سایت را تا به امروز نصب کرده‌ایم از این رو اگر بتوانیم در دو ماه آینده این تعداد سایت را نصب کنیم شبکه در نقاط مورد نظر دچار مشکل نخواهد شد.

به گفته‌ی وی دو پیمانکار GC (اریکسون و پارس ایراتل) مسوولیت نصب سایت‌های میکرو در تهران را برعهده گرفته‌اند،‌ اما همواره با ممانعت شهرداری تهران مواجه شده‌اند،‌ به طوری که از آبان‌ماه سال 84 تاکنون نصب این سایت‌ها با مشکل رو به رو است.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار افزود: ابتدا آن‌ها عنوان می‌کردند برای نصب این سایت‌ها باید زیبایی شهر را در نظر گرفته شود که این امر خواسته‌ی به‌جایی بود و ما نیز طرح و نقشه مربوطه را ارایه کردیم و مسوولان مخابرات شهرداری تهران نیز آن را تایید کردند و قرار شد در نقاطی که توافق شده نصب سایت‌های میکرو آغاز شود اما این امر با مطرح شدن مساله سایت شرینگ، متوقف شد، ‌این در حالی است سایت شرینگ برای سایت‌های ماکرو BTS است.

عبدالمجید فولادی - معاون یکی از شرکت‌های GC - (پیمانکار شرکت ارتباطات سیار) هم درباره‌ی مشکلات خود با شهرداری برای نصب سایت به ایسنا گفته بود: از زمان آغاز پروژه‌ی GC که همزمان با تغییر مدیریت شهرداری تهران بود تا امروز نتوانستیم سایتی را در تهران بزرگ از سوی این نهاد تملک و راه‌اندازی کنیم.

او افزود: تمامی سایت‌هایی که تا به امروز نصب کرده‌ایم در اماکن خصوصی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.

معاون شرکت پاس ایراتل با اشاره به این که در حدود 40 سایت ماکرو و میکرو در شهر تهران به دلیل عدم اجازه‌ی شهرداری برای تملک آن‌ها معلق مانده است، تصریح کرد: از شهرداری انتظار داریم همکاری لازم را انجام دهد تا بتوانیم در موعد مقرر این سایت‌ها را در تهران نصب کنیم.

فولادی خاطر نشان کرد: شهرداری به اجرای سایت‌های تجمعی و مشاعی اعتقاد دارد اما اجرای این سایت‌ها پروسه‌ی خاص خود را می‌طلبد و در قالب پروژه‌ی ‌CG تعریف نشده و قابل اجرا نیست.

به عقیده‌ی وی این مساله باید به طور ریشه‌ای در درازمدت رفع شود تا هم شهرداری و هم اپراتورها بتوانند بدون آن که مشکلی با یکدیگر داشته باشند وظایف خود را انجام دهند.

به گفته‌ی او شهرداری می‌توانست در کوتاه مدت برای پروژه‌هایی که در دست اجرا است از سوی اپراتورهای تلفن همراه همکاری لازم انجام دهد.

اما مسعود پرویز - رییس هیات مدیره‌ی یکی دیگر از شرکت‌های GC - نیز در این باره به ایسنا خاطر نشان کرده بود: مشکلاتی که برای نصب سایت‌های BTS در تهران داریم به نبود هماهنگی مخابرات و شهرداری برمی‌گردد.

رییس هیات مدیره‌ی شرکت اریکسون افزوده بود: باید در تهران 900 سایت را اجرا می‌کردیم که در حدود 250 تا 300 سایت آن در مناطقی بود که شهرداری باید مجوز نصب آنتن را می‌داد که تاکنون موافقت با نصب این سایت‌ها نکرده است.

به عقیده‌ی او این مساله سبب شده ضررهای سنگینی به بخش خصوصی وارد شود در حالی که دولت شعار حمایت از بخش خصوصی می‌دهد، از سوی دیگر مسوولان امر پاسخ گو نیستند.

