ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از اکتبر سال 2022 تا کنون، بیش از 230 اپراتور در سراسر جهان خدمات تجاری 5G  را ارایه کرده‌اند و در مجموع، فعالان این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه 5G  راه‌اندازی کرده است که به بیش از 700 میلیون مشترک خدمات ارایه می‌دهد.
به گزارش آی تی آنالیز در ماه‌های قبل بانکوک تایلند میزبان سیزدهمین مجمع جهانی پهنای باند موبایل هوآوی بود.
انجمن جهانی پهنای باند موبایل 2022 توسط هواوی و به همراه شرکای صنعتی GSMA و GTI میزبانی می‌شود و این انجمن سالانه شرکت‌های مخابراتی شبکه تلفن همراه، رهبران صنعت عمودی، و شرکای اکوسیستم را از سرتاسر جهان گرد هم می‌آورد تا درباره چگونگی موفقیت تجاری 5G و همچنین سایر موضوعات صنعتی با اولویت بالا مانند توسعه سبز، هوشمندی و تکامل 5G بحث کنند. 
 در این رویداد «کن هو» از مدیران ارشد هواوی با بیان اینکه 5G سریعتر از هر نسل قبلی فناوری تلفن همراه رشد کرده است، آمار جالبی در این رویداد ارایه کرد و گفت: تنها در سه سال، ما شاهد پیشرفت قابل توجهی در استقرار شبکه، خدمات مصرف کننده و کاربردهای صنعتی بوده‌ایم.
او ادامه داد: 5G در مسیر رشد سریعی قرار دارد و کارهای بیشتری برای به حداکثر رساندن ارزش آن نیز در راه است و ما باید با کمک هم به طور کامل قدرت 5G را آزاد کنیم. چرا که با توسعه این نسل از شبکه موبایل، شبکه‌ها و خدماتی مانند یکپارچه‌سازی ابری و سیستمی گسترش می‌یابد و می‌توانیم توسعه جهشی را در شبکه‌های 5G، برنامه‌ها و در کل صنعت پیش ببریم.
به گفته وی با پهنای باند زیاد و تأخیر کم، 5G می‌تواند با ابر و هوش مصنوعی ادغام شود تا خدمات کاملاً جدیدی را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها فراهم کند. همچنین شرکت‌های مخابراتی می‌توانند تجربیات جدیدی مانند واقعیت توسعه‌یافته (XR)، بازی‌های ابری، و خدمات تماس غنی‌شده را برای مصرف‌کنندگان فردی ارایه دهند و راه‌حل‌های تحول دیجیتال جامع‌تری را برای شرکت‌های تجاری فراهم کنند. اینها جریان‌های درآمد جدیدی را باز می کنند و فرصتی را برای اپراتورها فراهم می کند تا فراتر از اتصال رفته و به سمت خدمات ابری و یکپارچه سازی سیستم حرکت کنند.


بر این اساس با رایج‌تر شدن 5G، تجربه فوق‌العاده برتر آن باعث ایجاد تغییرات جدیدی در رفتار مصرف‌کننده می‌شود، از جمله افزایش شدید ترافیک ویدیویی با کیفیت بالا. همچنین برنامه‌های تلفن همراه جدید که از سرعت‌های بیشتر و تأخیر کمتر 5G بهره می‌برند، میانگین مصرف داده‌های کاربر (DOU) را دو برابر کرده‌اند و میانگین درآمد از هر کاربر (ARPU) را 20 تا 40 درصد افزایش می‌دهند که به رشد مداوم درآمد اپراتور از اتصال کمک می‌کند.
در همین حین، نسل پنجم موبایل این امکان را نیز فراهم می‌کند که برنامه‌های B2B هم به موتور جدیدی برای رشد درآمد شرکت‌های مخابراتی تبدیل ‌شوند و ارزش قابل‌توجهی در صنایعی مانند نفت و گاز، تولید و حمل‌ونقل تولید کنند.
کن هو می‌گوید: فراتر از گسترش پوشش، شبکه ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که انواع مختلف تجربه کاربر را بهینه کنند. به عنوان مثال، اپراتورهای چینی شبکه‌های خود را برای TikTok و سایر سرویس‌های ویدیویی محبوب بهینه‌سازی کرده‌اند و تاخیر ورودی اول را تا 50 درصد و فریم به فریم را تا 90 درصد کاهش داده‌اند. این تجربه ویدیویی بسیار روان‌تر، مصرف داده را 2 برابر کرده و کاربران جدیدی را به سمت خدمات 5G جذب می‌کند.

 

•    وضعیت شبکه‌های نسل جدید در ایران
همانطور که گزارش‌ها، آمار و سخنرانان حاضر در این رویداد به عنوان پیشگامان توسعه نسل‌های جدید خدمات ارتباطی مطرح کرده‌اند، شبکه نسل 5 طیف نامحدودی از خدمات و فرصت‌های تجاری را برای کشورها به همراه دارد.
به عبارت دیگر پیشگامان این صنعت، بر لزوم توجه و تسریع متولیان و بازیگران صنعت ارتباطات کشورها برای پیشبرد این فناوری تاکید داشته و قاعدتا تعلل در این مهم به تاخیر در توسعه اقتصادی کشورها منجر می‌شود.
در این میان اگرچه از حدود 2 سال قبل دو اپراتور اصلی کشور یعنی همراه اول و ایرانسل، مناطقی از کشور را تحت پوشش شبکه 5G قرار داده‌اند، اما هنوز در جداول فصلی منتشره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات، اثری از این شاخص جدید در گزارش‌های رسمی نیست.
با این وجود آخرین گزارش‌های منتشره از گستردگی زیرساخت‌های ایجاد شده توسط اپراتورهای موبایل کشور نشان می‌دهد که همراه اول با تداوم پیشتازی در توسعه شبکه‌های نسل 3 و 4، بالاترین امکان و توان برای ارایه فناوری پیشرفته و انقلابی نسل 5 را در کشور دارد.
در همین راستا بر اساس گزارش رگولاتوری برای فصل تابستان سال 1401، همراه اول با اختلاف زیاد بیش از 47 میلیون مشترک نسل 4 را در کشور تحت پوشش دارد که در قیاس با 6 میلیون و 800 هزار مشترک نسل 3 تحتِ پوشش این اپراتور، گویای میل و پتانسیل بالای همراه اول برای تداوم پیشرانی اقتصاد دیجیتال و بهره‌مندسازی کشور از نسل 5 است.
البته تحقق این مهم با ارایه بسترها، امکانات، تسهیلات و حمایت‌های وزارت ارتباطات، امکان رشد و توسعه دارد و لذا این وزارتخانه به عنوان متولی صنعت فاوای کشور که نقشی کلیدی و حیاتی در توسعه اقتصاد ایران ایفا می‌کند، باید گام‌های سریع‌تر و عملیاتی در این راه بردارد.

  • ۰۱/۱۰/۱۷

نسل 5

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">