ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس پلیس فتای اردبیل دریافت پیامک با موضوع ثبت اعتراض به حذف یارانه را نوعی کلاهبرداری دانست و گفت: شهروندان در این خصوص هوشیار بوده و در صورت برخورد با این موضوع سریعاً به پلیس اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا سرهنگ حافظ شریفی از شیوع نوعی کلاهبرداری به شیوه ارسال پیامک با موضوع ثبت اعتراض و حذف یارانه خبر داد و افزود: سابقه پرونده های واصله به پلیس فتا حاکی از دریافت این پیامک توسط تعدادی از شهروندان بوده، بطوری که کلاهبرداران در ذهن مخاطب چنین القا می کنند که یارانه آنان در حال حذف شدن بوده و باید آنان هرچه سریعتر در این رابطه اقدام کنند.
وی در گفت و گو با پایگاه خبری پلیس فتا با اشاره به اینکه کلاهبرداران در این روش سایت هایی برای شهروندان برای ثبت مشخصات شخصی و بانکی خود معرفی می کنند، افزود: این سایت ها جعلی و به اصطلاح فیشینگ بوده و اطلاعاتی که گردانندگان در این سایت ها پیرامون ثبت شماره ملی، اطلاعات شناسنامه ای، شماره حساب بانکی و رمز آن و همچنین آدرس محل سکونت درخواست می کنند بسترهای کلاهبرداری را فراهم و اگر شهروندی این اطلاعات را ارائه دهد باید منتظر سرقت اینترنتی و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی خود باشد.
رئیس پلیس فتای استان اردبیل هرگونه اقدام در خصوص ثبت اعتراض حذف یارانه را مستلزم مراجعه به مبادی دولتی و قانونی دانست و گفت: اعتراض به حذف یارانه تحت هر شرایطی مستلزم ارائه شماره حساب بانکی و اطلاعات پیرامون آن و همچنین مشخصات هویتی نبوده، چرا که این موارد قبلا در سامانه یارانه ای دولت ثبت شده است.

**مجرم اینترنتی با قرار یک میلیاردی روانه زندان شد
فرمانده انتظامی شهرستان آبادان از صدور قرار یک میلیارد ریالی برای عامل راه اندازی یک صفحه غیر اخلاقی در یکی از شبکه های اجتماعی، خبر داد.
سرهنگ سیدمحسن تقی زاده گفت:در پی رصد و پایش شبکه های اجتماعی توسط کارشناسان پلیس فتا ، یک صفحه غیر اخلاقی در شبکه های اجتماعی شناسایی شد.
وی افزود: کارشناسان پلیس با انجام اقدامات علمی و تخصصی جوانی را شناسایی و احضار کردند.
سرهنگ تقی زاده با اشاره به اعتراف صریح متهم به بزه انتسابی، افزود: پس از تکمیل تحقیقات، متهم با صدور قرار وثیقه یک میلیارد ریالی از سوی مراجع قضائی روانه زندان شد.
فرمانده انتظامی شهرستان آبادان عدم نظارت والدین بر فعالیت رایانه ای فرزندان را از مهمترین عوامل گرایش نوجوانان به اقدامات مجرمانه در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: والدین باید سواد دیجیتالی خود را افزایش دهند تا بتوانند بر فرزندان نظارت بیشتری داشته باشند.

**برداشت غیر مجاز از حساب شهروندان با سوء استفاده از موقعیت شغلی
ماموران پلیس فتا مازندران متهم به برداشت های غیرمجاز در یکی از شرکت های استان را شناسایی و دستگیر کردند.
با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای استان و طرح شکایت مبنی بر اینکه از طریق پیامک مربوط به حساب بانک ملی ام متوجه شدم، فردی ناشناس اقدام به برداشت 5 میلیون ریال وجه نقد از حسابم کرده است ، موضوع در دستور کار کارآگاهان و کارشناسنان پلیس فتای استان قرار گرفت.
براساس این گزارش، ماموران با هماهنگی قضایی و انجام تحقیقات گسترده و اقدامات فنی دریافتند، متهم با شماره تلفن همراه مشخصی اقدام به خرید شارژ از حساب شاکی کرده است.
ماموران در ادامه تحقیقات با شناسایی متهم دریافتند، این فرد از کارمندان یک شرکت فنی و مخابراتی است که اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب شاکی کرده است.
کارشناسان پلیس فتا استان با هماهنگی قضائی این فرد را در اقدامی غافلگیرانه دستگیر کردند و با جمع آوری سیستم های رایانه ای و مخابراتی این فرد، وی را مورد تحقیق و بازجویی قرار دادند.
متهم که در ابتدا منکر برداشت از حساب شاکی شده بود، با بررسی های کارشناسان فنی و کشف اطلاعات شماره کارت، رمز دوم و دیگر اطلاعات بانکی اشخاص از سیستم رایانه ای اش مجبور به اعتراف شد.
این فرد در اظهاراتش عنوان داشت از آنجائیکه در این شرکت فنی دارای مسئولیت بوده ام با سوء استفاده از موقعیت شغلی در قسمت خدمات اینترنت طی تماس تلفنی و با توجه به عدم آگاهی افراد از نحوه شارژ اینترنت، شماره کارت، رمز دوم و دیگر اطلاعات بانکی آنان را در اختیار گرفته و با ذخیره این اطلاعات در فرصت مناسب اقدام به برداشت از حساب آنان می کردم.
متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد و با قرار مناسب روانه زندان شد .

**مزاحم اینترنتی، خواستگار سابق دختر شاکی!
مردی جوان که در پی جواب رد خواستگاری، از طریق شبکه های اجتماعی مزاحم پدر دختر مورد علاقه اش شده بود توسط پلیس فتای خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ اکبر آقابیگی فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور گفت: در پی شکایت مردی میانسال مبنی بر درج مطالب توهین آمیز و آگهی جعلی در شبکه های اجتماعی با مشخصات وی از سوی فردی ناشناس موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس فتای شهرستان قرار گرفت.
وی افزود: کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات فنی عامل انتشار مطالب توهین آمیز و آگهی های جعلی را شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردند.
آقابیگی تصریح کرد: متهم 21 ساله که در ابتدا منکر هرگونه جرمی بود در مواجهه با مستندات دیجیتالی کشف شده به بزه انتسابی اعتراف و اظهار داشت حدود یک سال قبل برای ازدواج به خواستگاری دختر شاکی رفتم و در پی جواب رد در خواستگاری؛ از طریق درج آگهی های جعلی و مطالب توهین آمیز علیه پدر دختر مورد علاقه ام در شبکه های اجتماعی درصدد انتقام برآمدم.
وی با اشاره به معرفی متهم به دادسرا خاطر نشان کرد: هر کسی که به هر نحو اقدام به مزاحمت و هتک حیثیت در محیط مجازی کند بر اساس قانون جرائم رایانه ای افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می شود.

  • ۹۵/۰۳/۲۹

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">