اما مدیر کل مخابرات شهرداری تهران درباره‌ی علت اصلی مخالفت شهرداری با اپراتورها برای اشغال فضاهای جدید به نصب دکل‌های BTS به ایسنا گفته بود:‌ فضاهای شهری به طور امانت از طرف شهروندان در اختیار شهرداری قرار گرفته و مدیریت شهری در قبال حقوق شهروندان مسوول است، بنابراین با توجه به این که شهرداری قبلا 600 نقطه از فضای شهری را در اختیار اپراتور اول قرار داده معتقدیم می‌توان با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از همان فضاها به شکل استفاده مشترک، امکان توسعه خدمات ارتباطات سیار با حفظ موازین شهرسازی فراهم شود.

به گفته‌ی محمدعلی عابدی،‌ شهرداری تهران تاکنون 600 تا 700 نقطه از فضاهای شهری با مساحت بین 10 تا 100متر که مسوولیت حفاظت از آن را بر عهده دارد را در اختیار اپراتور اول تلفن همراه یا شرکت ارتباطات سیار قرار داده است، اپراتور دوم یا ایرانسل نیز با توجه به پروانه‌ی فعالیتش درخواست نصب آنتن‌های BTS را در سطح شهر دارد، همچنین مجتمع صنعتی رفسنجان (تالیا) نیز در طول چند سال فعالیت خود نیز 200 تا 300 نقطه از شهر تهران را برای نصب آنتن‌ها اشغال کرده است.

وی ادامه داد:‌ اگر وضع بر همین منوال باشد با ورود هر اپراتوری باید اجازه دهیم در جای جای سطح شهر آنتن‌ BTS نصب شود و بخش عمده‌ی فضاهای عمومی‌ را اشغال کنند،‌ این در حالی است که این فضاها برای عموم جامعه است و شهرداری وظیفه حفاظت از آن‌ها را برعهده دارد و نمی‌تواند به آسانی این فضاها را در اختیار اپراتورها قرار دهد که در آن به تجارت مشغول شوند.

او خاطر نشان کرد: در شرکت سایت شیرینگ قرار است سیاست‌گذاری‌ لازم انجام شود تا اپراتورها از فضایی که از طرف شهرداری برای آنتن‌ها تخصیص داده شده، به صورت مشترک و مشاعی استفاده کنند.

عابدی، درباره‌ی نصب سایت‌های میکرو از سوی اپراتورها گفت: شهرداری همواره اپراتورها را تشویق می‌کند که به سمت استفاده از میکرو BTSها بروند تا نصب دکل‌های BTS که فضای بیشتری را می‌گیرند،‌ از این رو اگر میکرو BTSها توسعه داده شوند به نفع اپراتورهاست؛ شهرداری نیز همواره از طرح‌هایی که سبب رفع مشکلات هر چه سریع اپراتورها می‌شود استقبال می‌کند و فضاهای لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و ما مخالفتی برای نصب این سایت‌های میکرو نداریم.

به گفته‌ی مدیر کل مخابرات شهرداری تهران شهرداری تابع مقرراتی است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد اپراتورهای تلفن همراه تدوین می‌کند و منعی در اجرای این قوانین ندارد.

به گزارش ایسنا، صرفنظر از چالش اپراتورهای تلفن همراه با شهرداری و اینکه اجازه‌ی نصب سایت‌ داده نمی‌شود، این سوال وجود دارد که تکلیف در حدود 24 میلیون مشترک تلفن همراه در کشور و مشترکان جدیدی که وارد شبکه می‌شوند، چه خواهد شد و آیا انتظار آن‌ها برای استفاده از خدمات مطلوب با کیفیت لازم در شبکه‌ی تلفن همراه امری نابه‌جاست و چرا این مسائل به طور ریشه‌ای و برای همیشه رفع نمی‌شود؟!

  • ۸۶/۰۷/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">