ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افزایش 56 درصدی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه به نفع صنعت داخل بوده و به منظور جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته است.
دکتر محسن شاطرزاده ـ معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت ایسنا، افزود: وزارت صنایع در خصوص افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه کار کاملا کارشناسی انجام داده و این موضوع به نفع صنایع داخلی است.
وی با بیان این که افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه تاثیر زیادی بر قیمت این محصول و افزایش آن نخواهد داشت، گفت: هم اکنون قیمت گوشی ساخت کره در ایران 20 درصد ارزان‌تر از قیمت فروش آن در کشور کره است و علاوه بر این تعرفه واردات گوشی در کشورهای همسایه از جمله پاکستان و هند در حد بسیار بالایی است و به همین دلیل افزایش تعرفه واردات این محصول در ایران مساله‌ای مشکل‌آفرین نیست و اعتراضات صورت گرفته عمدتا از سوی واردکنندگان است، زیرا منافع آنها به خطر افتاده است.
وی با تاکید بر این که افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه به نفع صنعت و تولیدکنندگان داخلی است، گفت: این کار به منظور آماده‌سازی فضای داخل به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده تا تولید گوشی تلفن همراه در کشور رونق گیرد و در همین مدت زمانی کوتاهی که از اعلام خبر افزایش تعرفه می‌گذرد، تولیدکنندگان خارجی متفاوتی برای تولید گوشی در داخل اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی درباره ظرفیت فعلی تولید تلفن همراه در داخل گفت: نباید دنبال این باشیم که هم اکنون چقدر تولیدکننده داخلی گوشی تلفن همراه داریم، بلکه باید به جذب سرمایه‌گذاران خارجی توجه کنیم.
به گفته شاطرزاده، ساخت گوشی تلفن همراه فرآیند پیچیده‌ای ندارد و باید فرصت لازم برای ساخت داخل کردن این محصول فراهم شود.
وی از آغاز تولید گوشی تلفن همراه توسط سرمایه‌گذاران خارجی در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: گوشی موبایل کالای اساسی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل مصرف کنندگان از افزایش تعرفه واردات آن متضرر نمی‌شوند و حتی اگر در بدترین حالت، این کالا پس از واردات قطعات در داخل کشور مونتاژ و تولید شود، مشمول تعرفه 60 درصدی نخواهد بود و این مساله باعث رونق صنعت داخل و اشتغالزایی در کشور خواهد شد و علاوه بر این قیمت محصول تولیدی کمتر از قیمت سابق نیز خواهد بود.
معاون وزیر صنایع و معادن در ادامه با بیان این که افزایش قیمت گوشی تلفن همراه تنها یک افزایش قیمت مصنوعی است، گفت: دلالان عامل اصلی این مساله هستند و البته افزایش تعرفه به طور طبیعی باعث بالارفتن قیمت داخلی محصول خواهد شد که باید این موضوع را به سمت تولید داخل هدایت کرد.
وی با بیان این که از این طریق تولید گوشی تلفن همراه برای سرمایه‌گذاران داخلی نیز دارای توجیه فنی و اقتصادی خواهد بود، گفت: ما به واردکنندگان گوشی تلفن همراه توصیه می‌ کنیم که به سرمایه‌گذاری جهت تولید موبایل در داخل اقدام کنند.
وی ادامه داد: شرکت صاایران نیز به زودی به تولید گوشی تلفن همراه اقدام خواهد کرد و می‌توان از تولیدات داخلی به منظور صادرات استفاده کنیم.
شاطرزاده در پایان از امضای قرارداد جهت تولید گوشی تلفن همراه در ایران توسط سرمایه‌گذاران خارجی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

  • ۸۵/۰۳/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">