ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرعامل شرکت مشاوران توسعه سرمایه‌گذاری بین‌الملل از فعالیت ‪ ۱۰۰‬هزار ایرانی متخصص در زمینه فناوری پیشرفته ( ‪ ( Hi - Tech‬در آمریکا خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا،"بهروز عطایی" در نخستین همایش "بورس و شرکتهای ‪ ،"Hi - Tech‬در تهران افزود: این گروه در مدت یکسال بیش از شش میلیارد دلار مالیات به‌دولت آمریکا پرداخت می‌کنند و فراهم کردن زمینه فعالیت برای آنان می‌تواند این بخش و بازار سرمایه در ایران را متحول کند.
وی با بیان آنکه کشورهای آمریکا و انگلیس بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بخش فناوری پیشرفته را به ترتیب با ‪ ۱۹‬و چهار میلیارد دلار به خود اختصاص داده‌اند، گفت: فاصله زیاد موجود بین بازار سرمایه آمریکا و دیگر کشورهای جهان به دلیل وجود شرکتهای ‪ Hi - Tech‬در بازار سرمایه است.
به گفته وی، هم‌اکنون در آمریکا ‪ ۷۰‬درصد این گونه شرکتها زیر ‪ ۱۰۰‬نفر کارمند دارند و این شرکتهای کوچک در واقع سازنده بازار فناوری پیشرفته هستند.
وی با ارایه پیشنهاد معافیت مالیاتی ‪ ۱۰‬تا ‪ ۲۰‬ساله برای شرکتهای با فناوری پیشرفته و مولد در ایران، افزود: این مالیات در مقایسه با رشد اقتصادی که از بابت این شرکتها عاید کشور می‌شود، ناچیز خواهد بود.
مدیر عامل شرکت تحقیقات و توسعه "ثنارای" نیز در این همایش با اشاره به بالا بودن خطرپذیری سرمایه‌گذاری در شرکتهای ‪ ،Hi - Tech‬گفت: با این وجود ، در سالهای اخیر بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را این‌گونه شرکتها داشته‌اند.
"پرویز ناصری" مواجه شدن با بحرانها، تغییر شرایط محیط و عدم تمرکز بر سودآوری را از جمله دلایل ناموفق بودن شرکتها عنوان کرد و افزود: بورس ، بازار سرمایه و تسهیلات را برای شرکتها باز می‌کند و ارتباط بین بنیانگذار و شرکت را کاهش می‌دهد که این در نهایت به ثبات شرکتها ، منجر می‌شود.
وی با بیان آنکه بورس با اعمال قانون عرضه و تقاضا مشکل نقد شوندگی شرکتها را برطرف می‌کند، اظهار داشت: شفافیت، اصل نخست پذیرش در بورس است و در واقع شفافیت بحرانها را قبل از وقوع پیش بینی کرده و با افزایش سطح توقع ذینفعان، کارآیی شرکتها را افزایش می‌دهد.
ناصری با اشاره به اعمال قوانین سخت گیرانه علیه شرکتها در بورس، گفت:

این سخت‌گیریها در تمام جهان برای ورود به بورس وجود دارد و در واقع نشان دهنده حمایتی است که دولتها از خریداران سهام انجام می‌دهند.
ناصری، تجربه شرکت "گوگل" را نمونه‌ای موفق خواند و افزود: عمر این شرکت از ‪ ۱۰‬سال کمتر است و سال گذشته به‌دلیل موقعیت خوب شرکت، دلیلی برای ورود به بورس نداشتند ،اما مدیران آن با ورود به بورس، قیمت سهام این شرکت را از ‪ ۷۰‬به ‪ ۴۰۰‬دلار افزایش دادند و در رده چهارم شرکتهای آمریکایی با سهام گران قیمت قرار گرفتند.
وی در ادامه از فعالیت دستکم ‪ ۱۰۰‬شرکت حوزه ‪ Hi - Tech‬در ایران خبر داد و با بیان آنکه این شرکتها، می‌توانند در زمان کوتاه (یک ساله ) وارد بورس شوند، گفت: بازار سرمایه از نبود این شرکتها زیان دیده است.
به‌گفته وی، نرخ رشد صنعت فناوری اطلاعات (آی تی) در ایران ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬درصد و حجم بازار ‪ ۲‬میلیارد دلار برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ‪۲۰۱۰‬ بازار " آی تی" در ایران به هشت میلیارد دلار برسد.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ‪ ۱۰۰‬هزار نفر و تا سال ‪ ۲۰۱۰‬میلادی حدود ‪ ۳۰۰‬هزار نفر در این بازار مشغول به کار شوند.
ناصری با بیان آنکه صنعت "آی تی" در ایران سریعتر از اقتصاد در حال رشد است،اظهار داشت: با وجود این رشد، حلقه اتصال شرکتهای فعال سرمایه‌گذار در عرصه سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در حوزه فناوری پیشرفته ، خالی است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز بااشاره به آنکه امروز رقابت اصلی شرکتها رقابت بین مدل تجارتی است، گفت: گوگل و یاهو هر دو در یک زمینه فعالیت داشتند و حتی شکل فعالیت آنها در زمینه جستجوگر بسیار به هم شبیه و در یک دوره زمانی با هم مشترک بود، اما این که چرا یک شرکت مثل گوگل موفقتر از یاهو می‌شود ،باید در تفاوت مدل تجاری ‪ ۲‬شرکت جستجو کرد.
"فریدون قاسم‌زاده"، اینترنت را عامل ایجاد مدلهای جدید تجارت یاد کرد و افزود: مزیت گوگل در شرایط کاری مشابه با یاهو، ارایه دادن سادگی و سرعت بود.
وی در ادامه، قابلیت نقد شوندگی را از مزیتهای ورود به بورس دانست و اظهار داشت: ورود به بورس در عمل خطرپذیری را کاهش می‌دهد و این با توجه به موقعیت متزلزل بخش خصوص در مقابل بخش دولتی یک مزیت عمده محسوب می‌شود.
به‌گفته وی، افزایش تعداد سهامداران در واقع تضمین‌کننده رابطه میان بخش خصوصی با رقیب دولتی است.
"غلامرضا اسلامی بیدگلی" استاد دانشگاه تهران نیز در این همایش با شرح مدلها و تئوریهای مالی، سرمایه‌گذاری و مدلهای قیمت‌گذاری سرمایه‌گذاری خطر - پذیر،گفت: نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که تا شهریورماه ‪ ،۸۴‬سرمایه‌گذاری در بورس از سرمایه‌گذاری در سایر بازارها مثل ارز و طلا سودآورتر است.
نخستین همایش " بورس و شرکتهای ‪"Hi - Tech‬باحضور صاحبان صنایع، استادان دانشگاه و مسئولان شرکتهای کارگزاری و بورس در تهران برگزار شد.

  • ۸۴/۰۹/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">